مدارس ایران، امروز در فضای پر از ابهام و سردرگمی والدین و دانش‌آموزان بازگشایی شدند «اول مهر» در نیمه شهریور کرونایی!


گروه جامعه: سال تحصیلی 99-98 برای بسیاری با تعطیلی طولانی و شرایط مبهم و نامعلوم حاصل از شیوع کووید19 جزو سال‌های عجیب تحصیلی بود که شاید با تعطیلی مدارس در زمان جنگ 8 ساله میان ایران و عراق قابل مقایسه باشد. با این حال آنچه این شرایط خاص را قابل تحمل می‌کرد، امید به موقتی بودن آن بود و البته این که اگر هم شرایط کرونایی ادامه یابد، تعطیلات تابستانی فرصتی برای مسئولان است تا تدبیری برای زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بیندیشند؛ اتفاقی که به نظر چنان که باید نیفتاده و در آغاز بازگشایی مدارس که امسال از 15 شهریور ماه رقم خورده است، بسیاری از والدین و دانش‌آموزان سرگردانند.
وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اخیرش اعلام کرد که جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد و درباره حضور در مدرسه از روز شنبه و جزئیات آن خود مدارس به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی خواهند کرد، زیرا وضعیت مناطق مشابه نیست. طی چند روز اخیر، شاهد اعلام تصمیماتی در وزارت آموزش و پرورش بودیم که با شیوه‌نامه ابلاغی این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس مغایرت‌هایی داشت؛ در این شیوه‌نامه اعلام شده بود که آموزش دانش‌آموزان در مناطق قرمز به طور کامل غیرحضوری، در مناطق زرد نیمه حضوری و در مناطق سفید حضوری و عادی خواهد بود. اما در آخرین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان بر حضور دانش‌آموزان در تمام مدارس در روز ۱۵ شهریور ماه تاکید می‌شود. با این حال آموزش و پرورش از خانواده‌هایی که در مناطق زرد و قرمز هستند خواسته در این چند روز با مدرسه فرزندانشان در تماس باشند و از آنها کسب اطلاع کنند که در صورت گروه‌بندی، چگونه و چه روزهایی به مدرسه بروند. تا جایی که روز پنجشنبه نیز رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش اعلام کرد که خانواده‌ها صبح روز شنبه قبل از حرکت به سمت مدرسه، با معلم یا مدرسه فرزندشان تماس بگیرند و کسب اطلاع کنند که به مدسه بروند یا خیر! روندی که بی برنامگی در زمینه بازگشایی مدارس را بیش از پیش نشان می‌دهد و البته به سرگردانی بیشتر دانش‌آموزان انجامیده است.
به گفته حاجی میرزایی در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل‌ها تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نباشد. برنامه‌ریزی‌های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم‌گیری می‌کنند و فعالیت آموزشی را آغاز می‌کنند.
در چنین شرایطی بسیاری از والدین در شبکه‌های اجتماعی، از بلاتکلیفی خود نوشته‌اند و این که حاضر نیستند در چنین شرایطی فرزندانشان را به مدرسه بفرستند. یکی از والدین، تصویر پیامی از مدیر مدرسه فرزندش را بازنشر کرده است که عملا مسئولیت حضور فرزندان در مدرسه را بر دوش والدین می‌داند و اعلام می‌کند که مدرسه هیچ مسئولیتی در قبال ابتلای احتمالی فرزندان و معلمان به کرونا بر عهده نمی‌گیرد؛ پیامی که از لحن آن کلافگی مدیر از وضعیت موجود در میانه تصمیمات وزارت آموزش و پرورش و انتظارات والدین احساس می‌شود. برخی نیز تصاویری از تعهدنامه‌ای منتشر کرده‌اند که طی آن والدین مسئولیت نداشتن مدرسه در قبال ابتلای دانش‌آموزان را تایید می‌کنند.


به گفته وزارت آموزش و پرورش ۳۵ درصد مدارس که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است و ‌وانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس‌ها طبق روال عادی برقرار است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش‌ها است. در جایی که تعداد دانش‌آموزان به گونه‌ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه‌بندی‌های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند. بر این اساس حضور دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۵ دقیقه است. زمان‌های ساعات تدریس برای همه دروس حداکثر ۳۵ دقیقه است و قرار است ساعت ورود و خروج متفاوت باشد تا تزاحم ایجاد نشود. علاوه بر این‌ها زنگ تفریح هم از برنامه مدارس حذف شده است.
