حق‌الوکاله وکیلی که بداند از باطل دفاع می‌کند بی‌تردید «اکل مال به باطل» است


به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه با رئیس‌کل دادگستری، معاونان و سرپرستان مجتمع‌های قضایی استان تهران با تقدیر از اقدام جهادی همکاران دستگاه قضا در تهران برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه و تعیین تکلیف بیش از ۵۰ درصد آنها در نیمه نخست امسال اظهار داشت: کشف حقیقت از پس غبارها، فضاسازی‌ها و مدرک‌سازی‌ها مهم‌ترین وظیفه قضات است.
رئیسی توجه به حق را زمینه‌ساز سلامت نفس دانست و با تأکید بر لزوم سلامت دستگاه قضایی و مجموعه‌های مرتبط با آن خاطرنشان کرد: همه کسانی که با قوه قضائیه مرتبط هستند باید بدانند همکاران این مجموعه سالم و پاک، هیچ‌گونه ناسلامتی و فساد را برنمی‌تابند.
وی، از وکلا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های مرتبط با دستگاه قضا یاد کرد و با تأکید بر سلامت آنها، افزود: وکلا نیز باید از حق دفاع کنند و اگر وکیلی بداند از باطل دفاع می‌کند، اما فقط به خاطر دریافت حق‌الوکاله این کار را می‌کند، بی‌تردید پولی که می‌گیرد اکل مال به باطل است.
رئیس ‌قوه قضائیه با ‌اشاره به نقش تصمیم‌ساز ضابطین قضایی و دادسرا‌ها در کشف حقیقت و تصمیم‌گیری قضات، بر لزوم اتقان آرای قضایی تأکید کرد و گفت: رای قاضی باید آن قدر دقیق باشد که نتیجه بررسی‌ها و ارزیابی‌های دادگاه تجدیدنظر هم تأیید نظر باشد.


رئیسی در عین حال خاطرنشان کرد که دقت در رسیدگی به پرونده‌ها نباید موجب غفلت از سرعت در رسیدگی شود و متذکر شد: اطاله دادرسی خلاف سیاست‌های تحولی دستگاه قضا و مورد گلایه مردم است و انتظار می‌رود دادگستری تهران در رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها در کشور الگو باشند.
وی با ‌اشاره به تکلیف برنامه ششم توسعه در زمینه کاهش اطاله دادرسی از نقش صدور و اجرای به موقع حکم در کاهش جرم نیز سخن گفت و اظهار داشت: احکام قضایی برای بازدارندگی از جرم و تضییع حق هستند و اگر حکمی در زمان خودش صادر و اجرا شود، اثر بازدارندگی خواهد داشت.
رئیس ‌قوه قضائیه ضمن اعلام موافقت برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های کثیرالشاکی، به رئیس‌کل دادگستری استان تهران و معاونان او متذکر شد با همت و کار جهادی همانند روز‌های قبل از شیوع کرونا، به پرونده‌های معوقه رسیدگی و پرونده‌های موجود را به جز در مواردی که نیازمند زمان بیشتری برای رسیدگی است، به روزرسانی کنند و حتی نقل و انتقالات نیرو‌ها نیز منوط به پایان رسیدگی به پرونده‌ها شود.
رئیسی همچنین از تلاش‌های صورت‌گرفته در شورا‌های حل اختلاف استان تهران برای رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی به این شورا‌ها تقدیر کرد و حل و فصل خصومت‌ها در این شورا‌ها را موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری دانست.
وی در ادامه سخنانش بر لزوم برخورد قاطع محاکم قضایی با ‌اشرار و ناامن‌کنندگان جامعه تأکید کرد و گفت که افراد شرور، سارقین حرفه‌ای و سابقه‌دار تحت هیچ شرایطی نباید از امتیازات و ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند.
جای کسانی که می‌خواهند
 امنیت جامعه را مختل کنند در زندان است
رئیس ‌قوه قضائیه با تأکید بر اینکه جای کسانی که می‌خواهند امنیت جامعه را مختل کنند، در زندان است تا مردم از شر آنها در امان باشند، تصریح کرد: امنیت برای ما مسئله مهم و محوری است و مسئولان اجرایی و قضایی هرگز نباید اجازه دهند احدی کوچه و خیابان را ناامن کند.
«توجه به پیوست رسانه‌ای و تنویر افکار عمومی در پرونده‌های خاص که جنبه ملی پیدا می‌کنند یا مورد مطالبه مردم هستند» و «توجه به حفظ کرامت انسانی در دستگاه قضایی» از دیگر تأکیدات رئیسی خطاب به مسئولان دادگستری و رؤسای مجتمع‌های قضایی تهران بود.
پیش از سخنان رئیس ‌دستگاه قضا، محمدجواد حشمتی رئیس‌کل دادگستری استان تهران گزارشی از وضعیت و عملکرد این دادگستری ارائه کرد و تعدادی از سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران به بیان مطالبات، نظرات و پیشنهادات خود برای بهبود عملکرد این مجموعه‌ها پرداختند.
سایر اخبار این روزنامه
توان ساخت یک میلیون مسکن در سال ظرفیت فراموش‌شده رونق اقتصاد تقابل تفکر برجامی و کرونایی با تفکر جهادی و مقاومت(یادداشت میهمان) اخبار ویژه تظاهرات بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی/مردم خشمگین در 1200 نقطه علیه نتانیاهو راهپیمایی کردند طی هفته‌های آینده از واکسن ایرانی کرونا خبرهای خوشی اعلام خواهد شد پیکر مطهر ۷ تن از شهدای مدافع حرم شناسایی شد آمریکا تحریم می‌کند اروپا همراهی می‌کند مدعیان اصلاحات تحریف می‌کنند! کرونا از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است روحانی: دستگاه‌ها موانع اداری در روابط اقتصادی با همسایگان را رفع کنند حق‌الوکاله وکیلی که بداند از باطل دفاع می‌کند بی‌تردید «اکل مال به باطل» است دولت بی‌تدبیری خود را پای عدم تصویب CFT و پالرمو ننویسد شورای روابط خارجی آمریکا هم خطر جنگ داخلی را «بسیار جدی» دانست کرونا در فرانسه 575000 شرکت را به ورشکستگی کشاند مشکلات ربطی به ما اصلاح‌طلبان و دولت ندارد/ به‌ خاطر FATF است! توان ساخت یک میلیون مسکن در سال ظرفیت فراموش‌شده رونق اقتصاد توان ساخت یک میلیون مسکن در سال ظرفیت فراموش‌شده رونق اقتصاد