مخاطبان را به رسانه‌های خارجی سوق ندهید

۱۳ صنف سینمایی در بیانیه مشترکی نسبت به واگذاری مسئولیت شبکه نمایش خانگی از وزارت ارشاد به سازمان صدا و سیما انتقاد کردند.
به گزارش خبرآنلاین، در ماه‌های گذشته بحث واگذاری صدور مجوز برای محصولات شبکه نمایش خانگی به صداوسیما در فضای رسانه‌ای داغ شده و واکنش‌های بسیاری در پی داشته است.
در آخرین واکنش، ۱۳صنف سینمایی به این اتفاق انتقاد کردند.
در این بیانیه آمده است:


«ما اعضای صنوف سینمای ایران که حرفه و معیشت خود و خانواده‌هایمان مستقیما وابسته به تولید محصولات فرهنگی تصویری است، اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صدا و سیما اعلام می‌داریم.
ما همچنین برای کسانی که پنهان و آشکار تلاش می‌کنند در سال جهش تولید این صنعت نوپا را به نابودی بکشانند نیز اظهار تاسف می‌کنیم.
فرصت‌های شغلی بوجود آمده از تولید محصولات شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های «وی او دی» بالغ بر سه تا پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در سال است که سیاست‌های غیر پاسخگوی صدا و سیما بدون شک باعث فرار سرمایه از این صنعت شده و ضرر معیشتی هنگفتی به اهالی سینما وارد خواهد کرد.
سپردن سرنوشت این پدیده نوپای تولید و توزیع به سازمانی که خود رقیب آن است تصمیمی اشتباه و غیرقابل جبران خواهد بود. 
نباید فراموش کرد که این شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های وی‌اودی بودند که در این‌ ماه‌های سخت بیماری فراگیر کرونا و بی‌رونقی سالن‌های سینما توانستند با اکران آنلاین کمک زیادی به سینمای ایران کنند و با تولید سریال‌ها و محصولات جدید در حال پیدا کردن مسیر خود جهت هرچه حرفه‌ای‌تر شدن هستند. بدیهی است که همه تولیدات در یک سطح و بری از کاستی و عیب نیستند، اما بدون شک و براساس تحلیل‌های تجربی/حرفه‌ای، عرصه رقابت و نیاز جامعه خود به خود استانداردها و کیفیت کارها را بالا خواهد برد. 
در حالی که می‌توان پیش بینی کرد که صداوسیما با رقابت ناصحیح با این پدیده نوپا و شاید هم با قصد حذف رقیب، باعث از دست رفتن مخاطبین رسانه‌‌ای داخلی شده و این عرصه را نیز در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای قرار
 خواهد داد.
ما اصناف سینمائی از مسئولین و دلسوزان این عرصه می‌خواهیم که با جلوگیری از این اشتباه تاریخی، مخاطبان شبکه‌های داخلی را به سوی رسانه‌های خارجی سوق ندهند و به ایجاد بی‌ثباتی و فرار سرمایه‌گذاری مشروع از این حوزه فرهنگ و هنر دامن نزنند.»
در پایان بیانیه نام این تشکل‌های صنفی آمده است:
انجمن صنفی کارگردانان سینما(کانون کارگردانان)
انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینما (اکت)
انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینما
انجمن صنفی بازیگران سینما
انجمن صنفی فیلمبرداران سینما
انجمن صنفی تدوین‌گران سینما
انجمن صنفی صدابرداران و صداگذاران سینما
انجمن صنفی کارگردانان مستند
انجمن مدیران تولید سینما
انجمن صنفی چهره‌پردازان سینما
انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان
انجمن صنفی دستیاران فیلمبردار
انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما