جامعه جهانی با دیپلماسی جنون ترامپ همراه نمی‌شود

ظاهرا آمریکا به طور یکجانبه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد، اقدامی که به نوشته خبرگزاری فرانسه علاوه بر انزوای دیپلماتیک بیشتر واشنگتن، خطر افزایش تنش‌های بین‌المللی را به همراه دارد.  «الیوت آبرامز» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران در این خصوص ادعا کرده: تقریباً همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران این آخر هفته ساعت ۸ شبِ ۱۹‌ام (سپتامبر) به وقت شرقی (نیمه شب به وقت گرینویچ) باز گشت اما در این مورد آمریکا تقریباً در جهان تنهاست: همه قدرت‌های بزرگ دیگر، چین، روسیه و همچنین متحدان اروپایی آمریکا این ادعا را به چالش کشیده‌اند. 
از سوی دیگر، گاردین می‌نویسد که امریکا شنبه شب با اعلام بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، رفتاری خلاف تصمیم تقریبا همه اعضای شورا از جمله نزدیک تر متحدانش، از خود نشان داد. 
در ادامه این مطلب آمده است: مقامات دولت ترامپ می‌گویند روز دوشنبه اقدامات تنبیهی جدیدی را کلید خواهند زد که از نگاه ناظران، هدفی جز تحریک به رویارویی با تهران پیش از انتخابات آمریکا نیست.  این درحالی است که اکثریت غالب اعضای شورای امنیت ضرب الاجل آمریکا برای شنبه شب را بی معنا توصیف کرده و قصد دارند آن را نادیده بگیرند. 
تحلیلگران می‌گویند که آنها معتقدند آمریکا می‌خواهد تهدیدهای تحریمی جدید علیه شرکت‌ها و کشورهایی که می‌خواهند با ایران معامله تسلیحاتی داشته باشند، رونمایی کند.  روسیه و چین به نظر می‌رسد قصد دارند این تهدید را نادیده بگیرند اما ممکن است فروش تسلیحاتی به ایران را تا انتخابات امریکا به عقب بیاندازند. 


الی گرانمایه یک عضو ارشد شورای اروپایی روابط خارجی می‌گوید: فکر می‌کنم انچه نظاره گر آن خواهیم بود، نمونه‌ای از فرسودگی سیاست تحریم آمریکا است، چراکه قول ماجرای اسنپ بک برای منزوی ساختن ایران در صحنه سیاسی بود که تا به حال موفق نشده است. 
تحریم‌های جدید در حوزه تسلیحاتی تاثیر کمی بر ایران خواهد گذاشت.  با این حال، برخی کارشناسان بر این باورند که امریکا سعی خواهد کرد که پا را فراتر گذاشته و کشتی‌ها را بازرسی و متوقف کند، کشتی‌هایی که در آب‌های آزاد به ایران می‌آیند یا از آنچججا می‌روند. 
تعهد اروپا به ادامه اجرای
 قطعنامه ۲۲۳۱ 
تروئیکای اروپایی در نامه‌ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر تأکید کرد که سه کشور اروپایی همچنان خود را به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌دانند. 
به گزارش ایسنا، تروئیکای اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلیس) در نامه جدیدی به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر تأکید کرد که تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های شورای امنیت ایران فاقد اثر قانونی است و سه کشور اروپایی همچنان خود را به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌دانند. 
به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، انگلیس، آلمان و فرانسه در این نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، پس از تاریخ ۲۰ سپتامبر (30 شهریور) ادامه خواهد یافت.  نسخه‌ای از نامه این سه کشور اروپایی حاضر در برجام در اختیار برخی از خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. 
انگلیس، آلمان و فرانسه تاکید کرده‌اند، هرگونه تصمیم یا اقدام در راستای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، فاقد «اثر قانونی»است. 
آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تمامی تحریم‌های تعلیق شده خود را علیه ایران بازگرداند.  اما سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند مانده‌اند. 
نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل در ادامه این نامه گفته‌اند: ما تلاشی بی وقفه برای حفظ توافق هسته‌ای داشته‌ایم و همچنان به آن پایبند هستیم.  این سه کشور اروپایی تاکید کرده‌اند که همچنان به «اجرای کامل» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۱۳۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، پایبند هستند. 
شکست پشت شکست
اواسط اوت دولت دونالد ترامپ وقتی تلاش کرد محدودیت‌های تسلیحاتی علیه تهران را که در ماه اکتبر منقضی می‌شود، تمدید کند، متحمل شکستی قابل توجه در شورای امنیت سازمان ملل شد.  بعد از این جلسه، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا حمله تندی به متحدان اروپایی آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان کرد و آن‌ها را به جانبداری از ایران متهم کرد.  سرانجام روز ۲۰ اوت آمریکا در اقدامی بحث‌برانگیز به مکانیسم ماشه متوسل شد تا بتواند همه تحریم‌ها علیه تهران را یک ماه بعد بازگرداند.  تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۵ بعد از امضای توافق برجام برداشته شدند.  اما ترامپ مدعی شد این توافق که در دولت «باراک اوباما» به امضا رسید، ناکافی است و در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از آن خارج کرد و سپس تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران را بازگرداند و آن‌ها را گسترش داد. 
