بین بایدن و ترامپ فرق است!

به عنوان عضوی از خانواده دانشگاه به واقع برخی سیاست‌های مسئولان و تصمیم گیران در حوزه سیاست خارجی را درک نمي‌کنم. یکی از نمونه‌های بارز در این راستا نحوه موضع‌گیری‌های آقایان در مورد انتخابات آمریکاست. به جرأت مي‌توان گفت تمام کشورهای دنیا و سردمداران‌شان یقین دارند که انتخابات آمریکا و نتایج حاصل از آن بر روند و رویکردهای آنان در دیپلماسی، سیاست خارجی، امنیتی و اقتصادی موثر است و در این باره نیز اظهارنظرمي‌کنند اما اینجا مسئولان ما مدام از تریبون‌های مختلف و متعدد با صراحت تاکید مي‌نمایند که برای آنان و ایران، بایدن و ترامپ تفاوتی ندارد! از اروپا گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس، از چین گرفته تا روسیه و از مصر گرفته تا ترکیه همه مستقیم و غیر مستقیم تاکید دارند شکست ترامپ یا پیروزی وی چه تفاوت‌هایی دارد و کدام یک به نفع جهان است. فی‌المثل عرب‌های منطقه مي‌دانند اگر ترامپ بماند نفع حداکثری دارند و اگر ببازد با بایدنی طرف هستند که روی مسئله حقوق بشر در این کشورها ملاحظات مهمی دارد و برای آنان چالش ایجاد مي‌کند.
نکته جالب ماجرا اینجاست که بعضی آقایان که این گونه مدعی عدم تاثیر انتخابات ایالات متحده در امور جاری کشورمان مي‌شوند در جلسات غیرعلنی و خصوصی اتفاق نظر دارند که به شدت نوع انتخابات مردم آمریکا بر سرنوشت مردم ایران موثر است. فراتر اینکه حتی از ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات جلسات همفکری و تعیین استراتژی و رویکرد برگزار کرده و مشخص مي‌کنند در صورت انتخاب هر یک از گزینه‌ها باید چگونه عمل کرد.
 حال که چنین است و همه هم مي‌دانیم در عالم واقع و به دور از شعار و شعر، بایدن و ترامپ برای ما تفاوت دارد چرا ادعا مي‌کنیم که چنین نیست و در هر شرایطی ما راه خود را مي‌رویم؟ اگر کسانی که چنین رویکردی را انتخاب کردند تصور مي‌کنند با این نوع موضع‌گیری ارج و قرب پیدا کرده و نمایش قدرت کشورمان است، باید گفت سخت در اشتباه هستند! در عالم پیچیده و شگرف سیاست اگر یک سیاستمدار نسبت به یک موضوع مهم و بدیهی خود را بی تفاوت نشان دهد متهم به انفعال است و اگر بر این انفعال اصرار ورزد شائبه سادگی‌اش مطرح مي‌شود.حال چرا ما اصرار داریم خود را این گونه نشان دهیم؟ 
به نظر مي‌رسد بهتر است مسئولان و سیاستگذاران کشور تغییر رویکرد دهند و آشکارا اعلام کنند برای هر نوع انتخاب در آمریکا، استراتژی تعیین کرده و پلن‌های مختلفی را ترسیم نموده‌اند. این گونه حداقل آن است که مردم کشورمان تصور نمي‌کنند گویی ایران یک جزیره دور افتاده از دنیاست و کاری به کار جهان ندارد!


بدیهی است از آنجایی‌ که آمریکا بزرگ‌ترین چالش سیاست خارجی ماست، رفتارهای سیاست خارجی و پویایی‌های سیاست داخلی آمریکا همیشه تأثیرات بزرگی بر امنیت ملی ایران داشته و امروز به‌واسطه تنش‌ها و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که شاهد آن هستیم، بیش از هر زمان و بیش از هر کشور دیگری متأثر از نتایج انتخابات آمریکاست. در این انتخابات فقط مسئله این نیست که آیا یک دموکرات برای ایران بهتر است یا یک جمهوری‌خواه، بلکه مسئله این است که دولت کنونی آمریکا به ‌خاطر زیرپا گذاشتن قوانین نانوشته میان ایران و آمریکا، عملا راه هرگونه دیپلماسی را بسته است؛ ضمن آنکه به خاطر ناآگاهی دونالد ترامپ و محاصره او توسط تندروها، دو کشور به جنگ نزدیک شده‌اند. ریاست‌جمهوری ترامپ تا امروز مصداق هرج‌ومرج کامل در سیاست‌های جهانی بوده و در صورت ادامه ریاست‌جمهوری او به‌ طرز پیش‌بینی‌ناپذیر و خطرناکی جهان به لبه پرتگاه نزدیک خواهد شد. بیرون‌رفتن ترامپ از کاخ سفید، به‌خودی‌خود برای امنیت ايران و جهان بهتر است.
* حقوقدان و استاد دانشگاه