دکتر طوبی کرمانی محقق، مؤلف و دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان درگذشت


«چه کسی نمی‌داند که در ایران باستان زن یعنی فروغ، روشنایی، درخشندگی. چه کسی نمی‌داند که در ایران باستان زن یعنی پارسایی و راستی. چه کسی نمی‌داند این قضیه را که در ایران باستان زن یعنی نگاهبان خانه. چه کسی این را نمی‌داند که خانه در فرهنگ ایرانی یعنی محل قرار و آرامش و خانواده یعنی اهل و افرادی که در این خانه امنیت دارند. چه کسی نمی‌داند که در اسلام زن به‌عنوان ریشه نامیده می‌شود؛ «ام» آن هم «ام» حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای پدری چون محمد مصطفی صلوات‌الله‌علیه. چه کسی نمی‌داند در فلسفه اسلامی، زن وجود نخستین تکوینی انسانی و حیات است در جهان ملک و ماده. اینها همه معنایش یعنی زن، زمین، زندگی.»
سطرهای خواندنی فوق، توصیف جایگاه زن در ایران و اسلام در بیان دکتر طوبی کرمانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور بانوان است که پس از طی دوره بیماری نارسایی کبد، سحرگاه شنبه در سن ۷۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
وی 14 تیرماه امسال در نخستین نشست تخصصی همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» با محوریت جایگاه زن در آفرینش و تکوین طی سخنانی، علاوه ‌بر بیان جملات آورده شده در صدر مطلب حاضر، ابراز داشته بود: چرا حقیقت زن در نگاه ایران و اسلام، حتی ایران قبل از اسلام و بازه زمانی ایران بعد از اسلام، از استحکام و بالندگی برخوردار است؟ به این دلیل که عاقلانه و ادیبانه نسبت به زن برخورد و مواجهه داشته است.
مرحومه دکتر طوبی کرمانی همچنین بیان داشته بود: کعبه اولین خانه‌ای است که برای مردم ساخته شد «أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ» کعبه به معنای خانه مردم است «مَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا» و محل امن و آرامش است. ما در دنیای امروز با یک نگره جدید و تحریف شده از خانه و خانواده مواجه هستیم که خانه نه تنها محل امن و آرامش نیست بلکه به سرایی که در آن هیچ‌گونه محبت و عطوفتی وجود ندارد تبدیل شده است. در آموزه‌های اسلامی اهل خانه یعنی کسانی که هم‌نفسند و از نفس واحد خلق می‌شوند. امروز متأسفانه با یهود و مسیحیت تحریف شده و آموزه‌های یونان باستان از زن به‌عنوان موجودی در تقابل با مرد یاد می‌شود و از مسئولیت‌های او سخنی نمی‌گویند و سهم‌خواهی و حق‌طلبی را برای او دیکته می‌کنند.


دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، عضو کمیسیون بانوان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای خیرین سلامت کشور، عضو شورای مرکزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، اولین زن رایزن علمی ‌و فرهنگی در یونان، مدیر مسئول کتاب علمی ‌پژوهشی «زنان»، مؤلف و مترجم برتر بین‌الملل دانشگاه تهران و مدیرکل سابق امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور از جمله مسئولیت‌های مرحومه دکتر طوبی کرمانی بوده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیکر زنده‌یاد طوبی کرمانی روز یکشنبه از مقابل بنیاد شهید تا مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشییع شد.
همچنین، تألیف بیش از ۶۰ مقاله، تألیف و تصنیف ۱۲ کتاب علمی ‌و اجتماعی و شرکت در بیش از ۸۰ کنگره ملی و بین‌المللی در داخل و خارج کشور از جمله آثار علمی ‌و فرهنگی مرحومه دکتر طوبی کرمانی است.
وی استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران و اولین زن فوق‌دکترای فلسفه در ایران و فارغ‌التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام است.
فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در پیامی‌ درگذشت این بانوی جلیل‌القدر را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: با کمال تأسف مطلع شدیم بانوی فرهیخته و جهادگر، سرکار خانم دکتر طوبی کرمانی پس از سال‌ها فعالیت و مجاهدت علمی ‌و تبلیغی دعوت حق را لبیک گفتند. ایشان که نخستین زن فوق‌دکترای فلسفه در ایران و فارغ‌التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام بودند، سال‌ها در کسوت استاد دانشگاه به ‌تربیت شاگردان مؤثر و اندیشمند پرداختند و در کنار استادی دانشگاه، عضو بعثه مقام معظم رهبری، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عضو کمیسیون بانوان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان بودند و به تبلیغ و ‌ترویج معارف دینی و گفتمان انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان اهتمام ورزیدند. ولایتمداری، پایبندی و پاسداری نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و اخلاق‌مداری از ویژگی‌های بارز ایشان بود. حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در پیامی‌با تسلیت درگذشت دکتر طوبی کرمانی، خاطرنشان کرد: درگذشت بانوی گرانقدر، سرکار خانم دکتر طوبی کرمانی، که استاد رشته فلسفه در دانشگاه تهران و از فعالان پرتلاش عرصه دیپلماسی فرهنگی و از انقلابیون ثابت‌قدم در عرصه دفاع از ولایت بودند، را به جامعه علمی ‌و انقلابی ایران تسلیت عرض می‌نماید.
حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحومه طوبی کرمانی گفت: ایشان شخصیت الهی و یک فیلسوف حکیم و یک کلام‌شناس متبحر و معلمی ‌بسیار نمونه بود. به گزارش مهر، وی ابراز داشت: استاد کرمانی دو بار در دانشگاه تهران به‌عنوان استاد نمونه در آموزش شناخته شد و اولین رایزن فرهنگی زن جمهوری اسلامی و اولین بانوی رایزن علمی‌ جمهوری اسلامی ایران بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه استاد کرمانی دغدغه‌های الهی و معنوی بسیاری داشت، بیان داشت: عمده دغدغه ایشان عزت جمهوری اسلامی ایران و عزت انقلاب اسلامی بود و همیشه در جمع ایثارگران و خانواده محترم شهدا حضور جدی داشت.