آزادسازی 5 هزار هکتار از اراضی ملی طی 5 ماه


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی عباس‌نژاد با‌ اشاره به افزایش تخلفات حوزه جنگل گفت: در طول پنج ماه گذشته در سطح کشور پنج هزار و 540 پرونده تخریب و تصرف و ١٩٠٠ فقره پرونده قاچاق چوب و توقیف ١۴٨٠ دستگاه خودرو حامل چوب قاچاق تشکیل شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ٣٠ تا ٣٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی افزود: عدم فرهنگ‌سازی و بی‌توجهی مردم در تصرف اراضی ملی و قاچاق چوب از عوامل اصلی افزایش پرونده‌ها است. قوانین هم در رابطه با برخورد با قاچاقچیان چوب و تعرض به اراضی ملی بازدارنده نیست و کیفر مناسبی در نظر گرفته نشده است و ما شاهد تکرار جرم به خصوص در استان‌های شمالی هستیم.
این مقام مسئول با‌ اشاره به اقدامات مقابله سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با تخلفات اضافه کرد: در سازمان جنگل‌ها اولویت موضوع حفاظت است و در حال ساماندهی نیرو‌های حفاظتی در استان‌های شمالی هستیم. از طرفی پیگیر برخورد قضایی جدی‌تر با متخلفان هستیم، بهره‌گیری از امکانات اپتیکی و پیشرفته در دستور کار است.
عباس‌نژاد ادامه داد: سامانه ١٣٩ به زودی فعال می‌شود که رایگان است و مردم می‌توانند اطلاعات خود را درباره وقوع جرم در منابع طبیعی اطلاع دهند. اعتبار خوبی برای خرید تجهیزات داریم، ولی متأسفانه وسعت مراتع بالا است و افزایش قیمت زمین و چوب برای متخلفان وسوسه‌انگیز شده است که برخورد قضایی قاطعی را می‌طلبد.


وی با‌ اشاره به تعامل با دستگاه قضا بیان کرد: در انجام مأموریت‌ها با دستگاه قضا تعامل موثری داریم و در کنار آن نیروی‌انتظامی ‌قرار دارد. کنترل متمرکز گشت‌های حفاظت در دستور کار قرار دارد. در پنج ماهه گذشته ٢١٠٠ فقره حکم قضایی صادر شده است و با کمک محاکم قضایی پنج هزار و 450 هکتار اراضی ملی را از دست متخلفان و متعرضین آزاد کردیم.
به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، امسال۴۶ هزار فقره پرونده حریق عمدی تشکیل شده است که در محاکم در حال رسیدگی است. باید اقدامات اجتماعی بازدارنده در جهت کنترل و کاهش تخلفات را انجام دهیم، همچنین افزایش اختیارات قانونی نیروی انتظامی ‌در این‌باره در دستور کار قرار دارد.
عباس‌نژاد ادامه داد: همکاران من بدون تشکیل پرونده ٢٣٠٠ هکتار را از تصرف نجات دادند. 42 هزار پیام مردمی داشته‌ایم که از طریق سامانه ١۵٠۴ به دست ما رسیده است.