بازهم جنگ در قره باغ

گروه بین‌الملل- هدیه گل‌محمدی: درگیری‌های تازه میان آذربایجان و ارمنستان بر سر حاکمیت بر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که این بار وسعت کم سابقه‌ای به خود گرفته و نگرانی نسبت به وخامت اوضاع در این منطقه را تشدید کرده با واکنش فوری جامعه بین‌الملل همراه شده است.
این درگیری‌ها از سطح تبادل آتش معمول و پراکنده میان دو طرف که آخرین مورد آن دو ماه پیش دست کم ۱۶ کشته برجای گذاشت، فراتر رفته و به ادعای باکو بر تسلط نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان در چند روستای تحت کنترل جمهوری ارمنستان منجر شده است.
«نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان گفته است که آذربایجان حملاتی هوایی و توپخانه‌ای‌ انجام داده است و نیروهای ارمنستان در پاسخ دو هلی‌کوپتر و سه پهپاد آذربایجان را سرنگون کرده‌اند.
آذربایجان نیز می‌گوید که ارمنستان آغاز کننده درگیری‌ها بوده و یک حمله سنگین را در خط مقدم انجام داده است. یک سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در همین رابطه گفت، نیروهای مسلح ارمنستان به روی منازل در امتداد خط مرزی در منطقه «ناگورنو قره‌باغ» آتش گشوده‌اند و در بین جمعیت غیرنظامی تلفاتی وجود داشته است.


پیشروی ارتش آذربایجان
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بعداز ظهر دیروز (یکشنبه) در گزارشی درباره وضعیت درگیری‌ها با ارتش ارمنستان، از تصرف شش روستا در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» خبر داد. بنابر این گزارش، در جریان حملات نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان، روستاهای «گاراخانبیکلی »، قروند»، «کند هورادیز» و «یوخاری عبدالرحمانلی» در شهرستان «فضولی» و نیز روستاهای «بویوک مرجانلی» و «نیوگزار» در شهرستان «جبرایل» با عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان، توسط ارتش این کشور تصرف شدند.
طبق گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از تحولات درگیری مرزی با ارتش ارمنستان در قره باغ، واحدهای ارتش این کشور همچنین برخی بلندی‌ها در مسیر شهرستان  «آقدره» و کوه «موروداغ» به کنترل ارتش جمهوری آذربایجان در آمده است .
این  در حالی است که «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان در جلسه امروز (یکشنبه) شورای امنیت این کشور، به مردم به مناسبت آزادسازی چند منطقه مسکونی در قره باغ تبریک گفت . تاکنون ارتش ارمنستان نسبت به این ادعای جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ واکنشی نشان نداده است.
حمله اردوغان
ترکیه که از حامیان آذربایجان در مناقشه این کشور با ارمنستان بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ است در پی درگیری‌های روز یکشنبه پشتیبانی آشکار خود را از باکو اعلام کرد.
«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای ارمنستان را بزرگترین تهدید برای ثبات در منطقه قفقاز خواند و تاکید کرد که کشورش با کلیه امکانات از باکو در این مناقشه حمایت می‌کند. «رجب طیب اردوغان» نیز در پیامی توییتری از جامعه جهانی خواست نسبت به آنچه وی آن را «ظلم و اشغالگری ایروان علیه آذربایجان» خواند، واکنش نشان دهد.
اردوغان تاکید کرد که ارمنستان به مناطق مسکونی در مرز جمهوری آذربایجان حمله کرده و صلح و امنیت منطقه را به خطر انداخته است. وی تصریح کرد که ترکیه با رویکرد «یک ملت و دو دولت» همواره از آذربایجان حمایت می‌کند.
رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از پیام خود، جامعه جهانی را به در پیش گرفتن «استانداردی دوگانه در برابر رویکرد متجاوزانه و تهاجمی ارمنستان» متهم و نسبت به آنچه «سهل‌انگاری سی ساله کشورهای سه گانه مینسک و عدم ارائه راه حل این مشکل» خوانده شده، ابراز تاسف کرد.
اعلام بسیج عمومی در ارمنستان
به دنبال تشدید تنش‌ها و درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو قره‌باغ، دولت ارمنستان حکومت نظامی و بسیج کامل مردمی در کشور اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: بر اساس تصمیم دولت، حکومت نظامی و بسیج کامل مردمی در جمهوری ارمنستان اعلام شده است این تصمیم بلافاصله پس از انتشار اجرایی می‌شود. من به تمامی پرنسل ارتش تاکید دارم تا در کمیسیون‌های نظامی منطقه‌ای اوضاع را گزارش دهند. این در حالی است که اتحادیه اروپا، روسیه، فرانسه و ترکیه کاهش تنش‌ها میان دو طرف و آغاز مذاکرات را خواستار شده‌اند. وزارت خارجه روسیه امروز (یکشنبه) از تمامی طرف‌های درگیر در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ خواست تا هر چه سریع‌تر با اعلام آتش‌بس مذاکرات را آغاز کنند.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: ما از تمامی طرف‌های درگیر در مساله ناگورنو-قره‌باغ می‌خواهیم تا هر چه سریع‌تر آتش بس را اعمال کنند و برای ثبات در منطقه به مذاکره بنشینند.
مسکو همچنین به گزارش‌هایی درباره افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در این منطقه مورد مناقشه اشاره کرد و اذعان داشت که شواهدی درباره تلفات در نتیجه درگیری‌های اخیر در منطقه وجود دارد.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست اختلافات خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند.
او گفت: من برای صلح در قره باغ دعا می‌کنم و از طرفین می‌خواهم حسن نیت و برادری نشان دهند که این مساله به حل مشکل از طریق گفتگو  ونه زور و اسلحه کمک می‌کند. 
وی با ابراز نگرانی نسبت به اخبار در باره درگیری‌ در مناطق مرزی از مردم خواست در سکوت و با یکدیگر برای برقراری صلح در منطقه دعا کنند.
«سعید خطیب‌زاده »سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو بین دو کشور است.
در چند ماهه اخیر درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ مجددا از سر گرفته شده است.
دو ماه پیش نیز در درگیری‌های مرزی حداقل ۱۶ نفر کشته شدند. هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ جزئی از آن بودند. چهار دهه است که مناقشه بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ موجب تنش در این منطقه شده است، از لحاظ حقوق بین‌الملل این منطقه بخشی از جمهوری آذربایجان است اما تحت کنترل اقوام ارمنی قرار دارد. در سال ۲۰۱۶ درگیری نظامی در این منطقه به مدت چهار روز به طول انجامید.
سازمان امنیت و همکاری اروپا سالهاست تلاش دارد تا از طریق دیپلماتیک به راه حلی برای این مسئله از طریق گفتگو و تفاهم دست یابد و صلح را در این منطقه برقرار کند.