علیرضا صدقی دلایل اقبال تندروها برای انتخاب مجدد ترامپ

دیرزمانی است که کمتر ناظر سیاسی را می‌توان سراغ گرفت که نسبت به انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا حساسیت نداشته باشد. بر این امر دلایل متعددی می‌توان اقامه کرد. اما جانِ این دلایل را می‌توان در تبیین جایگاه این کشور در مناسبات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی نشان داد. کشوری که به هر قیمتی توانسته است مناسبات بین‌المللی تا حد زیادی به سود خود تغییر داده و بسیاری از کشورهای جهان را با سیاست‌ها و خواسته‌هایش همراه کند.
اهمیت این انتخابات اما در ایران شکل و سطح اثرگذاری دیگری را تجربه می‌کند. در حقیقت حاکمیت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 برخی شعارهای محوری را به عنوان اصلی‌ترین ارکان ایدئولوژیک انقلاب برشمرد. یکی از محوری‌ترین شعارها، مقابله با ایالات متحده به عنوان نماد امپریالیسم جهانی بود. رویکردی که تا هنوز هم دستِکم در ادبیات رسمی سیاست‌مداران ایرانی دنبال می‌شود. با این همه، به گواه مشاهدات و نمونه‌های تاریخی نمی‌توان و نمی‌شود ارتباط میان ایران و آمریکا را مشمول یک تابع یکسان و بدون نوسان فرض کرد. از فرود هواپیمای مک فارلین مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا (رونالد ریگان) در فرودگاه مهرآباد در بحبوحه جنگ ایران و عراق تا پیاده‌روی ظریف و جان کری در حاشیه لوزان، همه و همه نشان‌دهنده فراز و فرودهایی قابل ملاحظه در روابط این دو کشور متخاصم است.
علیرغم وجود همه این فراز و فرود و قطع و وصل ارتباط‌ها و تعامل‌ها در سطوح امنیتی و دیپلماتیک، شاید هرگز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا این حد برای آحاد جامعه ایران مهم و حیاتی نبوده است. این حساسیت به اندازه‌ای پیش‌رونده و پرشتاب است که گاه تصور می‌شود اهمیت آن برای حداقل بخش‌های از مردم از انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز مهم‌تر می‌نماید. جالب آن‌که جریان‌های سیاسی اصلی در کشور نیز این حساسیت و اهمیت را درک کرده و هر کدام در تلاش هستند تا با ارائه تعریف منحصر به جریان متبوع‌شان از کاندیداهای ریاست جمهوری ایالات متحده، تصویری شفاف‌‌تر از رویکردها، انگاره‌ها و راهبردهای خود را نزد افکار عمومی تعریف و تبیین کنند.
با این وصف و علی‌رغم این‌که جریان تندروهای داخلی تا مدتی پیش در کوس عدم اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده می‌دمیدند، این‌ بار با تغییر رویکردی جدی، نسبت به جو بایدن و دونالد ترامپ اعلام موضع می‌کنند. جالب‌تر آن‌که به تلویح و تصریح از احتمال رای آوردن بایدن اظهار نگرانی و نسبت به رای‌آوری ترامپ اقبال نشان می‌دهند.


اما این همه، چرا رخ می‌دهد؟ و تندروها چرا نگران رای آوردن بایدن هستند؟ چه اتفاق یا اتفاقاتی موجب شده تا تندروها اقبال بیشتری نسبت به ترامپ داشته باشند؟ به نظر می‌رسد برای پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها باید موضوع در عرصه منافع جریانی در داخل کشور جست‌وجو کرد. به دیگر بیان، بیش از آنکه پیروزی دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان ـ به طور کلی ـ برای تندروهای داخلی مهم باشد، میزان اثربخشی انتخاب هر یک از این نامزدها به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، بر عملکرد رقبای سیاسی داخلی آن‌ها است که حائز اهمیت وافر است. در حقیقت آن‌ها نگران این موضوع هستند که ممکن است با انتخاب بایدن به ریاست جمهوری ایالات متحده، گشایش‌هایی حداقل در عرصه‌های اقتصادی برای دولت و در نتیجه مردم فراهم آید و به تبع آن موقعیت از دست رفته اصلاح‌طلبان در بدنه اجتماعی بازیابی شود. البته این مدعا را می‌توان در آخرین شماره‌های رسانه‌های تندرو در کشور سراغ گرفت. نگرانی جریان موصوف از وضعیت پیش‌گفته به اندازه‌ای جدی است که آن‌ها بی هیچ ابایی در رسانه‌های خود در مورد این نگرانی گفت‌وگو می‌کنند.
نکته مغفول در رویکرد این جریان مسئله «امنیت ملی» است. جریانی که حتی تحولات بین‌المللی را هم در سنجه و متر و معیار مناسبات جناحی و داخلی سنجیده و به تحلیل می‌نشیند، مخاطره‌ای جدی برای «امنیت ملی» در کشور محسوب می‌شود. تردیدی نیست که این جریان به هیچ روی دغدغه ایرانی آزاد، آباد، روزآمد و توسعه‌یافته را ندارد. چرا که در غیر این صورت باید پلن‌های مختلفی برای رویارویی با هر یک از روسای جمهور آتی ایالات متحده را طراحی می‌کردند و برای رای آوردن عنصر خطرناکی چون ترامپ سینه نمی‌دریدند.
سایر اخبار این روزنامه
دادستانی استان البرز به موضوع انتقال آب رودخانه کرج به تهران ورود کرد اما و اگرها درمورد حقابه رودخانه کرج علیرضا صدقی دلایل اقبال تندروها برای انتخاب مجدد ترامپ با رای مجلس و با برگزاری آزمون وسع امکان درخواست مجدد دریافت یارانه فراهم شد مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در افتتاحیه مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک مطرح کرد وعده احیا همه بی‌ینال‌های هنری یک نماینده مجلس از تلاش‌ها برای حضور زنان در استادیوم‌ها انتقاد کرد عقب‌گرد به سبک مجلس یازدهم «ابتکار» چالش‌های پیش‌ روی بودجه سال 1400 را بررسی کرد بودجه‌نویسی بر مدار تحریم و کرونا کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تصویب شد گام‌های مجلس برای تغییر در انتخابات به طور زنده از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در روز ولادت پیامبر(ص) به دنبال رشد آمارهای ابتلا و مرگ کرونایی مطرح شد هشدار هاشمی نسبت به تاخیر در تصمیم‌گیری درباره تعطیلی تهران