دادستانی استان البرز به موضوع انتقال آب رودخانه کرج به تهران ورود کرد اما و اگرها درمورد حقابه رودخانه کرج

پس از افتتاح پروژه آبرسانی به تصفیه‌خانه ششم آب تهران از سد تنظیمی امیرکبیر در روز پنج شنبه، نگرانی‎‌هایی در رسانه‌ها نسبت به سرنوشت رودخانه کرج ایجاد شده است. در این ارتباط شرکت مدیریت منابع آب ایران با دلایل و مستنداتی اعلام کرد که در این پروژه به ملاحظات زیست‌محیطی و رعایت کامل حقابه محیط‌زیست و کشاورزی توجه ویژه‌ای شده است و قرار نیست هیچ اتفاقی در جریان طبیعی رودخانه کرج رخ دهد.
طبق اعلام شرکت مدیریت منتبع آب ایران، از همان ابتدای اجرای طرح انتقال آب به تهران، دغدغه‌ها و ملاحظات زیست‌محیطی در ارتباط با سرنوشت رودخانه کرج پس از بهره‌برداری از تونل برای مجریان و مسئولان مطرح بوده است، با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، این موضوع در مراجع مسوول از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، شورای اسلامی وقت شهر کرج و نهایتاً هیئت دولت مطرح شد و پس از اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی ابهامات در جلسات متعدد در سطوح کارشناسی و مدیریتی، انتقال آب از طریق تونل به تصفیه‌خانه ششم تهران مورد تصویب کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، بر این اساس مقرر شد با بهره‌برداری از تونل انتقال آب کرج-تهران، رژیم جریانی رودخانه کرج بر اساس شاخص‌های زیست‌محیطی تغییر نکند.
در مصوبه هیئت دولت سهم زیست‌محیطی رودخانه کرج نیز بر اساس مطالعات زیست‌محیطی که قبل از اجرای طرح صورت پذیرفته و به تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور رسیده بود، مصوب شد و وزارت نیرو مکلف به تامین آن شده است. همچنین ‌‎بر اساس مطالعات انجام شده، آورد رودخانه کرج در سال‌های پر آب تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال و میانگین آورد ۵۵ ساله رودخانه مذکور به ۴۶۰ میلیون متر مکعب میرسد. تخصیص سالانه آب شرب تهران و کرج از سد کرج ۳۴۰ میلیون منر مکعب و زیست محیطی ۳۰ میلیون مترمکعب است که معمولا برای باغات و کشاورزی استفاده می‌شود.


با توجه به این‌که در مطالعات طرح به ملاحظات زیست‌محیطی و تعیین حقابه زیست‌محیطی پایین‌دست رودخانه کرج بر اساس الگوهای مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست توجه ویژه‌ای شده است، بنابراین طرح موضوعاتی از قبیل مرگ رودخانه کرج و خشک شدن مسیر رودخانه در جاده چالوس و باغ‌های پایین‌دست و دیگر موارد مشابه، منطبق بر واقعیت نیست.
در حال حاضر تصفیه خانه‌های ۱ و۲ تهران ظرفیت استفاده از این تخصیص را ندارد و فقط ۲۶۰ میلیون متر مکعب در سال از طریق رودخانه کرج را منتقل می‌کند. در فاز اول، تونل افتتاح شده سد امیرکبیر به تصفیه خانه ششم ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب باقیمانده تخصیص را منتقل می‌نماید و ظرفیت کامل تصفیه خانه ششم یعنی ۷/۵ متر مکعب بر ثانیه زمانی منتقل می‌شود که آورد رودخانه بالاتر از نرمال و ترسالی باشد.
با توجه به توضیحات فوق، در هر شرایطی جریان آب در سطح رودخانه کرج باید برای تامین آب تصفیه‌خانه‌های ۱ و ۲ تهران و زیست محیطی و تامین آب شهر کرج همچنان ادامه داشته باشد بنابر این مشکلی برای رودخانه و شهر کرج وجود ندارد و این رودخانه زیبا همچنان خروشان باقی خواهد ماند.
افشاگری محیط زیست از افتتاح موقت پروژه انتقال آب به تهران در سال 92
معاون فنی محیط زیست استان البرز در رابطه با اینکه آیا اجرای طرح انتقال آب به تهران به زیر سطح سد آسیب می‌زند یا خیر، گفت: سال 92 برای چند روز طرح را به صورت موقت افتتاح کردیم و شاهد از بین رفتن آبزیان رودخانه کرج بودیم، این طرح آسیب‌های بسیاری خواهد داشت.
به گزارش فارس، حمیدرضا لشکری، معاون فنی محیط زیست استان البرز، در رابطه با پروژه انتقال آب رودخانه کرج به تهران، گفت: سال 92 جلسه‌ای با حضور رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران برگزار کردیم و در خصوص دغدغه‌های استان البرز در اجرای این طرح بررسی شد.
معاون فنی محیط زیست استان البرز با بیان اینکه طبق مصوبه همین جلسه یاد شده مقرر شد بازنگری در طرح انجام شود، اظهار کرد: مصوبه اصلی اجرای این طرح سال 86 بررسی شده است، طبق این مصوبه میزان تخصیص آب از سد کرج برای آب شرب و محیط زیست 120 میلیون متر مکعب تعیین شده است. طبق مصوبه این طرح همچنین در نظر گرفته شده است که میزان انتقال آب سالانه به تهران 340 متر مکعب باشد.
