بحران لیدری در جناح راست

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: اصولگرایان برای انتخابات 1400 هرچقدر خیال شان بابت رقیب(اصلاح‌طلبان) آسوده است به همان میزان نسبت به تشتت احتمالی در اردوگاه خود بیمناک هستند.بهرحال در میدانی بی‌رقیب طبیعی به نظر می‌رسد که اصولگرایان بسیاری مدعی پاستور شوند و همین امر موجب تشتت و چندگانگی در این جناح می‌شود.طی روزهای گذشته کاندیداهای بسیاری از جریان اصولگرا شفاف و غیرشفاف اعلام کرده‌اند عزم آمدن دارند که این نکته لزوم حضور یک لیدر در این جریان را گوشزد می‌کند.در واقع به نظر می‌رسد جریان راست این روزها بیش از گذشته به یک لیدر سیاسی معتبر برای هماهنگی و اتحاد نیاز دارد.نیازی که با توجه به کنار کشیدن جامعه مدرسین بیشتر به چشم می‌آید.علیرغم احساس این نیاز و تشتتی که روز به روز بیشتر توی ذوق می‌زند اما برخی از اصولگرایان چنین امری را باور ندارند.
>تشتت نیست، وحدت در کثرت است
محمد حسن قدیری ابیانه از فعالین اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا تشتت در جناح اصولگرایی را می‌پذیرید یا نه می‌گوید: بحث اینکه گروه‌های مختلف اصولگرا وجود دارند که ممکن است نامزدهای متفاوتی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند امری طبیعی است و اگر وحدت حاصل شود وحدت در کثرت است این مسئله را به هیچ عنوان تشنج در گروه‌ها نمی‌توان عنوان کرد. این امر طبیعی است که هر حزب و گروهی برای تحقق اهداف نظام، افرادی را مناسب‌تر بداند. این مسئله به شناختی که از افراد دارند برمی گردد. چنین دیدگاهی در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم بود اما در نهایت به یک لیست واحد رسیدند. به نظر بنده حتی اگر در رابطه با برخی از افراد به اشتراک نظر می‌رسیدند و الباقی لیست را هر گروه نامزد خود را معرفی می‌کرد بلامانع بود. و این یک امر طبیعی است. اما فرق انتخابات مجلس با ریاست جمهوری این است که در ریاست جمهوری باید به یک فرد رای دهند اما در مجلس یک لیست سی نفره برای تهران و برای شهرهای دیگر تعداد دیگر. بنده این را منفی نمی‌دانم.
>احمدی‌نژاد را انقلابی نمی‌دانم!


وی ادامه داد: بنده دیگر آقای احمدی‌نژاد و طیف وابسته به ایشان را نیروهای انقلابی نمی‌دانم. معتقدم گرچه او کاندیدا خواهد شد ولی احراز صلاحیت نخواهد شد. اخیرا جمله‌ای را گفته است که حکومت دینی حکومت من درآوردی است. اگر این چنین است چرا میخواهد رئیس جمهور این حکومت من در آوردی شود؟ بنابراین او را جزء طیف اصولگراها در نظر نمی‌گیریم.
>«اصلاح‌طلبان شانسی ندارند» را قبول ندارم!
قدیری ابیانه خاطرنشان می‌کند: این مسئله که شانسی برای اصلاح‌طلب‌ها در نظر گرفته نشده اینگونه هم نیست. اگر فردی باشد که حداقل شرایط لازم را داشته باشد شورای نگهبان تایید خواهد کرد.
وی ادامه می‌دهد: گروه‌های اصلاح‌طلب باخت را پذیرفته‌اند چون آن را در انتخابات مجلس تجربه کرده اند. گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی آقای مجید انصاری را سرلیست مشترک خود معرفی کردند و او حدود 70هزار رای بیشتر نیاورد. افراد منفرد مثل آقای رسایی یا آقای یامین پور که در لیست ائتلاف نیروهای انقلاب هم نبودند چند برابر آقای مجید انصاری رای آوردند. اگر نیروهای انقلابی و ولایت مدار هر کدام از یک نامزد حمایت کنند و ببینند ممکن است رقیب برنده شود یعنی اصلاح‌طلب‌ها پیروز میدان باشند به سمت وحدت می‌روند و روی یک نفر به اجماع می‌رسند.
>صحنه خالی شود اجماعی هم نخواهد بود!
این تحلیلگر مسائل سیاسی داخلی می‌افزاید: اما اگر اصولگرایان بدانند رقابت اصلی بین نامزدهای انقلابی و ولایتمدار است آنگاه شاید روی یک نفر به توافق نرسند و اجازه دهند رقابت بین آنها شکل بگیرد. چون در نهایت گروه اصولگرا پیروز است. همان طور که گفتم این مسئله طبیعی است. مثلا در انتخابات مجلس به یک گزینه سرلیست رسیدند که آقای مجید انصاری بودند. اما هر حزب هم تعدادی از خودش را معرفی کرد مثلا کارگزاران لیست سی نفره‌ای منتشر کردند که بعضی از آنها سه هزار رای بیشتر نیاوردند و در لیست بقیه هم نبودند. نکته مهمی در انتخابات وجود دارد و آن این است که قرار نیست معصوم انتخاب کنیم. روی هر فرد که دست بگذاریم نقاط مثبت و منفی دارد. مهم این است که این افراد دلسوز باشند، وفادار به نظام بوده و به فکر مردم باشند. و بالاتر از همه این موارد، دارای برنامه باشند. معتقدم اگر کسی در انتخابات پیروز شد از رقبای خود که صلاحیت دارند در دولت
استفاده کند.
