سخنی با مسئولان

علی فریدونی‪-‬ درخصوص شیوع گسترده کرونا در ایران که امروز آن را در صدر کشورهای گرفتار قرار داده است، دولت مردم را مقصر می‌داند و مردم دولت را! اما به واقع به نظر شما کدام گزاره درست است!؟ بر اساس اطلاعات موجود، به نظر می‌رسد علت‌العلل شیوع کرونا، بی‌تدبیری دولت است. چه، اگر با دیدن نخستین نمونه مستند کرونا ویروس در قم، مردم را از شروع یک اپیدمی با خبر نموده و بویژه پروازهای پکن - تهران را به فوریت لغو می‌کرد؛ امروز شاهد گرفتاری در چنین حد گسترده و با ابعاد نابودکننده و نگران‌کننده نبودیم!
البته مسافرت‌های بی‌مورد بین‌شهری در تعطیلات رسمی و نیز برگزاری مراسمات غیرضرور نیز از جمله بی‌مبالاتی‌های خود مردم بود که ساده انگاری خود دولت در اجرای قاطع و فراگیر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قرنطینه در همان ماه نخست را در بروز چنین دیدگاهی در مردم نمی‌توان کم تاثیر انگاشت! اما در هر صورت اگر به غیر از اقشار متخلفی که بدان اشاره شد، می‌خواستند درباره همه مردم اعمال قانون کنند، باید همان اول قم را قرنطینه می‌کردند! و با قاطعیت جلوی مسافرت‌های بین شهری
غیر ضرور را می‌گرفتند و تمام صنوف همراه با ریسک
را تعطیل می‌کردند و... البته تعطیلی‌ها باید همراه با جبران خسارت می‌بود! اما آیا با پرداخت یک و نیم دلار در هر ماه (یارانه) خسارت‌ها جبران می‌شد؟!


اگر آنجلا مرکل صدراعظم آلمان، صنوف آن کشور را (که به زعم رئیس جمهوری کشورمان اقتصادش از ایران ضعیف‌تر است) تعطیل کرد، ماهانه حداقل 1500 یورو به صورت بلاعوض به فعالان اقتصادی خود پرداخت کرد! ولی ما در همان مدت کوتاه هم که برخی مشاغل را تعطیل کردیم پرداخت وام با بهره پایین را مقرر کردیم که منت آن را نیز بارها بر سر مردم و بویژه صنوف کوبیدیم!؟
در حالی که هیچ کس نپرسید آخر ما کدام کارمان با هنجارهای بین‌المللی هماهنگ بوده که این کارمان باشد!؟حتی در عزاداری‌های محرم؛ از عراقی‌ها عقب بودیم!
برخی از عزیزان که متولیان بهداشت را مورد انتقاد تند قرار می‌دهند! آیا می‌‌دانند که اگر همین آقای حریرچی، خانم مینو محرز و آقایان مردانی، زالی و... در وزارت بهداشت نبودند، با این وزیر امروز در کجا بودیم!؟ اگر غرغرهای همین عزیزان و همکاران
دور‌اندیش‌شان در بخش خصوصی (سازمان نظام پزشکی) نبود، معلوم نبود آقای روحانی با این دوگانه‌های سلامتی- معیشت/ سلامتی-آموزش و... چه بر سر این مردم مظلوم آورده بود!؟ آیا به واقع اگر آن افراد نشسته بر مصلحت،FATF را تصویب کرده بودند، الان برای یک واکسن آنفلوآنزا، این همه گرفتاری داشتیم!؟ (مصاحبه اخیر دکتر شانه‌ساز معاون غذا و دارو) قبلا هم نوشته بودم:"برخی خجالت را قورت داده و حیا را قی کرده‌اند ".این آقایان بدانند که اگر همین امروز تحریم‌ها برداشته شود، هیچ بانکی در جهان (حتی رفقای روسی و چینی ما!؟) حاضر به تبادل پولی با ما نیست! عنایت داشته باشید که کادر فداکار و خسته بخش بهداشت منهای وزیر توجیه‌گرشان، مقصر نیستند بلکه مقصر اصلی "سارق اعتماد مردم" است که در کتابش می‌نویسد:" با کدخدا باید بسازیم"و در دور اول ریاستش می‌گوید همه محدویت‌ها را از طریق مذاکره با آمریکا حل می‌کنم! ولی این روزها بجای گفتن مسائل پشت پرده؛ نفرین می‌کند و آدرس اشتباه به مردم می‌دهد!؟ البته او خواست با برجام، باقیات الصالحات از خود باقی بگذارد ولی...!؟