افزایش نگرانی درمورد پیک جدید کرونا پس از دهه محرم و تعطیلات آخر هفته لطفا سفر نروید!

گروه جامعه: از زمانی که کووید19 در جهان ظهور کرد و مناسبات گوناگون را تحت تاثیر خود قرار داد، حدود 8 ماه می‌گذرد. در ایران اما ورود ویروس جدید خانواده کرونا، کمی دیرتر اعلام شد و حالا 6 ماهی است که ایرانی‌ها هم رسما درگیر این ویروس هستند. هرچند در این 6 ماه سازوکارهای مقابله‌ای گوناگونی تجربه شده و توصیه‌های ضدکرونایی حالا دیگر جزو روال زندگی بسیاری هستند، اما همچنان نقاط عطفی وجود دارند که چالش‌های جدیدی را پیش روی تصمیم‌گیران می‌گذارند؛ از برگزاری مسابقات ورزشی، کنکور، عزارداری‌های محرم و بازگشایی مدارس گرفته تا یک تعطیلی که وقوعش به ویژه در ماه پایانی تابستان می‌تواند با ایجاد بحران ناشی از سفر، اوضاع ابتلا به کرونا را وخیم‌تر کند.
با احتساب تعطیلی پنجشنبه و وقوع تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی در روزهای شنبه و یکشنبه، مردم ایران تعطیلاتی 4 روزه را پیش روی خود می‌بینند که احتمالا بسیاری را برای سفر وسوسه می‌کند. با این حال در شرایطی که آمارهای رسمی کرونایی روندی تقریبا باثبات به خود گرفته‌اند، این نگرانی وجود دارد که سفرهای مردمی در کنار عدم رعایت پروتکل‌های احتمالی از سوی برخی در عزاداری‌های دهه محرم، عامل انفجار ابتلا و بروز موج جدید کرونا باشند. اتفاقی که در آستانه فرارسیدن پاییز و در هم آمیختن کرونا و آنفولانزا می‌تواند اوضاع را ترسناک‌تر هم بکند. به همین دلیل است که مسئولان امر یک صدا هم به خواهش هم به ایجاد محدودیت تلاش می‌کنند مانع سفر رفتن مردم شوند.
دیروز فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با هشدار نسبت به احتمال ایجاد پیک بعدی بیماری با افزایش سفرها، از شهروندان در خواست کرد مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی را در محل سکونت خود به جا آورده و از سفر خودداری کنند. علیرضا زالی در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۵ هزار و ۴۰۰  نفر به عنوان بیماران سرپایی به مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و از این تعداد حدود ۴۷۰ نفر احتیاج به بستری داشته و از بین این بیماران نیز ۱۲۳ نفر در بدو بستری، نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه داشته‌اند. وی ادامه داد: همچنین ۴۴۰ بیمار نیز در ۲۴ ساعت گذشته از مراکز درمانی مرخص شده‌اند و ۹ درصد از مراجعان سرپایی کماکان نیاز به بستری در بیمارستان‌ها داشته‌اند. زالی افزود: آمار تهران در ۲۴ ساعت اخیر با روز قبل تفاوت چشمگیری را نشان نمی‌دهد و ظرفیت استفاده از تخت‌ها و ظرفیت میزان ابتلا در تهران، اگرچه نسبت به هفته قبل کاهش با شیب ملایمی را نشان می‌دهد، اما همان طور که بارها گفته شده به علت ویژگی‌های خاص استان تهران و به طور ویژه شهر تهران، این شرایط بی ثبات و شکننده  تلقی می‌شود و هرگونه تغییر در رفتارها و مداخلات می تواند باعث ایجاد پیک جدیدی شود.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار کرد: در تهران الگوی همه‌گیر شناسی بیماری نشان می‌دهد در مواقعی که حجم قابل توجهی از سفرهای برون شهری رخ داده است، معمولا با یک تاخیر زمانی دو تا سه هفته‌ای، هم در میزان ابتلا و هم در میزان بستری و مرگ و میر با یک فراز آماری جدی رو به رو بوده‌ایم. وی یادآور شد: هم در عید نوروز، هم در عید فطر و هم در تعطیلات متراکم خردادماه این افزایش آماری برای ما اثبات شده است، بنابر این یکی از عوامل پرخطر و پر ریسک سفرهایی است که انجام می‌شود، به ویژه در استان‌هایی که وضعیت قرمز بیماری را دارند هرگونه تردد می‌تواند در چرخش این ویروس اثر داشته باشد. زالی ادامه داد: توصیه موکد ما این است که امسال بر خلاف سال‌های گذشته عزیزان در محل سکنی خود باقی بمانند و ترجیحا از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند، زیرا ما فکر می‌کنیم اگر این سفرها اتفاق بیفتد و مجددا یک چرخش انجام شود، پیک‌های بعدی بیماری زودتر از آنچه که در انتظار آن هستیم پدید می‌آید و طبیعتا منجر به خستگی تیم درمانی  شده و با توجه به حجم بالای کار تیم‌های درمانی می تواند بر استمرار خدمت‌رسانی تاثیر منفی داشته باشد.


سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در جریان نشست خبری روزانه خود برای اعلام آمار کرونا، با هشدار نسبت به سفر در ایام تعطیلات پیش رو گفت: طبق بررسی‌ها معمولا دو تا سه هفته پس از هر دوره تعطیلات چند روزه در کشور که شاهد افزایش سفرهای برون شهری هستیم، موارد مراجعه به مراکز درمانی افزایش یافته و حدود دو هفته پس از افزایش موارد بستری، شاهد موارد فوتی بیماری هستیم. با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور در این مقطع همه گیری بیماری، اقدام به هر گونه سفر می‌تواند منجر به افزایش ابتلا و مرگ هموطنان باشد. با عنایت به تعطیلات پیش رو از کلیه مردم خواهشمندیم از هر گونه اقدام به سفر غیرضروری پرهیز کرده و با همراهی عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) شاهد برپایی محرمی سرشار از معنویت و آمیخته با شور و شعور حسینی در اقصی نقاط کشور عزیزمان باشیم.
در همین راستا، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ضروریات سفر ایمن و بخشنامه اجرایی ویژه تعطیلات سوگواری محرم را به ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد. در متن بخشنامه ضروریات سفر در ایام سوگواری که از سوی ولی تیموری - رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی - به استان‌ها ابلاغ شده، آمده است: «با توجه به فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) و پیش‌بینی احتمال انجام سفر و جابه‌جایی هموطنان عزیز برای حضور در مراسم معنوی و آیینی استان‌ها، شهرها و روستاهای کشور ضمن نظارت بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی در قالب سفر هوشمند و حفظ حرمت ایام حسینی(ع) و در عین حال تکریم هموطنان و مسافران، لازم است تاسیسات گردشگری و دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر استان در این روزها فعال باشند و خدمات‌رسانی مطلوب داشته باشند. در همین راستا رعایت موارد ذیل در ابعاد ایمنی، بهداشتی، پذیرایی و اقامت، تردد جاده‌ای، اطلاع‌رسانی و راهنمایی مسافران اهمیت ویژه‌ای دارد:
1. ضرورت هماهنگی بیش از پیش دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی سفر در استان برای خدمات‌رسانی به هموطنان و مسافران در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی
2. آمادگی کامل  تاسیسات گردشگری ـ رفاهی و خدماتی، تجهیز و نظافت هر چه بهتر نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی
3.  نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری، دستگاه‌های عضو ستاد و در صورت بروز تخلف، برخورد با آن‌ها
4.  رعایت کامل شئونات ماه محرم به ویژه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در واحدهای تحت پوشش و گزارش موارد تخلف و خلاف هنجارهای جامعه به دستگاه‌های نظارتی
مقتضی است موضوع سریعاً در دستور کار ستاد اجرایی خدمات سفر استان قرار گرفته، ضمن برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های بین‌بخشی اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص به‌عمل آورند».
البته ستاد مقابله با کرونا پیش‌تر در اطلاعیه‌ای با اعلام وضعیت قرمز در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین و اعلام وضعیت هشدار در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان، از مردم  خواسته بود برای پیشگری از خطر انتقال بیماری، از هرگونه سفر در تعطیلات تاسوعا و عاشورا پرهیز کنند.
حال باید با رصد وضعیت جاده‌ها در روزهای پیش رو بررسی کرد که مردم چقدر به این توصیه‌ها عمل خواهند کرد و نتیجه آن چه خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
جدال صداوسیما و و وزارت ارشاد بر سر وی.او.دی‌ها وارد فاز جدیدی شد یارکشی برای نظارت بر شبکه نمایش خانگی حامدِ وکیلی روایت بحران و بحران روایت (2) پرونده افزایش مزد هنوز باز مانده است؟ ادعاهای جدید بر سر افزایش حق مسکن کارگری چالش‌های پیش روی کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بررسی شد انتخابات روی خط اقتصاد فعالیت مجدد باشگاه های ورزشی بررسی شد تیغ دو لبه بازگشایی باشگاه‌های ورزشی در وضعیت قرمز! سه ماه پس از آغاز به کار مجلس، هنوز تکلیف فراکسیون‌های سیاسی حاضر در آن معلوم نیست فراکسیون اکثریت در هزارتوی جنگ قدرت افزایش نگرانی درمورد پیک جدید کرونا پس از دهه محرم و تعطیلات آخر هفته لطفا سفر نروید! فرمانده سپاه تهران اعلام کرد اختلاس 80 هزار میلیارد تومان در ۱۰ سال اخیر عروسک‌گردانی صهیونیستی جریان رسانه‌ای ضدبرجام بررسی شد آچمز چند جانبه اسرائیل در برابر ایران ظریف: به لطف پمپئو معیار حذف و اضافه شدن به لیست تروریستی آمریکا را فهمیدیم مثلث دفاعی ایران، روسیه و چین شکل می‌گیرد؟ تشکیل ناتوی آسیایی از ایده تا اجرا