در حال حاضر آمریکا ادعا می‌کند همچنان یک مشارکت‌کننده در برجام است، فقط برای این که بتواند از گزینه اسنپ بک (بازگشت سریع تحریم‌ها) استفاده کند.  این در حالی است که تقریباً همه اعضای شورای امنیت توانایی واشنگتن برای انجام این چرخه قانونی را زیر سوال برده و شورا هم اقدامات دیگر اتخاذ نکرده است. 
اما به نوشته خبرگزاری فرانسه، گوش آمریکا بدهکار نیست و دولت ترامپ جوری عمل می‌کند که انگار تحریم‌ها بازمی‌گردند.  در مقابل جامعه بین‌المللی هم وانمود می‌کند که هیچ اتفاقی نیفتاده است. 
یک دیپلمات سازمان ملل در پاسخ به این سوال که «آیا این اقدامی نمادین است که برای یادآوری مواضع سخت واشنگتن علیه ایران طراحی شده یا اقدامات مشخص بیشتری در انتظار است»، گفت: آمریکایی‌ها وانمود خواهند کرد که اسنپ بک را فعال کرده‌اند و بنابراین تحریم‌ها دوباره به اجرا درمی‌آیند. 
وی تاکید کرد: اما این اقدام هیچ مبنای قانونی نخواهد داشت و بنابراین نمی‌تواند عواقب قانونی داشته باشد. 
یک دیپلمات دیگر گفت: فکر نمی‌کنم اتفاقی بیفتد.  فقط یک بیانیه خواهد بود.  مثل این که ماشه را بکشی و گلوله‌ای از آن خارج نشود. 
انزوای ترامپ به روایت رویترز
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که رییس جمهوری آمریکا در تلاش‌های خود برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه کره شمالی توانست حمایت اعضای شورای امنیت را کسب کند، اما در موضوع ایران منزوی شد. 
این خبرگزاری در تارنمای رسمی خود نوشت: در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوع کره شمالی همرای بود، اصرار دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کرده، با مخالفت تقریبا همه اعضای شورای امنیت روبه رو شده است. 
براساس این گزارش، دیپلمات‌ها انتظار دارند که موضوع ایران محور سخنرانی ترامپ خطاب به نشست سران کشورها در سازمان ملل در سه‌شنبه هفته آینده باشد که تنها چند روز پس از موعدی انجام می‌شود که واشنگتن اصرار دارد همه کشورها باید از آن روز تحریم تسلیحاتی و دیگر تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران اعمال کنند. 
به نوشته رویترز، وقتی ترامپ در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان به عنوان رییس جمهوری آمریکا از «آتش و خشم» علیه کره شمالی گفت، دیپلمات‌ها هراسان شدند، اما در سال بعد وقتی او به گزافه‌گویی درباره دستاوردهای دولتش پرداخت، در میانه سخنرانی او خنیدند. 
دولت ترامپ ماه گذشته قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که قرار است ۲۷ مهرماه براساس توافق صورت گرفته در برجام منقضی شود، به شورای امنیت ارایه کرد که با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای مخالفت و تنها یک رای موافق روبه رو شد. تلاش بعدی واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیز به دیوار مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای این شورا و همچنین ریاست آن برخورد.  یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفت: باید اهرم فشار مشترکی علیه ایران در موضوع هسته‌ای و دیگر موضوعات وجود داشته باشد. وقتی اتحاد شکسته شود و یک کشور به تنهایی اقدام کند، باعث آسیب و کاهش فشار می‌شود. 
یک دیپلمات ارشد دیگر در شورای امنیت سازمان ملل که او نیز به شرط بی‌نام ماندن با رویترز گفت و گو کرده، استدلال کرد که توافق هسته‌ای ایران (برجام) درست کار می‌کرد تا زمانی که واشنگتن از آن خارج شد. او مدعی شد: ایران اکنون به بمب [هسته‌ای] نزدیکتر از چیزی است که دو سال پیش بود.  ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد. او سپس همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین‌المللی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام بود.  به گزارش ایرنا، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اصرار دارد که واشنگتن مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را با نامه‌ای که ماه گذشته به این شورا داده، فعال کرده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تاکید دارند که این مکانیسم فعال نشده، چرا که ایالات متحده دیگر مشارکت‌کننده برجام به شمار نمی‌رود.