انتقاد روزنامه حامی دولت از سیاست «ارز پاشی» برای کنترل نرخ ارز

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود با عنوان «گربه و ماهي در بازار ارز» نوشت:«همزمان با ورود نرخ دلار به كانال 30 هزار توماني و عبور آن از 31هزار تومان، بانك مركزي از روز گذشته دو اقدام مهم انجام داد؛ افزايش 146 هزار دلاري سقف خريد بانك‌ها و صرافي‌ها در بازار متشكل ارزي و رساندن آن به 500 هزار دلار و عرضه روزانه 50 ميليون دلار ارز به صورت اسكناس در بازار. با توجه به تقاضاي بالا در بازار ارز به نظر مي‌رسد پيامد تزريق روزانه 50 ميليون دلار به بازار پرالتهاب كنوني، «تبخير»شدن بخش بزرگي از منابع ارزي ايران است».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«با سياست تازه تزريق ارز، ‌بار ديگر بازي «گربه و ماهي» در بازار در حال شكل‌گيري است. به نظر مي‌رسد تزريق جديد بانك مركزي به بازار ارز نيز با ايجاد شوك‌هاي رواني براي «مدتي» جلوي نوسان ارز را بگيرد اما شايد نتواند در ميان‌مدت بر قيمت‌ها تاثير بگذارد و آن را كاهش دهد و در اين ميان، جيب دلالان و واسطه‌هاي ارز پرتر از سابق هم شود.»
انتقاد این روزنامه حامی دولت از سیاست‌های ارز دولت در قبال دلار 30 هزارتومانی! در حالی است که یکی از شعارهای دروغ مدعیان اصلاحات برای تداوم دولت روحانی، خروج بازار ارز از بحران بود. این جریان در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در عملیات فریب خود از موضوع قیمت دلار به عنوان ابزاری برای «رقیب‌هراسی» و «دو قطبی‌سازی» و پس از آن برای توجیه ناکارآمدی دولت و سلب مسئولیت از خود، استفاده می‌کند.


امروز بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی اوضاع فعلی کشور را ناشی از سیاست‌های غلط دولت می‌دانند. سوء‌تدبیر‌هایی که به واردات بی‌رویه از محل ارز کمیاب، حراج 18 میلیارد دلار ذخایر ارزی محدود، و واگذاری رانت‌های بی‌سابقه ختم شد.پرونده قطور سوء‌مدیریت اقتصادی قبل از هر چیز، نیازمند محاکمه و حسابرسی است. همچنان‌که در جنگ نظامی، دادگاه‌های فوریت‌دار صحرایی تشکیل می‌دهند و مجازات‌های سخت برای خاطیان مقرر می‌کنند.
اجراکنندگان FATF پاسخگوی خودتحریمی باشند
روزنامه دولتی ایران دیروز طی گفت‌وگویی آورده است: «متأسفانه در شرایط کنونی هیچ بانکی در دنیا حاضر نیست با بانک‌های ایرانی کار کند و این موضوع ارتباطی به دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت ندارد. سوئیفت و تبادلات بانکی تحت تاثیر بازی بزرگ‌تری به نام تحریم آمریکاست و صحبت کردن درباره موضوع «اف‌ای‌تی‌اف» در شرایط کنونی یک موضوع فرعی است. اگر تحریم‌های شدید آمریکا را مانند یک قفس فرض کنیم که بانک‌های ایرانی در آن هستند، از «اف‌ای‌تی‌اف» به عنوان بندی یاد می‌شود که دست و پای سیستم بانکی کشور را بسته است. در حقیقت وقتی سیستم بانکی کشور در قفس است، چه فرقی می‌کند که دست و پای آن را بسته باشند یا باز گذاشته باشند. قفس برای سیستم بانکی کشور همان تحریم‌های ظالمانه آمریکاست و تسلط این کشور بر بخش بزرگی از اقتصاد دنیا موجب شده در شرایط کنونی تبادلات بین‌المللی بانکی برای بانک‌های ایرانی سخت‌تر از گذشته شود.»