واقعیت این است که مدارس گوناگون در سطح کشور شرایط کاملا متفاوتی را تجربه می‌کنند. درواقع علاوه بر محیط و تعداد دانش‌آموزان، باید متغیرهای بیشتری را درنظر گرفت؛ از جمله اینکه وضعیت مالی والدین دانش‌آموزان چقدر توان جبران هزینه‌های اضافه شده ناشی از مراقبت‌های ضدکرونایی را به آن‌ها می‌دهد. این در حالی است که حتی درصورت استفاده از آموزش مجازی نیز هنوز مشکلات گروهی از خانواده‌ها برای تامین اینترنت و موبایل یا تبلت جهت دریافت آموزش‌های آنلاین در شرایط دشوار اقتصادی پابرجاست و علاوه بر آن ۳.۲ میلیون دانش‌آموز شناسایی شده که باید وسایل، تجهیزات لازم در اختیارشان قرار گیرد. هرچند آموزش و پرورشی‌ها که خود را متولی تامین تجهیزات سخت‌افزاری نمی‌دانند برای تامین تبلت‌ها سراغ نهادهای حمایتی رفته و آنها هم قول تامین اعتبار برای خرید تبلت را دادند و اخباری نیز در این زمینه منتشر شده است اما در تمامی اخبار برای توزیع تبلت‌های دانش‌آموزی یک کلمه تکراری به چشم می‌خورد و آن توزیع «به زودی» تبلت‌هاست.
این در حالی است که به نظر می‌رسد آموزش و پرورش در مسیر تامین کتب درسی به عنوان یکی از الزامات آموزش در مدارس هم با مشکلاتی مواجه است. طبق اظهارات برخی از والدین در شبکه‌های اجتماعی، توزیع کتب درسی در تمامی مناطق صورت نگرفته است و بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم اینکه قبول خرداد بوده و جا به جایی منزل نداشته و حتی ثبت نامشان نیز به موقع صورت گرفته است، هنوز فراخوانی از سوی مدارس برای گرفتن کتب درسی دریافت نکرده‌اند.
اما با توجه به همه این شرایط، راه‌حل موجود چیست؟ حجت‌الله بنیادی، پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از شیوه اجرای سیاست مدرسه‌محوری، گفت: تعیین ساعات یکسان برای شروع و پایان فعالیت مدارس و برخی دیگر از الزامات و اجبارهای ذکر شده نشان می‏دهد که در آموزش‌وپرورش، در همچنان بر روی یک پاشنه می‌چرخد؛ مدرسه‌محوری و تمرکززدایی فقط در حد حرف و شعار است. بنیادی افزود: یکی از ضرورت‌های اساسی مدیریت راهبردی بحران، توانمندسازی و تفویض اختیار به مدیران عملیاتی درگیر با بحران برای تصمیم‌گیری و اقدام درست و به موقع است. مدیریت راهبردی بحران فقط به معنای محدود کردن و اجبار کردن نیست، بلکه باید به مدیران مناطق و مدارس در بسیاری از زمینه‌‏ها اختیار داد، شرایط ارتقاء توانمندی آنها را فراهم کرد و برکار آنها نظارت منصفانه داشت. به گفته بنیادی، بنابر راهبردها و راهکارهای سند تحول، مدارس برای ایفای درست نقش مهم خود نیاز به انعطاف‌‏پذیری، توانمندسازی و تفویض اختیار دارند که در شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی شیوع ویروس کرونا، توجه به این سه اصل بسیار ضروری‌تر است.
به طور کلی نمی‌توان منکر تلاش‌های آموزش و پرورش در مسیر بهبود شرایط مدارس در مقابله با کرونا شد، اما به نظر می‌رسد همچنان تصمیم‌گیری جامع و قاطع و همچنین شیوه اجرا از چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش باشد که باید به زودی حل شود، وگرنه سال تحصیلی جدید عجیب‌تر از ماه‌های گذشته خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا روسیه به دنبال کاهش تنش‌ میان ایران و آمریکا است؟ دلایل مسکو برای وساطت میان تهران و واشنگتن محمدعلی وکیلی تاثیرانتخابات آمریکا بر انتخابات ایران کارنامه ۱۰۰ روزه مجلس یازدهم چه نمره‌ای می‌گیرد؟ حاشیه‌های کارخانه قانون‌سازی! جشواره فیلم ونیز پس از هفت دهه پر فراز و نشیب در شرایط خاص در حال برگزاری است «شیر طلایی»؛ از جنگ تا کرونا جبهه اصلاحات چگونه در انتخابات 1400 حاضر خواهد شد؟ اصلاح‌طلبان در جاده پر دست‌انداز انتخابات «ابتکار» شانس تحقق اهداف دولت در زمینه رشد اقتصادی را بررسی می‌کند تحریم و کرونا علیه نرخ رشد مثبت مدارس ایران، امروز در فضای پر از ابهام و سردرگمی والدین و دانش‌آموزان بازگشایی شدند «اول مهر» در نیمه شهریور کرونایی! بر اساس خاطراتی از رئیس اف‌بی‌آی ساخته شد سریالی که دست ترامپ را قبل از انتخابات رو می‌کند کامبک ناقص استقلال در شب قهرمانی تراکتورسازی تبریز بی فرجام ماند فرهاد مجیدی و پایان تلخِ تلخِ تلخ رئیس‌جمهوری: برق مجانی بیشتر شامل حال روستاییان می‫شود