لزوم انسجام جهان اسلام

اختلافات دینی و نژادی یکی از مشکلات جوامع غربی بخصوص اروپا است. در هفته اخیر توهین به اعتقادات مسلمانان در فرانسه موجب برانگیختن احساسات مذهبی و خشونت گشته و قتل یک معلم فرانسوی را بدنبال داشت در ادامه رئیس جمهور فرانسه بجای خاموش کردن آتش نفرت بین مسلمانان و شهروندان اروپایی با حمایت از انتشار تصاویر موهن و توهین به پیامبر اسلام موجب برافروختن اختلافات و تحریک مسلمانان شده است. در مقابل این اقدام اگر چه بین رهبران کشورهای اسلامی موضع گیری جدی و فراگیری دیده نمی شود ولی برخی ازملل اسلامی همانند ایران، پاکستان و ترکیه  نسبت به این عملکرد تفرقه برانگیز و ضد اخلاقی  واکنش نشان داده اند. در اقدامی متقابل دولتها و گروههای مسلمان خواستار تحریم اقتصادی فراگیر توهین کنندگان به اسلام هستند و توصیه شده مسلمانان با انسجام و یکپارچگی همه کالاهای ساخت فرانسه را تحریم کرده و از قفسه فروشگاهها خارج کنند. 
از نظر کارشناسان علوم اجتماعی مسلمانان با جمعیتی نزدیک به دومیلیارد نفر در دنیا ازهویت و ارزشهای دینی و اخلاقی ویژه ای برخوردارند وحمله به این هویت و فرهنگ و نادیده گرفتن احساسات و ارزشهای بخش بزرگی از جمعیت جهان که در تمامی پنج قاره جهان پراکنده است موجب قطبی شدن و ناامنی و خشونت در جوامع چند فرهنگی میشود و با این حملات نه تنها این هویتها حذف نمی شوند بلکه ریشه دار تر و منسجم تر می شوند. لذا اقدام ناشیانه دولت فرانسه سر آغاز ناامنی و خشونت بیشتر در آینده است و تبعات آن گریبانگیرجامعه و اقتصاد فرانسه خواهد شد.
یکی از دغدغه های مصلحان و رهبران جنبش های اسلامی دوران اخیر در خاورمیانه مبارزه با تحقیر و توهین مسلمانان توسط غرب و انسجام و همبستگی جوامع و دولتهای اسلامی است. لذا برجسته شدن هویت اسلامی و گفتمان سازی در مقابل گفتمان سلطه غرب از دغدغه مصلحان و نواندیشان مسلمان بوده است. انقلاب اسلامی نیز بر اساس آموزه های اسلام و تشیع در راستای ترویج وحدت و انسجام جهان اسلام و عدالت و برابری دینی و نژادی در جهان شکل گرفته است و تاکنون هزینه های زیادی در این راه پرداخت کرده است. گفتمان انسانیت، اخلاق، برابری و عدالت گفتمان اصیل اسلام است و باید ترویج شود ولی گروههای رادیکال که در چند دهه اخیر توسط برخی دولتهای حوزه خلیج فارس پشتیبانی و حمایت می شوند با  افراطی گیری، خشونت و حذف، از اسلام چهره ناشایستی ارایه داده اند که در جهت تضعیف و تقلیل جایگاه مسلمانان و اسلام هراسی نقش تعیین کننده ای داشته است. لذا در این سالها عواملی چون خودمحوری و خودخواهی رهبران کشورهای اسلامی، تفسیرهای رادیکال و اندیشه های افراطی، گروههای تکفیری و کشتار وسیع در کشورهایی چون سوریه،عراق، افغانستان و پاکستان موجب تضعیف وحدت و انسجام جهان اسلام شده است.
رویه ای که سیاست و روابط بین الملل اینک تحت تاثیر آن قرار دارد تجارت و شرایط بازار است. دولتهای غربی در مقابله و هدایت دیگر دولتها از همان ابزار تحریم های اقتصادی و مالی بهره میبرند  لذا چنانچه مسلمانان و دولتهای اسلامی از وحدت و یکپارچگی لازم برخوردار باشند در چنین قضایایی می تواند با ابزارهای اقتصادی و بازار اقدام متقابل داشته باشند و تحریم های فراگیر کالاهای غربی  نیروی مهارکننده زیاده خواهی و توهین به مسلمانان خواهد بود.
حرکتی که امروز در برخی کشورهای مسلمان در تحریم کالای فرانسوی و در مقابله با توهین به مسلمانان شروع شده است می تواند با هوشمندی و تدبیر نخبگان گسترش یافته و جهانی شود و ضمن یکپارچگی و انسجام جوامع اسلامی، قدرتی در مقابل مهار فشارهای کشورهای سلطه گر باشد.