آمریکا 18 بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا 18 بانک ایران را تحت تحریم قرار داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این وزارت‌خانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است.
استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با‌ اشاره به تحریم این بانک‌های ایرانی گفت که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیرقانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد.
بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های زیر تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند:
1- «تامین سرمایه امین»، که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.


2- «بانک کشاورزی» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.
3- «بانک مسکن» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.
4- «بانک رفاه کارگران»، که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.
5- «بانک شهر» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
6- «بانک اقتصاد نوین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
7- «بانک قرض‌الحسنه رسالت» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.
8- «بانک حکمت ایرانیان» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
9- «بانک ایران زمین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
10- «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی» که شعبه‌های ایران و عراق آن تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته است.
11- «بانک کارآفرین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
12- «بانک خاورمیانه» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.
13- «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
14-  «بانک پاسارگاد» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
15- «بانک سامان» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
16- «بانک سرمایه» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
17- «بانک توسعه تعاون» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
18- «بانک گردشگری» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.
پیشتر کارشناسان اعلام کرده بودند که این اقدام ممکن است کانال‌‌هایی که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کند را مسدود کند.
‌ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» - به زعم او- مجاب خواهد کرد.
در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ‌ترامپ به‌خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.
منتقدان ‌ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با‌ اشاره به تحریم شدن 18 بانک و نهاد مالی ایران گفت که کارزارفشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت تا ایران به مذاکرات جامع تمایل پیدا کند.
واکنش ظریف
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه تحریم‌های جدید آمریکا علیه تعدادی از بانک‌های ایرانی را محکوم کرد.
ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: «رژیم آمریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های [مالی] باقی‌مانده ما برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند».
وی در ادامه افزود: «ایرانیان در مقابل این ستمگری جدید تاب خواهند آورد. اما دسیسه‌چینی برای ایجاد گرسنگی دادن به یک جامعه جنایت علیه بشریت است».
وزیر خارجه هشدار داد: «عاملان و اجراکنندگان [این اقدام ستمگرانه] که پول ما را بلوکه می‌کنند، با عدالت روبه‌رو خواهند شد».
مصداق جنایت علیه بشریت
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: هدف از تحریم‌های جدید علیه تقریبا همه موسسات بانکی و مالی ایران، محدود کردن توانایی ایران در واردات اقلام ضروری در مقابله با کووید-۱۹ و در نتیجه جنایت علیه بشریت است.
بعیدی‌نژاد افزود: این رژیم منفور آمریکا حد و مرزی برای جنایت علیه مردم خود و دیگران نمی‌شناسد.
بهره‌برداری انتخاباتی
تحلیلگران هدف تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایران را بهره‌برداری انتخاباتی دانسته‌اند.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته دولت «دونالد ‌ترامپ» در راستای تلاش خود برای افزایش فشار بر ایران در چند هفته‌ باقی‌مانده تا انتخابات دور جدیدی ازتحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور اعمال کرد.
دولت آمریکا چند روز قبل از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ۱۸ بانک ایران را مشمول تحریم قرار داده است. این تحریم‌ها، جدیدترین اقدام ایالات متحده علیه ایران، بعد از شکست تلاش دولت ‌ترامپ در بازگرداندن یکجانبه تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل است.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته منتقدان می‌گویند تحریم‌های جدید بعید است هدف دولت ‌ترامپ مبنی بر مجبور کردن ایران به حضور در پای میز مذاکره را محقق کنند.
دانیل فراید، هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریمی‌در دولت سابق آمریکا گفت: «به‌نظر می‌رسد پیام این تحریم‌ها کمتر معطوف به ایران هستند و بیشتر، معطوف به رأی‌دهندگان آمریکایی است».
وزارت خارجه آلمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد این تحریم‌ها عملیات واردات اقلام با اهداف بشردوستانه به ایران را بیش از پیش پیچیده
می‌کند.
کاخ سفید
نگران سلامت ایرانی‌ها شد!
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که به کرات بر تداوم فشار حداکثری علیه ایران تأکید کرده، این‌بار در شرایط وخیم‌تر شدن شیوع ویروس کرونا، نگران سلامت ایرانی‌ها شده است.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی‌در توئیتر نوشت: «آمریکا از وخیم شدن شرایط کووید-۱۹ (کرونا) در ایران نگران است و ما پیشنهاد خود برای کمک را که برای بار نخست در ماه فوریه مطرح کردیم، تکرار می‌کنیم».
این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه «سی.ان.بی.سی»گفته بود که واشنگتن همچنان به «فشار حداکثری» به ایران ادامه می‌دهد، اما به مذاکره با جمهوری اسلامی برای یک توافق بهتر علاقه‌مند است. وی افزود: «کارزار فشار اقتصادی حداکثری ما همچنان باقی است، اما به یاد داشته باشید که رئیس‌جمهور ‌ترامپ گفته است که خواستار یک راه‌حل صلح‌آمیز با ایران است و گفته است که تمایل دارد برای یک توافق بهتر وارد مذاکره شود».
اورتگاس پیش از این هم در اظهاراتی گفته بود که فشار حداکثری به ایران باعث شده رفتارهای تحریک‌آمیز دریایی آن در خلیج ‌فارس محدود و تهران از کسب میلیاردها دلار محروم شود.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی در واکنش به اظهارات مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته این کشور آماده است در شرایط کنونی شیوع کرونا به ایران کمک کند، نوشت: ایالات متحده همچنان به تکرار پیشنهادهای پوچ و توخالی برای «کمک» ادامه می‌دهد.
وی افزود: یک پیشنهاد: عملتان را با حرفتان یکی کنید. از مسدود کردن حق مردم ایران برای استفاده از پول‌ خودشان که در کره جنوبی، عراق و ژاپن بلوکه شده دست بردارید تا در میانه این همه‌گیری کرونا برای خرید غذا و دارو استفاده شود. خطیب‌زاده اضافه کرد: موضوع ساده است. از «اوفک» (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه ‌داری آمریکا) بخواهید به کره جنوبی اجازه دهد که پول ما را به کانال سوئیس منتقل کند.
سایر اخبار این روزنامه
بازگشت «دشت مغان» به بیت‌المال گنجی که مفت واگذار شده بود دشمن، دشمنی می‌کند شما چه می‌کنید؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه گلایه‌ای دلسوزانه از اعضای کابینه! (نکته) دستور رهبر انقلاب برای تخصیص ظرفیت درمانی نیروهای مسلح به بیماران کرونایی خادمان امام حسین(ع) کربلا را به بهشت تبدیل کردند آل‌سعود خانه خدا را به کشتارگاه بدل کرد محدودیت‌های کرونایی در استان تهران تا ۲۵ مهر ماه تمدید شد دیدار و گفت‌و‌گوی وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو انتقاد گسترده از موضع رئیس‌جمهور درباره سرکشی مسئولان به مراکز درمان بیماران کرونایی میان ما که نرفتیم و رفته‌ها، شاید تفاوتی‌ست در آغاز و در نهایت نیست آمریکا 18 بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد اذعان به دروغگویی دولت آمریکا درباره تلفات حمله ایران به عین‌الاسد FATF، بهانه حامیان دولت برای فرار از پاسخگویی بازگشت «دشت مغان» به بیت‌المال گنجی که مفت واگذار شده بود بازگشت «دشت مغان» به بیت‌المال گنجی که مفت واگذار شده بود