>آیا به جریان سوم اعتقاد دارید؟
محمد حسن قدیری ابیانه در پاسخ به این پرسش که آیا به جریان سوم اعتقادی دارید یا نه، می‌گوید: اگر نیروی انقلابی وارد صحنه شود انقلابی و ولایتمدار باشد هر چند عضو حزبی نباشد که مردم بتوانند به او اعتماد کنند می‌تواند پیروز شود. ما وقتی کسی را اصولگرا می‌گوییم الزاما منظور عضو احزاب اصولگرا بودن نیست بلکه پایبندی به اصول است و منظورمان اصول اسلامی و انقلابی است. ممکن است فردی بیاید عضو حزبی هم نباشد و رای بیاورد اما باید اصولگرا باشد به این معنا که پایبند به اصول انقلاب، اسلام و نظام باشد. معتقدم اصلاح‌طلب‌ها هم اصولگرا هستند اما اصولشان اسلام نیست. اصول دیگری دارند. افرادی هستند که عضو هیچ حزب و گروهی نیستند. مثلا آقای رئیسی یک نیروی انقلابی و ولایتمدار است که تاکنون عضو هیچ حزب و گروهی نبوده است و اگر تخریب نمی‌شد چه بسا پیروز می‌شد. بر این عقیده‌ام که اگر باز هم نامزد شود پیروز می‌شود. یا اگرسردار سلیمانی شهید نمی‌شد و با اینکه عضو هیچ گروه و حزبی نبود پیروز می‌شد. اگر جناح سوم منظور امثال رئیسی و سردار سلیمانی هستند بله این امر ممکن است چون این افراد هم مورد حمایت مردم هستند و هم جناح‌های مختلف اصولگرا و حتی برخی اصلاح‌طلبان و بسیاری از کسانی که در انتخابات قبلی به رئیسی رای ندادند اگر او شرکت کند به او رای خواهند داد.
>آصفری: تشتت نسبت به ادوار گذشته بیشتر خواهد بود!
اما آصفری نماینده ی اصولگرای مجلس نظر دیگری دارد و این تشتت را می‌پذیرد. وی به آفتاب یزد می‌گوید: نیروهای انقلاب باید دور هم بنشینند به یک انسجام، وحدت و البته از خودگذشتگی برسند که تعدد نامزدها را نداشته باشند. افراد برنامه هایشان را روی هم بریزند. چون ما امروز به یک رئیس جمهور کارآمد، جهادی و بابرنامه همراه با یک تیم کاری نیازمندیم که برنامه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاست خارجه، بهداشت و درمان و فرهنگی داشته باشد.
>نخبگانی به صحنه بیایند که برنامه دارند
وی ادامه می‌دهد: مهم‌تر از اینکه چه کسی را از نیروهای انقلاب انتخاب کنیم این است که چه برنامه‌هایی برای برون رفت از شرایط بسیار بد اقتصادی در کشورمان داریم. لذا نیاز جامعه این است که نخبگان و فرهیختگان احزاب و جریان بنشینند برنامه‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، آموزشی و بهداشتی تهیه کنند تا کسی که انتخاب می‌شود بی‌برنامه نباشد. متاسفانه در ادوار گذشته چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب هر کدام روی کار آمدند به جای برنامه محور بودن دنبال گرفتن پست و مقام بودند و به دنبال سهم‌خواهی از سازمان ها، وزارت‌خانه‌ها، صندوق‌ها و غیره. مهم نیست جریانی نامزد داشته باشد یا خیر، مهم ارائه برنامه است.
>تشتت بیشتری در انتظار اصولگرایان است
این نماینده مجلس اظهار می‌دارد: به نظر بنده این دوره شلوغ‌تر خواهد شد. تشتت هم نسبت به ادوار گذشته بیشتر خواهد بود.
نامزدها از دو طرف بیشتر هستند. با توجه به اینکه جریان اصلاح‌طلب تقریبا شکست خورده است و امیدی ندارند ممکن است تشتت آنها کمتر باشد. ولی در جریان نیروهای انقلاب با توجه به امید پیروزی که در این دوره احساس می‌کنند تشتت در این دوره بیشتر خواهد شد و این خود می‌تواند به جریان نیروهای انقلاب ضربه وارد کند. لذا باید جریان فرهیختگان نیروهای انقلاب به ویژه آنهایی که تعهد دارند و تضمین می‌کنند که وارد لیست انتخابات نمی‌شوند و از نامزد خاصی حمایت نمی‌کنند تشکیل شود و روی یک نامزد خاص اجماع کنند.
>به جریان سوم معتقدم
آصفری در پایان و در واکنش به جریانی به نام جریان سوم تاکید می‌کند: بنده به جریان سوم معتقدم. چون مردم امروز نسبت به جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب زیاد امیدوار نیستند و نیاز به یک حرکت نو و جریان سومی است که وابسته به هیچ کدام از این جریانات نباشد. زیرا هم اصلاح‌طلبان هم اصولگرایان نتوانستند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنند و برنامه‌ای نداشتند.