انتقادهای نمایندگان از هیئت رئیسه مجلس ادامه دارد از بلاتکلیفی سوال از رئیس‌جمهوری تا بی‌توجهی رئیس مجلس به نطق‌ها

در ماه‌های گذشته از عمر مجلس یازدهم، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بارها از سوی سایر نمایندگان به دلایل گوناگون مورد انتقاد قرار گرفته است.
دیروز نیز، در جلسه علنی مجلس، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه در برابر دولت گفت: باید رئیس‌جمهوری با حضور در مجلس در برابر گرانی‌ها و وضعیت اقتصادی پاسخ دهد چون مردم در آتش گرانی می‌سوزند. صدیف بدری در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی درباره حفظ شان، منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان گفت: متاسفانه هیئت رئیسه آنچنان که باید در این باره عمل نکرده است. عملکرد هیئت رئیسه در برابر حواشی و هجمه‌های گسترده عملکرد خوبی نبود؛ به طوری که در وهله اول با کج‌سلیقگی زمینه تخریب مجلس را ایجاد کرد و بعد از آن در مقابل هجمه‌ها سکوت کرد و یا در زمان نامناسب به شکل غیراصولی به دفاع پرداخت. وی افزود: هزینه این موارد را نه تنها هیئت رئیسه که کل نمایندگان مجلس پرداخت کردند. انتظار می‌رود بهتر عمل کرده و آبروی نمایندگان را به خطر نیندازند. از طرف دیگر بعد از گذشت پنج ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم نشانی از تعیین راهبرد، برنامه مشخص و اولویت‌بندی در جلسات مجلس دیده نمی‌شود. حال اینکه شاهد افزایش قیمت دلار هستیم و مچ اقتصاد و معیشت مردم را خوابانده و دولت نیز روزه سکوت گرفته است. انتظار می‌رفت مجلس با نپرداختن به موضوعات فرعی دچار روزمرگی نشود. این نماینده مجلس تاکید کرد: انفعال مجلس در برابر بی اعتنایی سریالی رئیس‌جمهوری مقابل خانه ملت قابل قبول نیست، آن هم در شرایطی که شاهد بلاتکلیفی چند ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم و بازار هم در آتش تورم بی‫سابقه می‌سوخت. این اتفاقات به هیچ عنوان در شان مجلسی نیست که به فرموده رهبری مجلس امید و انتظار مردم است.
بدری با اشاره به طرح سوال تعدادی از نمایندگان از رئیس‌جمهوری گفت: بیش از ۱۸۰ نماینده طرح سوال از رئیس‌جمهوری را امضا کردند و هنوز این موضوع بلاتکلیف است. چرا هیئت رئیسه نتوانسته حتی به صورت یک جلسه ویژه از رئیس‌جمهوری دعوت کند تا مسائل اقتصادی، تورم، گرانی افسارگسیخته و معیشت مردم مورد رسیدگی قرار دهد؟ چرا هنوز هیئت رئیسه نتوانسته رئیس‌جمهوری را به مجلس آورد؟ مجلس در آتش گرانی‌های ساعتی می‌سوزد. لازم است دولت را به پای میز پاسخگویی آورده تا به مردم توضیح دهند که برای این وضعیت چه برنامه‌ای دارند.