مصاحبه شونده همچنین گفته است: «به‌طور اصولی بنده امور سیاسی را بلد نیستم اما دوستانی که مخالف اجرای قوانین «اف‌ای‌تی‌اف» در کشور هستند، دلایل مخالفت خودشان را بگویند که به چه دلیل اجرای «اف‌ای تی اف» به صلاح مملکت نیست.»
گفتنی است، طی 5 سال اخیر، به دنبال توافق محرمانه و خلاف قانون اساسی از سوی دولت با کارگروه ویژه اقدام مالی، دیکته‌های این کارگروه (FATF) در کشور اجرا می‌شود اما پیامد آن خودتحریمی بوده است. بانک کشاورزی خرداد 96 طی ابلاغیه‌ای، در راستای عمل به توصیه‌های FATF، کلیه شعب خود را از همکاری مالی با برخی ارگان‌های داخلی که در تحریم بدخواهان ملت بودند، منع کرد. همین رویه را بانک ملت و سپه نیز اجرا کردند. کار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند 97 با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با ‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است. اجرای دیکته‌های FATF بود که سبب لو‌رفتن صرافی‌هایی شد که در شرایط تحریم با ایران کار می‌کردند.
خوان زاراته، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز چندی پیش گفته بود: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد‌پولشویی و مبارزه با ‌تروریسم مداخله کند.»
ظریف در صحن علنی مجلس گفته بود: «نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات حل شود.»
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم نیز گفته بود: «از شخص وزیر امور خارجه (محمد جواد ظریف) سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد.»
حامیان اجرای FATF باید پاسخگوی خودتحریمی ایجاد شده به سبب عمل به توصیه‌های FATF باشند.
ریشه گرانی دلار؛ معجون تحریم‌های خارجی با ناکارآمدی‌های داخلیروزنامه دنیای اقتصاد دیروز در گزارشی نوشت: «انتخاب بایدن هم نمی‌تواند تاثیری ملموس بر جو عمومی حاکم بر اقتصاد بگذارد. چراکه رشد قیمت دلار طی سال‌های گذشته از عواملی نظیر عدم تناسب در افزایش سطح نقدینگی با رشد تولید ناخالص داخلی رنج می‌برد که آن هم زاییده معجون تحریم‌های خارجی با ناکارآمدی‌های داخلی است. بازگشت آمریکا به برجام هم که توسط دموکرات‌ها به آن‌ اشاره شده منوط به گفت‌وگوهای دوجانبه و پیش شرط‌های فراوانی است که حصول هر‌یک از آنها فرصت و موقعیتی درخور می‌طلبد.»
روحانی در دولت دوم در هیچ حوزه‌ای خوب عمل نکردروزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم حسین مرعشی عضو کارگزاران نوشت: آقای روحانی در دولت اول خودش خوب عمل کرد اما در دولت دوم بازهم ما اصلاح‌طلبان بدون پیش شرط از ایشان حمایت کردیم. این‌اشتباه بود و آقای روحانی هم تصور کرد اصلاح‌طلبان مجبور هستند از ایشان حمایت کنند. لذا در دولت دوم ایشان در هیچ عرضه‌ای خوب ندرخشید. نه در عرصه سیاسی و نه در عرصه روابط بین‌الملل و نه در حوزه روابط مناسب با رهبری نتوانست به خوبی عمل کند».
روحانی همه اصلاح‌طلبان را به آقای نوبخت فروخت!در ادامه این مطلب آمده است: در عرصه سیاست داخلی آقای روحانی در دور دوم این تشخیص را داشت که اصلاح‌طلبان مهم نیستند و اعتدالیون نیروهای مهم‌تری هستند. لذا همه اصلاح‌طلبان را به آقای نوبخت فروخت.»
شایان ذکر است مدعیان اصلاحات که در 7‌سال گذشته بر صدر تا ذیل دولت‌های یازدهم و دوازدهم چنبره زنده‌اند و نتیجه حضورشان چیزی جز تورم و گرانی‌های سرسام‌آور و تشدید توهین و تحریم‌های آمریکا علیه ایران نبوده است حالا سعی می‌کنند برای فرار از پاسخگویی خود را منتقد دولت نشان دهند!
