رزم‌حسینی وزیر صنعت شد

آرمان ملي: مجلس ديروز به رزم‌حسيني براي تصدي وزارت صنعت راي داد اما حاشيه‌هايي داشت؛ رئيس‌جمهور نيامد، جهانگيري آمد و به او فرصت سخن گفتن داده نشد. رزم‌حسيني به دوتابعيتي متهم شد و ويس کرمي نماينده خرم‌آباد بود که چنين به عدم حضور روحاني در جلسه انتقاد کرد: «غيبت رئيس‌جمهور را حمل بر شرمندگي از مردم و نمايندگان مي‌کنيم» اين نماينده انتقادات خودش را چنين ادامه داد: «وزير کسي است که بار را به دوش مي‌کشد، باري که درحال‌حاضر بايد به دوش بکشيد، سنگين است و دلبستگي به برجام و وعده‌هاي پوچ نيز به آن اضافه شده است.» و در نهايت هم اينگونه سخنش را به پايان برد: «اگر مجلس به شما رأي اعتماد دهد، از باب رعايت مصلحت است» اگرچه ديروز رزم‌حسيني توانست راي لازم را کسب کند اما از فضاي پارلمان و اظهارات نمايندگان مشخص بود که تمايل چنداني به تعامل با دولت ندارند و از فرصت به‌دست‌آمده نه در جهت بيان نيازهاي کشور در حوزه وزارت صمت بلکه براي انتقاد و به چالش کشيدن روحاني و دولتش استفاده کردند. نمايندگان ديروز با 175 راي موافق، 80 مخالف و 9 راي ممتنع، به رزم‌حسيني اعتماد کردند. متفکر آزاد عضو هيات‌رئيسه مجلس هم عدم حضور رئيس‌جمهور در اين مجلس را اعلام کرد و گفت: طبق آيين‌نامه يک ساعت فرصت براي دفاع رئيس‌جمهور از وزير پيشنهادي پيش‌بيني شده که با توجه به عدم حضور ايشان از آن عبور مي‌کنيم. در‌حالي‌که مجلس وارد دستور‌کار بررسي برنامه و صلاحيت عليرضا رزم‌حسيني شده و نمايندگان منتقد عدم حضور رئيس‌جمهور در اين جلسه بودند اسحاق جهانگيري در جلسه علني مجلس حضور يافت.
چرا روحاني نيومد؟
عليرضا سليمي نماينده محلات در جلسه علني ديروز مجلس در اخطاري مستند به اصل 131 قانون اساسي به عدم حضور رئيس‌جمهور در جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي صنعت اعتراض کرد و محمدباقر قاليباف رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار گفت: عدم حضور رئيس‌جمهور در جلسه رأي اعتماد خلاف آيين‌نامه نيست و به‌خاطر رعايت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست. سيدکاظم دلخوش نماينده مردم صومعه‌سرا در مجلس در تذکري خواستار اعلام نظر شفاف کميسيون صنايع درمورد برنامه و صلاحيت‌هاي وزير پيشنهادي صنعت شد. لحظاتي پيش از اظهارات دلخوش، جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور وارد جلسه شده بود که او پس از ارائه تذکر در مورد عدم حضور رئيس‌جمهور و معاون اول گفت: در ازدحام به‌وجودآمده متوجه حضور معاون اول رئيس‌جمهور نشده است. طبق آيين‌نامه فرصت يک‌ساعته براي دفاع رئيس‌جمهور از وزير پيشنهادي پيش‌بيني شده اما معاون اول رئيس‌جمهور حتي در صورت حضور در جلسه فرصت صحبت نخواهد داشت.
