تحلیلگر روس: ایران و روسیه مسئولیت ویژه برای حل بحران قره‌باغ دارند

سرهنگ «آناتولی تسیگانوک» رئیس مرکز پیش بینی‌های سیاسی-نظامی روسیه با اشاره به اینکه در دو هفته اخیر با آغاز جنگ در قره‌باغ، منطقه قفقاز جنوبی به شدت بی‌ثبات شده است، تاکید کرد که ایران و روسیه برای رفع مشکل این وضعیت بحرانی، مسئولیت ویژه برعهده دارند.
تسیگانوک روز یکشنبه در مصاحبه با ایرنا در مسکو تصریح کرد: تشدید مناقشه قره باغ و جنگ در این منطقه و احتمال شرکت مزدوران خارجی در این مناقشه اهمیت همکاری های امنیتی ایران و روسیه را افزایش می‫دهد.
وی افزود: منطقه قفقاز جنوبی در مجاورت دریای خزر قرار گرفته است و این موقعیت استراتژیکی اهمیت آن را برای غرب به ویژه آمریکا با توجه به امکان نفوذ به این پهنه آبی و حضور در آن و اجرای سیاست‫های توسعه‫طلبانه چند برابر می‫کند.
تسیگانوک گفت: آمریکا در سه دهه اخیر از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای حضور در منطقه دریای خزر اقدام کرده است اما همکاری های ایران و روسیه و همراهی سه کشور ساحلی دریای خزر تاکنون فرصتی را برای نفوذ بیگانگان به این منطقه فراهم نکرده است.


به گفته این کارشناس روس، مناقشه قره باغ فرصتی را برای مداخله خارجی در منطقه قفقاز جنوبی و دریای خزر ایجاد کرده و به همین دلیل وضعیت بسیار خطرناکی برای کشورهای این منطقه به‫ ویژه روسیه و ایران دو قدرت بزرگ منطقه به وجود آمده است.
وضعیت منطقه قره باغ از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.
جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی کشورها خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه شده است.
کارشناس نظامی روس تصریح کرد: ایران و روسیه باید تلاش کنند تا طرف‫های مناقشه قره باغ را برای پایان جنگ و خونریزی متقاعد کنند.
سایر اخبار این روزنامه
علی‌رغم تاکید بر رعایت پروتکل‌های کرونایی با ابتلای دو معاون رئیس ‌جمهوری رخ داد کرونا در یک قدمی حسن روحانی! ژوبین صفاری عذرخواهی «اون» از زاویه ما داروخانه‌داران در سردرگمی به سر می‌برند توزیع قطره‌چکانی ماسک ۱۳۰۰ تومانی در داروخانه‌ها موج پیشنهادات برای بزرگداشت استاد شجریان؛ از روز ملی تا حل مشکل نامگذاری خیابان هنرمند مرده را عشق است! بازداشت پورمختار، نماینده اصولگرای مجالس نهم و دهم تایید شد علامت سوال مقابل دلیل رسمی بازداشت رئیس اسبق کمیسیون اصل 90 مجلس «ابتکار» تاثیر راهکارهای مطرح‌ شده برای سامان دادن به بازار خودرو را بررسی کرد بورس و مالیات علیه دلالان خودرو رهبر کره شمالی در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب حاکم این کشور چه سیگنال‌هایی به آمریکا داد؟ عذرخواهی دیکتاتور! رئیس ‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: رفع موانع در روابط تجاری با همسایگان در اولویت کاری دستگاه‌های مسئول باشد حرف‌های تازه درباره پایان کار در نود تحلیلگر روس: ایران و روسیه مسئولیت ویژه برای حل بحران قره‌باغ دارند سفر ظریف به چین از همکاری‫های راهبردی تا مقابله با یکجانبه‫گرایی آمریکا