بر همین اساس بود که واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور چندی پیش در واکنش به انتقاد اصلاح‌طلبان از دولت گفت: «از اصلاح‌طلبان وزیر و استاندار در دولت وجود دارد و اگر آنها منتقد هستند، به رفقای خودشان هم انتقاد باید بکنند. ولی حداقل مراعات حال رفقای خود را بکنند.»
تخطئه سفرهای استانی مسئولین توسط مدعیان اصلاحاتروزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«آقای قالیباف در مسائل اجرائی واقعا شخص توانمندی است. اکنون در مجلس نیز باید از این توانمندی خود در واقع‌بینی و مقررات و روش‌های اجرائی کشور استفاده کند. یعنی احساس کند که چه کاری می‌شود کرد و کجای کار در کشور گیر دارد و درصدد رفع آنها برآید. یک زمانی آقای احمدی‌نژاد به استان‌های مختلف می‌رفت و در بین مردم دست تکان می‌داد. من اینها را فریبکاری می‌بینم».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «البته به هیچ‌وجه نمی‌خواهم خدای ناکرده به آقای قالیباف اتهام بزنم ولی یک امضای مفید رئیس‌جمهور به صد گردش و حضور در شهرهای مختلف بین مردم می‌ارزد. هر سفری که آقای احمدی‌نژاد می‌رفت چه بلوایی در شهر برپا می‌شد، چقدر هزینه می‌شد، چقدر از بیت‌المال و نیروهای مردم هدر می‌رفت. در حالی که رئیس‌جمهور با یک امضا می‌تواند خیلی از این مسائل را حل و فصل کند».
روزنامه‌های زنجیره‌ای پیش از این با حمله به سفرهای استانی نمایندگان مجلس مدعی بودند که وظیفه نمایندگان تهران نیست که به حوزه‌های انتخابیه سایر شهرها سفر و نظارت کنند. آنها فقط باید در حوزه نمایندگی خود باشند و سرکشی کنند. این ادعا در حالیست که طبق اصل 184 قانون اساسی «هرنماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر نماید». رهبر معظم انقلاب بارها با تمجید از سفرهای استانی مسئولین تاکید داشته‌اند که مقامات ارشد کشور باید به شهرهای مختلف سفر کرده و با مردم از نزدیک در ارتباط باشند و واقعیتها را با چشم، و نه در گزارش ببینند و در مرحله بعد، تصمیم مربوطه را اتخاذ کرده و آن را اجرایی کنند.
سایر اخبار این روزنامه
راه‌اندازی سامانه‌ جامع تجارت از حرف تا عمل با آل علی هرکه در افتاد ور افتاد (یادداشت روز) اخبار ویژه سمیر جعجع: آمریکا با من است، آماده مقابله با حزب‌الله هستم! ثروتمندان 30 برابر فقرا از یارانه انرژی بهره می‌برند نخستین دستگاه سونوگرافی بومی‌کشور به بهره‌برداری رسید گفت‌وگوی صریح و رودرروی کشاورزان و حاشیه‌نشینان زابل با رئیس مجلس /قالیباف: برای حل همین مشکلات اینجا هستیم موج تخلفات و انحلال شوراهای شهر و روستا در سایه ضعف سازوکارهای نظارتی خیالبافی رئیس‌جمهور آمریکا برای توجیه شکست سیاست فشار حداکثری آرایش سپاه برای مقابله با کرونا، جنگی است اروپا باید به تعهدات برجامی خود عمل کند/نباید مجری دستورات واشنگتن باشد ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری بار ترافیکی در مرکز شهر را کم می کند یا زیاد؟ انتقاد روزنامه حامی دولت از سیاست «ارز پاشی» برای کنترل نرخ ارز راه‌اندازی سامانه‌ جامع تجارت از حرف تا عمل راه‌اندازی سامانه‌ جامع تجارت از حرف تا عمل