عطش ترامپ برای معامله با تهران

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش باری دیگر گفت برای توافق با کشورهایی از جمله ایران باید تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبر کرد، اما شرایط را برای توافق سخت‌تر می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی انتخاباتی خود در میامی و فلوریدا با اعلام اینکه قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور، شرایط را برای توافق احتمالی با ایران و ونزوئلا سخت‌تر کند به مقامات تهران و کاراکاس هشدار داد.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: من به شما موارد زیر را می‌گویم: به نظر ایران و ونزوئلا می‌خواهند مذاکره کنند. همه می‌خواهند مذاکره کنند. اما من می‌خواهم صبر کنم تا انتخابات به پایان برسد. یک سال پیش گفتم، شما یک گزینه دارید، ما می‌توانیم اکنون مذاکره کنیم یا بعد از انتخابات. با این حال، پس از انتخابات، توافق بسیار سخت تر خواهد بود.
او همچنین یادآور شد که به صورت فعال از اقدامات محدود کننده یک جانبه علیه ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه استفاده کرده و آنها را «سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ» خواند. 


ترامپ در ادامه گفت: همه این کشورها [به مذاکره با آمریکا] خواهند آمد. ما یک توافق عالی را به نتیجه خواهیم رساند. باید صبر کنیم تا انتخابات به پایان برسد. من به آنها (کشورهای ذکر شده) گفتم که می‌خواهم صبر کنم.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چندین‌بار بود وعده انتخاباتی دست‌یابی به نوعی توافق قریب الوقوع با ایران را مطرح کرده بود.
ترامپ در ویدیویی که پایگاه خبری جوییش اینسایدر آن را منتشر کرد، در این باره گفت: اگر ما در انتخابات پیروز شویم، ظرف چهار هفته به توافق با ایران دست پیدا می‌کنیم.
ادعای مذاکره در عمان
روزنامه کویتی «الجریده» ادعا کرد ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند. به گزارش عصرایران، تاکنون هیچ مقام ایرانی یا آمریکایی درباره انجام مذاکرات میان دو طرف خبری منتشر نکرده بودند. مقامات ایرانی بارها هرگونه مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده‌اند.
براساس نوشته این روزنامه کویتی، در این مذاکرات، دولت آمریکا طرح پیشنهادی برای همکاری و پایان دادن به همه اختلافات دو کشور ارائه کرده است. روزنامه کویتی الجریده گفته است در این مذاکرات از طرف ایران، دولت مشارکت ندارد.
روزنامه کویتی الجریده همچنین مدعی شده است در چارچوب این مذاکرات، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای سفر به تهران، امضای توافقنامه میان دو کشور با رهبر عالی ایران و تضمین برداشتن تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است.
با این حال سازمان اطلاعاتی آمریکا به ترامپ توصیه کرده است «منتطر دولت اصولگرا در ایران باشد تا این دولت، تعهدات را اجرا کند. همچنین به ترامپ توصیه شده بر دولت روحانی، تکیه نکند. تاکنون هیچ مقام ایرانی، آمریکایی یا عمانی در این باره اظهارنظر نکرده اند. ترامپ قبل از این گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در مدت یک ماه یا یک هفته با طرف ایرانی به توافق خواهد رسید.
اظهارات ترامپ در این باره در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند پیش از خروج آمریکا از برجام در این چارچوبب با این کشور مذاکره کرده‌اند و تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی کامل به تعهداتش با این کشور مذاکراتی انجام خواهند داد.
پشت پرده رجز خوانی ترامپ
فارغ از همه آنچه که ادعا می‌شود ، فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون با اشاره به لفاظی‌ها و تهدیدهای ترامپ علیه ایران پس از ناکامی در شورای امنیت و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: ترامپ صریحاً ایران را با حمله هسته‌ای تهدید نکرد، اما ادعای وی مبنی بر اینکه جنگ با ایالات متحده «پایان» ایران است، می‌تواند به این ترتیب تفسیر شود. ممکن است دلیل ادعاها و لفاظی‌های ترامپ این باشد که وی به دنبال راهی برای قوی به نظر رسیدن قبل از انتخابات است. من فکر نمی‌کنم که ترامپ برای اولین بار از سال ۱۹۴۵ از سلاح هسته‌ای استفاده کند.
وی در ادامه اضافه کرد: می‌توانم تصور کنم که تنش‌های زیاد منجر به یک اشتباه فاجعه‌بار می‌شود، مانند سال ۱۹۸۸ که ناوشکن آمریکایی هواپیمای مسافربری ایرانی را که از خلیج فارس عبور می‌کرد سرنگون کرد.
این استاد دانشگاه در مورد ادعای دولت ترامپ برای فعالسازی اسنپ‌بک گفت: سایر کشورها تمایل چندانی برای همراهی با دولت ترامپ در افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران ندارند و نخواهند داشت. من شک دارم استراتژی‌هایی وجود داشته باشد که دولت ترامپ بتواند برای افزایش فشار بر شرکت‌های خارجی جهت همکاری با تحریم‌های ایالات متحده از آن استفاده کند.
وی هم چنین اضافه کرد: من از این بابت نگران هستم که دولت ترامپ در تلاش است ایران را وادار کند به طور غیرقابل بازگشت از برجام یا حتی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شود تا عضویت مجدد دولت بایدن در برجام را غیرممکن کند.
این مقام سابق کاخ سفید در مورد تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران و داشتن یک عکس یادگاری با مقام‌های ایرانی گفت: من مطمئن هستم که ترامپ دوست دارد قبل از انتخابات با رئیس‌جمهور روحانی جلسه و توافق‌نامه‌ای داشته باشد که بتواند از آن به عنوان تسلیم ایران در برابر فشارهای آمریکا تعبیر کند. وی هم چنین در مورد احتمال جنگ گفت: من فکر می‌کنم برخی از اعضای دولت ترامپ دوست دارند ایران را تحریک کنند تا کاری انجام دهد که بتوانند حمله آمریکا به ایران را قبل از انتخابات توجیه کنند برای همین هم آنها به دنبال بهانه هستند.