معاون فنی محیط زیست استان البرز اضافه کرد: طی نشست‌های گذشته ما به میزان 64 میلیون مترمکعب حق آبه استان البرز را معترض بودیم و پس از بازنگری‌های انجام شده در طرح میزان حق‌آبه استان البرز 183 میلیون مترمکعب است. حدود 2 سال و نیم است که پیگیری می‌کنیم تا جلسه‌ای برگزار شود و در رابطه با اختلاف این دو عدد با مسئولان وزارت نیرو صحبت کنیم اما اتفاق نمی‌افتاد؛ پیگیری‌های ما تا همین چند روز گذشته که طرح افتتاح شد ادامه داشت و بعد از افتتاح طرح برخی تازه دغدغه مند شده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زیر سطح سد با اجرای این پروژه آسیب جدی می‌بیند؟ یادآور شد: سال 92 افتتاح موقت طرح را داشتیم اما با گذشت چند روز سطح آب پائین آمد و بسیاری از آبزیان از بین رفتند.
لشکری با اشاره به اینکه نمی‌توان هیچ پیش‌بینی دقیقی از اجرای طرح داشته باشیم، اضافه کرد: با اجرای طرح به اکوسیستم‌ها، پوشش گیاهی، زیست‌گاه مردم بومی، مباحث اجتماعی و اقتصادی و زندگی آبزیان آسیب جدی وارد خواهد کرد.
به گفته وی مصوبات این طرح برای سال 86 است و الان سال 99 هستیم؛ حدود 14 سال از آن طرح گذشته است و وضعیت سکونت‌گاه‌های اطراف رودخانه و محیط زیست همگی تغییر کرده است از این رو باید میزان حق‌آبه‌ها متناسب تعیین شود و تغییر کند.
معاون فنی با اشاره به اینکه ما درخواست داشتیم با برنامه‌ریزی علمی طرح را بازنگری کنیم، ادامه داد: هنوز جا برای اصلاح است، هنوز فرصت داریم، تونل احداث شده اما می‌توانیم کاری کنیم که آب کمتری به تونل برود.
دادستانی استان البرز به موضوع انتقال آب رودخانه کرج به تهران ورود کرد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از ورود دادستانی به موضوع انتقال آب سد «امیر کبیر» به تهران خبر داد.
بر اساس گزارشی از تسنیم، حسن مددی از پیگیری طرح تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران و دغدغه‌های مردمی در این زمینه از وزیر نیرو خبر داد و گفت: با توجه به نگرانی‌های مطرح‌شده در رسانه‌ها از زبان مسئولان استان و مردم در مورد به خطر افتادن شرایط محیط زیست رودخانه کرج، این موضوع از طریق وزیر نیرو مورد پیگیری قرار گرفت.
وی افزود: در این باره وزیر نیرو اعلام کرد که طرح انتقال آب در دولت‌های قبلی مصوب شده و نحوه تخصیص حقابه رودخانه و استان البرز نیز در همان مقطع تعیین شده است.
دادستان عمومی و انقلاب کرج با اشاره به تعهد وزیر نیرو برای افزایش 20 میلیون متربع مکعبی حقابه استان از سد طالقان بیان کرد: این موضوع از اول آبان اجرایی می‌شود.
وی اضافه کرد: وزیر نیرو اعلام کرد که حقابه زیست محیطی رودخانه کرج در نظر گرفته شده و از بهم خوردن شرایط زیست محیطی منطقه پس از انتقال مقدار آب مورد نظر جلوگیری می‌شود که این موضوع به‌صورت رسمی توسط مدیر آب منطقه‌ای تهران اطلاع رسانی می‌شود.
مددی از مکاتبه رسمی در این باره با وزیر نیرو خبر داد و تاکید کرد: از وزارت نیرو خواسته شده ضمن در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی استان، تدابیر و تعهدات را به صورت کتبی به دادستانی کرج اعلام کنند.
سایر اخبار این روزنامه
دادستانی استان البرز به موضوع انتقال آب رودخانه کرج به تهران ورود کرد اما و اگرها درمورد حقابه رودخانه کرج علیرضا صدقی دلایل اقبال تندروها برای انتخاب مجدد ترامپ با رای مجلس و با برگزاری آزمون وسع امکان درخواست مجدد دریافت یارانه فراهم شد مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در افتتاحیه مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک مطرح کرد وعده احیا همه بی‌ینال‌های هنری یک نماینده مجلس از تلاش‌ها برای حضور زنان در استادیوم‌ها انتقاد کرد عقب‌گرد به سبک مجلس یازدهم «ابتکار» چالش‌های پیش‌ روی بودجه سال 1400 را بررسی کرد بودجه‌نویسی بر مدار تحریم و کرونا کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تصویب شد گام‌های مجلس برای تغییر در انتخابات به طور زنده از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در روز ولادت پیامبر(ص) به دنبال رشد آمارهای ابتلا و مرگ کرونایی مطرح شد هشدار هاشمی نسبت به تاخیر در تصمیم‌گیری درباره تعطیلی تهران