دوتابعيتي بودن رزم‌حسيني احراز نشده است


احسان ارکاني نماينده نيشابور در موافقت با وزير پيشنهادي با انتقاد از تهمت‌ها و شايعات به‌وجود‌آمده براي وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت گفت که طبق گفته رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي دوتابعيتي بودن آقاي رزم‌حسيني احراز نشده است؛ پس اگر سندي داريد منتشر کنيد نه اينکه فقط تهمت بزنيد. اردشير مطهري در مخالفت با وزير پيشنهادي گفت:‌ ايشان دو دهه خارج از کشور و در کشور کانادا زندگي مي‌کردند. کساني پشت پرده انتصاب رزم‌حسيني هستند که اگر فاش کنم تعجب مي‌کنيد. دوتابعيتي بودن آقاي رزم‌حسيني مساله‌اي منحرف‌کننده است که فساد ايشان ديده نشود. آقاي رزم‌حسيني بايد ارتباطاتش را شفاف کند. آقاي رزم‌حسيني به اتفاق خانواده‌اش بايد در خصوص ثروت، داشته‌هايش و ارتباطاتش صحبت کند. مهرداد ويس کرمي نماينده مردم خرم‌آباد در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با وزير پيشنهادي تاکيد کرد که رزم‌حسيني باوجود تجربه کاري تحصيلات ليسانس داشته و از سوي ديگر توان مديريتي سنگين وزارت صمت را ندارد. محمدحسين فرهنگي گفت: کاري که رزم‌حسيني در سال‌هاي گذشته انجام داد، کاري است که شرکت هپکو را به اين وضعيت کشاند؛ کاري که وي در آن مدت انجام داد واردات ماشين‌آلات دست‌دوم به‌وفور و از طرق مختلف به داخل کشور بود و تنها سابقه‌اي که از ايشان مطرح مي‌شود همان واردات است که آسيب جدي به بخش توليد زد. حال رزم‌حسيني چه سابقه ديگري در صنعت، معدن و بازرگاني داشته است.
دولت نقل‌قول منتسب به واعظي را رد کرد
حسينعلي حاجي‌دليگاني يادداشت حسينعلي اميري معاون پارلماني رئيس‌جمهور را به اين شرح قرائت کرد: «نقل‌قول از جناب آقاي واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور مبني بر اينکه اگر چوب هم به مجلس معرفي کنيم مجبورند راي دهند، اساسي ندارد.»
جلسه مجلس دقايقي متشنج شد
در جلسه علني ديروز و در جريان بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت علي‌اصغر عنابستاني که به عنوان موافق رزم‌حسيني صحبت مي‌کرد اقدام به پخش کليپي چند دقيقه‌اي از سردار قاسم سليماني کرد. در اين کليپ سردار قاسم سليماني در کنار رزم‌حسيني در جلسه‌اي نشسته بود که به گفته عنابستاني مربوط به سال 1395 است که البته صداي واضحي از اين کليپ شنيده نمي‌شد. پخش اين کليپ از مانيتورهاي مجلس شوراي اسلامي اعتراض و فرياد نمايندگان را به دنبال داشت.
وزارت صمت وزارتخانه‌اي تخصصي است، نه يک بنگاه سياسي
عليرضا رزم‌حسيني که به‌عنوان وزير صمت گفت: اولويت اول تامين کالاهاي اساسي و سفره مردم است، امروز سفره مردم خالي و خالي‌تر شده آن هم مردمي که پاي نظام جمهوري اسلامي ايران ايستاده‌اند. رزم‌حسيني گفت: يکي ديگر از اولويت‌هاي ما تنظيم بازار با همکاري تشکل‌ها و اصناف و بازاريان است که در زمان جنگ خدمات زيادي را به ما کرده‌اند. همچنين اصلاح سياست‌هاي تنظيم بازار، حذف واسطه‌ها و کساني که باعث افزايش بي‌رويه قيمت‌ها مي‌شوند در دستورکار است. بايد از هرگونه التهاب در قيمت‌ها و دامن زدن به آن پرهيز شود. وي ادامه داد: در حوزه صنعت، ما ظرفيت‌هاي خالي زيادي داريم. الان واحدهايي هستند که با 30 درصد ظرفيت فعاليت مي‌کنند، بايد اين واحدها را شناسايي کرده و ظرفيت آنها را ارتقا دهيم. وي ادامه داد: در خصوص خودرو، مردم گرفتار شده‌اند. واقعيت اين است که ما بر اين موضوع انحصار داريم. رقابت‌پذيري وجود ندارد و هزينه‌هاي توليد بالاست. عدم ساخت برخي از قطعات در داخل و واردات آن موجب بخشي از اين گراني‌ها شده است که براي اين مورد نيز طرحي داريم. رزم‌حسيني در مورد معادن نيز اظهار داشت: فعال کردن معادن رها شده و حبس شده که به نوعي موجب مجوزفروشي و رانت‌خواري است در دستورکار قرار مي‌گيرد. در مورد تامين مواد اوليه پودر آلومينيوم را در استان آذربايجان‌شرقي دنبال مي‌کنيم. ادامه صفحه 6