دیروز همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه مجلس گفت: قرار بود در مجلس یازدهم نماینده‌تر نداشته باشیم ولی این اتفاق رخ نداده است. محمود احمدی بی‌غش در جلسه علنی دیروز، در تذکر و اخطاری با استناد به ماده ۲۲ و اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی و با انتقاد از رئیس‌جمهوری در تذکری به هیئت رئیسه و رئیس مجلس گفت: از ابتدای شروع مجلس تاکنون نمایندگان به بیان نطق‌هایشان پرداختند. انتظار نمایندگان آن است که دولت به نطق‌هایشان توجه کند. از دولت که ناامید هستیم، پس هیئت رئیسه و رئیس مجلس می‌ماند. آیا تاکنون نماینده‌ای دیده است که یک بار رئیس مجلس به نطق‌ها توجه کنند؟ انگار نطق‌های نمایندگان برای رئیس مجلس زنگ تفریح است. به محض رسیدن زمان نطق‌ها آقای قالیباف از صحن مجلس بیرون می‌رود و ما دلیل آن را نمی‌دانیم. وی افزود: آقای قالیباف از ما نمایندگان انتظار دارند که اول صبح و قبل از شروع دستور به حرف‌های ایشان با طمانینه گوش دهیم و ‌بعد توجهی به نطق‌های سایر نمایندگان ندارند. آیا ایشان نماینده‌تر است؟ دولت که به نطق‌ها گوش نمی‌دهد و رئیس مجلس هم در زمان نطق از مجلس بیرون می‌رود. انگار این تبدیل به رویه ثابتی شده است.


نماینده شازند یادآور شد: بعد از انتخابات مجلس، یعنی از اسفند سال ۹۸ تا شروع به کار دوره یازدهم یعنی خرداد سال جاری کاندیداهای ریاست مجلس قول‌هایی به ما داده‌اند از جمله اینکه مجلس یازدهم با دوره های قبل متفاوت است و رئیس‌محور نیست و در این دوره ما نماینده‌تر نداریم. حال چرا حدود ۲۰۰ نماینده چندین سوال از رئیس‌جمهوری پرسیدند و هیئت رئیسه و رئیس مجلس اجازه اعلام وصول سوال را نمی‌دهد. آیا واقعا عقل این تعداد نماینده نمی‌رسد و رئیس مجلس همه چیز را می‌داند؟ این چه وضعیتی است که هیئت رئیسه درست کرده است؟ مگر اینجا مجمع تشخیص مصلحت است که رئیس مجلس تشخیص می‌دهد چه چیزی اعلام وصول شود و چه موردی اعلام وصول نشود.
در این هنگام طبق توضیحات قبلی نیکزاد نایب رئیس مجلس مبنی بر اینکه نمایندگان حداکثر ۷ دقیقه برای بیان تذکر فرصت دارند و بعد از آن میکروفن آنها قطع می‌شود، میکروفن احمدی بی‌غش به صورت خودکار قطع شد. بعد از این اتفاق احمدی بی‌غش با فریاد اعتراض داشت و با فریاد گفت که اگر هیئت رئیسه پاسخی داشت نباید میکروفن را قطع می‌کرد و اجازه بیان صحبت را می‌داد.
نیکزاد در پاسخ گفت که اگر موضوع مهمتری داشتید باید وقت‌تان را تقسیم می‌کردید و آن را ابتدای صحبت بیان می‌کردید.
سایر اخبار این روزنامه
آیا درهای سالن‌های کنسرت گشوده خواهد شد؟ کشمکش کنسرت و کرونا ژوبین صفاری دوگانگی تفاهم و شکاف تحریم تسلیحاتی ایران بعد از ۱۳ سال پایان یافت ارمغان تسلیحاتی برجام بی‌رمق مجلس با یک فوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد موافقت کرد جایزه برای «سوت‌زنی» انتقادهای نمایندگان از هیئت رئیسه مجلس ادامه دارد از بلاتکلیفی سوال از رئیس‌جمهوری تا بی‌توجهی رئیس مجلس به نطق‌ها آتش بس جدید میان آذربایجان و ارمنستان دوام نیاورد اتهام طرفین درگیری به یکدیگر برای آغاز دوباره جنگ در قره‌باغ رئیس سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری مطرح کرد از ماجرای ریزش گود منطقه 17 تا امضافروشی // یک دشمنان برای اختلافات داخلی سرمایه‌‏گذاری ویژه کرده‏‌اند از سوی رییس شورای شهر پایتخت مطرح شد پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای مهار کرونا داروی قطعی درمان کرونا 8 ماه پیش در برخی استان‌ها ساخته شده است ادعای عجیب یک نماینده در صحن علنی همراه با نمونه!