سه هدف پروازی از جنگ آذربایجان و ارمنستان توسط پدافند هوایی ایران ساقط شدند ترکش‌های ناآرامی قره‌باغ بر خاک ایران

سه هدف پروازی در نبرد نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان عصر روز جمعه در مناطق ساحلی رود ارس در نزدیکی مرزهای ایران ساقط شد.
به گزارش ایرنا از محل درگیری، این هدف‌های پروازی شامل یک فروند هواپیمای جنگی و دو فروند پهپاد بود که توسط نیروهای جنگده در نزدیکی مرز ایران توسط سامانه‫های ضد هوایی هدف قرار گرفته و ساقط شد.
بنا بر این گزارش، علاوه بر ساقط شدن این سه هدف پروازی که تعلق آنها به دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان نامشخص است، طرفین درگیر نبرد سنگینی در نزدیکی مرزهای ایران داشتند.
نبرد نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان با شدت در روستای مرزی سلطانلی در آن سوی ارس ادامه یافت و جمعیت زیادی از ایرانیان در این سوی ارس به تماشای زنده درگیری دو همسایه شمالی ایران پرداختند.


نیروهای ارمنستان از نزدیکی شهر اصلاندوز تا نزدیکی سد خداآفرین در مرزها عقب رانده شده‌اند و نقاط دیگری از اراضی مرز ایران در آن سوی ارس از جمله روستای استراتژیک سلطانلی به دست ارتش آذربایجان افتاد.
در ساعات شب به علت عقب نشینی نیروهای ارمنستان به مواضع جدید به سمت شهر فضولی و زنگیلان، درگیری دو طرف کمی فروکش کرد.
از صبح روز شنبه گلوله باران و درگیری در نقاط مرزی که از سمت ایران نیز به راحتی قابل مشاهده بود، با شدت آغاز شده و تا غروب آفتاب ادامه یافت. بنا بر این گزارش، در جریان ساعات درگیری در آن سوی ارس، به رغم تلاش نیروهای مرزبانی ایران مبنی بر دور کردن شهروندان ایرانی از تپه‫های مشرف بر مرز که برای تماشای جنگ در محل حاضر شده بودند، جمعیت کثیری از ایرانیان در ارتفاعات اطراف روستای اسکانلو ایران حاضر شده و به تماشای جنگ در حوالی روستای سلطانلی جمهوری آذربایجان پرداختند. نیروهای ارمنستان به رغم عقب‫نشینی از مناطق مرزی، در ارتفاعات آن سوی مرز پناه گرفته‌ و به گلوله باران مواضع ارتش آذربایجان ادامه می‌دهند و نیروهای دو طرف با استفاده از توپ و کاتیوشا به بمباران مواضع همدیگر می‌پردازند. تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.
بر اثر این درگیری نظامی هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.
در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشت.
درگیری نظامی بین دو طرف آذری و ارمنی از ۱۸ روز پیش آغاز شده و بر اساس اعلام مقام‌های جمهوری آذربایجان این کشور توانسته است ۴۹ روستا و سه منطقه شهری از مناطق اشغالی خود را از تصرف ارامنه آزاد سازد.
وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان اوایل این هفته پیش با میانجیگری روسیه درباره برقراری آتش‫بس به توافق رسیدند ولی ادامه درگیری نشان می‌دهد که این توافق چندان پایدار و جدی نبوده است.
اصابت ۱۰ فروند موشک طی پنج ساعت به روستاهای خداآفرین
همچنین فرماندار شهرستان خداآفرین از اصابت ۱۰ فروند موشک طی پنج ساعت به روستاهای خداآفرین خبر داد. علی امیری‌راد در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح جزئیات این حادثه اظهار کرد: به دنبال ادامه درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۱۱ صبح تا چهار بعد از ظهر پنجشنبه، 24 مهر ماه، ۱۰ فروند موشک به روستاهای این شهرستان اصابت کرده است. وی افزود: این موشک‌ها به روستاهای کدخدالو و قلی‌بیگلو در شهرستان خداآفرین اصابت کرده و باعث ویران شدن یک منزل مسکونی در روستای قلی‌بیگلو و مصدوم شدن یک نفر بر اثر خرابی به بار آمده شد.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: برخلاف اخبار منتشر شده در فضای مجازی، فرد مصدوم شده در این حادثه به دلیل خرابی به بار آمده آسیب دیده است، نه بر اثر اصابت موشک.
بر اساس این گزارش، از زمان آغاز درگیری در منطقه قره‫باغ تعدادی گلوله جنگی و موشک به روستاهای مرزی آذربایجان شرقی اصابت کرده است.
