روزنامه شرق
1399/06/11
در نکوداشت سیا ارمجانی خالق چیدمانهایشاعرانه!
در نکوداشت سیا ارمجانی خالق چیدمانهایشاعرانه! علیرضا سمیعآذر در سال ۱۳۳۷ وقتی سیاوش ارمجانی برای مصاحبه حضوری آزمون ورودی دانشکده هنرهای زیبا حاضر شده بود، با لحنی بهظاهر دلسوزانه به او گفتند پسرجان تو استعداد هنری نداری و بهتر است به تحصیل در رشتههای دیگر فکر کنی! یک سال بعد او به آمریکا مهاجرت کرد و در مینیاپولیس به تحصیل فلسفه غرب و ریاضیات پرداخت و سپس تا پایان عمر در همان شهر اقامت گزید؛ اما همواره زندگیاش را در مسیر تکاپوی هنری طی کرد و به خلق نقاشی، طراحی، مجسمه، چیدمانهای مفهومی و از همه مشهورتر پروژههایی برای مکانهای عمومی پرداخت. حالا او پرآوازهترین هنرمند بینالمللی ایرانی است و یکی از شناختهشدهترین هنرمندان جهان در ژانر Public Art که یک شاخه مهم هنر مفهومی در ترکیب با کیفیات معماری است. هنر ارمجانی درباره انسان، جامعه و ساحت معنوی است و او هرگز اثری را برای بیان احساسات شخصی خلق نکرد. تابلوی نقاشیخط «دعا» که در همان سالهای اولیه اقامت ارمجانی در آمریکا خلق شد، یک دستنویسی به شیوه سنتی سیاهمشق از اشعار مولانا و حافظ است که امواجی متراکم را به سبک نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی پدید آورده است. اثر جنجالی او «فلوجه» یک بیانیه ضدجنگ با ترکیب شالودهای در حال سقوط و نمادهایی از تابلوی گرنیکای پابلو پیکاسو است که برای نمایش در آمریکا به خاطر اشاره مستقیم به جنایات این کشور در عراق با سانسور مواجه شد. پروژههای سیا ارمجانی شالودههایی معمارانه با مضمون اتاق مطالعه، باغ شاعر و پلها هستند که اغلب از یک زبان شاعرانه با الهام از ادبیات عرفانی ایران برخوردارند و با واژگانی مانند پلهها، سکوها، اتاقها، در و پنجرهها تجسم مییابند. یکی از مشهورترین آنها پل فولادی Irene Hixon Whitney به طول ۱۱۲ متر است که باغ مجسمه مینیاپولیس را به یک پارک مرتبط میکند. او بعدها پلهای دیگری در اسپانیا، فرانسه و آمریکا ساخت که همگی علاوه بر جنبه کاربردی، یک مجسمه مفهومی در مقیاس شهری نیز محسوب میشوند. از دیگر پروژههای مهم او برای مکان عمومی، یادمان مشعل المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا است که طرح ارمجانی در یک مسابقه جهانی با حضور تعدادی از صاحبنامترین معماران جهانی برگزیده شد و اثر پس از اجرا بهطور دائمی در میدان سنتنیال این شهر نصب شد. سیا ارمجانی نمونه بارز هنرمندی است که در کشور زادگاه خود غریبه و در دنیای غرب پرآوازه است. او در عین عشق به موطن اجدادی خود و فرهنگ بالنده آن، تصوری جهانوطنی برای هنرمند قائل بود و در آثارش پیوسته به طرح مضامین مرتبط با دغدغههای مهاجران مانند سرگشتگی، تنهایی، خاطره و نوستالژی میپرداخت. موزه متروپلیتن نیویورک که حدود یک سال پیش نمایشگاه بزرگی از مجموعه آثار سیا ارمجانی برگزار کرد، در یادداشتی به مناسبت درگذشت او، شخصیت آرام و ژرف او را ستایش کرد. یادش گرامی و ماندگار باد.
سایر اخبار این روزنامه
«اسلامیت» قید یا صفت «جمهوریت»؟
متهم VIP
عزم سردار برای فتح پاستور
سرپوش کرونا بر مطالبات جامعه
ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به کارکنان پدافند هوایی
چرا کارگزاران از لاریجانی عبور میکند؟
اقدام بانک صادرات در ارائه تسهیلات به کادر درمان
خردهروایتهای جنجالی از مبارزه در قفس!
مسعود مهرابی درگذشت
در نکوداشت سیا ارمجانی خالق چیدمانهایشاعرانه!
هيچ فيلمي بيايراد نيست
کرونای انتخابات آمریکا
اقتصاد امروز و ضرورت بازگشت به قانون اساسی
جنگ برای گاز طبیعی؟
چرا وضع بهتر نمیشود؟