آمریکا در یک ماه گذشته سه بار دچار شکست شد؛ پیام روحانی به کشورهای باقیمانده در برجام

حجت‌الاسلام روحانی عصر دیروز یکشنبه در جلسه هیئت دولت هشدار داد که اگر آمریکا بخواهد قلدری کند و در مقام عمل بخواهد اقدامی در بازگرداندن قطعنامه‌ها انجام بدهد، حتماً با پاسخ قاطع ایران اسلامی مواجه می‌شود و کاملاًً روشن است که ایران زیر بار قلدری آمریکا در هیچ مقطعی نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری آمریکا ایستادگی خواهد کرد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی یک درخواست غیرحقوقی و ناصحیحی آمریکا مطرح کرده و در برابر آن درخواست، اکثریت قاطع و قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت ایستادگی کرده و آن را رد کرده‌اند، دیگر از این به بعد حرف زدن آمریکا جز یاغی‌گری معنای دیگری نخواهد داشت و کسی زیر بار این حرف نخواهد رفت و عواقب این‌گونه حرف‌ها و این‌گونه موضع‌گیری‌ها به خود آمریکا برمی‌گردد.
رئیس‌جمهور با مرور تلاش‌های سیاسی و حقوقی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در واقع امروز می‌توانیم بگوییم فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و در بخش حقوقی نه تنها شکست خورده بلکه باعث انزوای حداکثری آمریکا شده است.
روحانی با بیان اینکه آمریکا طی یک ماه گذشته 3 بار پیاپی برای پیشبرد طرح‌های ضدایرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد دچار شکست شده است، گفت: آمریکایی‌ها همیشه فکر می‌کردند که شورای امنیت به دلایل مختلف تاریخی و دوستان سنتی که در این شورا داشتند، نقطه قوت آنهاست و در پیشبرد طرح‌هایشان در این شورا شکست نمی‌خورند اما دنیا شاهد بود 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت در برابر آمریکا ایستادند و از برجام حمایت کردند و نظر آمریکا را نپذیرفتند.


رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سخن آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه نیز حرف نامعقولی بود که برای هیچ‌کس در دنیا قابل پذیرش نبود، گفت: کاملاًً روشن بود که آمریکا در این زمینه دچار شکست حتمی ‌می‌شود اما در عین حال شیوه‌ای که شورای امنیت اتخاذ کرد یک شیوه بسیار ارزشمندی بود؛ «شیوه بی‌اعتنایی به تقاضا و نامه آمریکا» و اینکه هیچ جلسه‌ای برای بررسی درخواست آمریکا تشکیل نداد.
دکتر روحانی تأکید کرد: همچنین یک‌بار دیگر به 4+1 اعلام می‌کنم در صورتی که 5 کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی مانده‌اند به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد شدیم، عمل کنند ما هم به طور کامل به تعهد خودمان برمی‌گردیم.
رئیس‌جمهور همچنین بار دیگر این نکته مهم را متذکر شد که جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده، اما هیچ زمانی حاضر نبوده در یک توافقی که توازن آن بهم می‌خورد، بار آن توافق را یکجانبه برعهده بگیرد.
 روحانی با تأکید بر اینکه همه موفقیت‌هایی که تا امروز و به‌ویژه در 2 سال و نیم گذشته داشته‌ایم مرهون ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران است، گفت: دشمنان فکر می‌کردند مردم تحت فشار تسلیم زورگویی‌های آنها می‌شوند اما مردم ایران به‌رغم فشاری که بر روی زندگی آنان بود ایستادگی و مقاومت کردند و این موفقیت‌ها ثمره همین ایستادگی ملت است.
تامین ارز کماکان باید
در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد
رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با تأکید بر ضرورت تامین و پرداخت به موقع یارانه‌ها و حمایت معیشتی خانوارهای مشمول، دستور داد که در تامین منابع مالی لازم سازمان‌های پرداخت‌کننده تسریع صورت گیرد.
در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت منابع و مصارف موضوع تبصره 14 قانون بودجه سال 99 کشور ارائه کرد که بر اساس آن در 5 ماه گذشته و با وجود محدودیت‌ها در تحقق برخی از منابع، تخصیص لازم برای پرداخت یارانه‌های خانوار، موارد اولویت‌دار نظیر پرداخت‌های مربوط به سلامت و نیز منابع لازم برای خرید تضمینی گندم و ردیف‌های مربوط به کاهش فقر مطلق و دیگر مصارف ضروری مورد نیاز تولید، انجام شده است.
همچنین پیشنهادهای سازمان برنامه و بودجه درخصوص تدابیر لازم برای کسب درآمد و منابع جدید نیز در این جلسه بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.
رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه گزارشی از تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی ارائه کرد که رئیس‌جمهور تأکید کرد، تامین ارز مورد نیاز سال 99 و ذخیره‌سازی استراتژیک مصوب کماکان باید در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد و تسهیلات مورد نیاز برای تامین ارز لازم در این خصوص فراهم شود.