اخطار سخنگوی وزارت خارجه درپی اصابت چند راکت جنگی به مناطق مرزی
سخنگوی وزارت خارجه درپی اصابت چند راکت جنگی به مناطق مرزی کشورمان اخطار داد.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در توییتی نوشت: نیروهای مسلح حافظ امنیت و آرامش شهروندان از جمله ساکنین در مناطق مرزی شمال غرب کشور هستند. درصورت تکرار اینگونه گلوله پراکنی‫ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند. سخنگوی وزارت امور خارجه پنجشنبه شب نیز در واکنش به اصابت چندین فقره راکت جنگی به مناطق مرزی کشورمان اظهار کرد: متاسفانه اخبار نگران‫کننده‫ای در این زمینه طی روزهای جاری گزارش شده است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
خطیب‌زاده ضمن تکذیب برخی شایعات مبنی بر اقدام متقابل از سوی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایرانی ساکن در مناطق مرزی خط قرمز نیروهای مسلح کشورمان به شمار می‫رود و درصورت تکرار اینگونه گلوله‌پراکنی‫ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند.
باکو: اصابت موشک به خاک ایران، کار ارمنستان و عمدی است
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان: امروز نیز ما همبستگی مردم برادر ایران را احساس و از حمایت رسمی اعلام شده از طرف دولت ایران قدردانی می‫کنیم. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‫ای اصابت گلوله به خاک ایران را عمدی و کار ارمنستان دانست. ارمنستان تاکنون در‫این‫باره اظهار نظری نکرده است. هم اکنون جنگ شدیدی میان ارتش جمهوری آذربایجان از یک سو و نیروهای جمهوری خودخوانده قره‫باغ/‫آرتساخ و ارتش ارمنستان از سوی دیگر در جریان است. این جنگ در مرزهای شمالی ایران باعث شده بارها گلوله‫های موشک به روستاهای مرزی ایران اصابت کند. در چند مورد این اتفاقات باعث زخمی شدن یک ایرانی و تخریب چند خانه شده است.
بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به نقل از کانال تلگرامی سفارت این کشور در تهران به این شرح است:
درگیری‫های مسلحانه در اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان هم‫مرز با جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. ارتش آذربایجان با انجام اقدامات ضد حمله، با از بین بردن نیروهای مسلح ارمنستان اشغالگر، سرزمین‫های خود را آزاد می‫کند. یگان‫های مسلح پراکنده ارمنستان در حال عقب‫نشینی از مناطقی که درگیری در حال انجام است با هدف تخریبگری به شلیک موشک به اراضی کشور دوست و برادر ایران ادامه می‫دهند. علی‫رغم تمام تلاش‫های ارتش آذربایجان برای دفع حمله دشمن، موشک‫ها در اثر شلیک‫های هدفمند، گاهگاهی به خاک ایران اصابت می‫کنند. این اقدام دشمن حیله‫گر، ما را آزرده خاطر می‫سازد و ما در ناراحتی مردم برادر ایران سهیم می‫شویم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست و برادر تاریخی، همواره تجاوز ارمنستان برعلیه آذربایجان را محکوم کرده و از آزادی مناطق اشغالی آذربایجان، اجرای قطعنامه‫های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است.
امروز نیز ما همبستگی مردم برادر ایران را احساس و از حمایت رسمی اعلام شده از طرف دولت ایران، قدردانی می‫کنیم. دولت ایران از مشارکت خود در برقراری صلح در منطقه دریغ نمی‫کند و از تامین ثبات و امنیت طرفداری می‫کند.
مردم آذربایجان دوست و دشمن خود را به خوبی می‫شناسند. در این دوره سرنوشت‫ساز تاریخ استقلال آذربایجان، رویه عادلانه همه کشورها و مردمی را که از مردم و کشور ما حمایت می‫کرده و در کنار آنان بوده‫اند را فراموش نخواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» عوامل موثر بر قیمت نفت در بازار جهانی را بررسی کرد روزگار سیاه نفت رضا دهکی جنگ مغلوبه جناحی یک نوجوان دیگر در استان بوشهر خودکشی کرد زنگ خطر انتخاب کودکانه شوکران مرگ ماجرای کشف 9 کامیون قاچاق دارو در عراق چیست؟ ابهام‌های قاچاق دارو از مرزهای ایران سند امنیت قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد از «حق بهره‌مندی از خدمات حقوقی» تا «منع بازداشت غیرقانونی و خودسرانه» آسیب هجمه‌های اخیر علیه رئیس‌جمهوری به فضای سیاسی کشور چگونه خواهد بود؟ روحانی، سیبل توهین اصولگرایان سه هدف پروازی از جنگ آذربایجان و ارمنستان توسط پدافند هوایی ایران ساقط شدند ترکش‌های ناآرامی قره‌باغ بر خاک ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضد کرونا و بدون حضور جمعیت انجام شد برگزاری مراسم ایام عزاداری پایان ماه صفر در حضور رهبر انقلاب عارف: جریان رقیب اصلاحات هیچ گاه شهامت عذرخواهی از مردم را نداشت آمادگی اصلاح‌طلبان برای عذرخواهی انجام دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین از روز دوشنبه در تهران