هنوز زود است

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا درحالی برگزار شد که گمانه زنی‌های بسیاری درباره آن در هفته‌های اخیر وجود داشت. یکی از مهمترین مباحث در این دوره نظرسنجی‌هایی بود که برای بایدن یک پیروزی آسان را پیش‌بینی می‌کرد. اما با روشن شدن نتایج انتخابات در ایالت‌های مختلف بار دیگر روشن شد که نظرسنجی‌ها از دقت لازم برخوردار نیستند. در شرایط فعلی اگرچه وضعیت بایدن نسبت به ترامپ بهتر است اما هنوز زود است که درباره پیروز قطعی این انتخابات نظری را اعلام کرد. با توجه به نزدیکی رقابت در ایالت‌های مورد مناقشه هر لحظه می‌توان انتظار داشت آرای الکترال هر ایالتی به رنگ قرمز جمهوری خواهان یا آبی دموکرات‌ها تبدیل شود. اما یکی دیگر از موضوعاتی که نسبت به این انتخابات وجود دارد بحث کشیده شدن نتیجه نهایی در دادگاه
و دیوان عالی است. این موضوع احتمالا در شرایطی است که بایدن پیروز شود اما ترامپ حاضر به پذیرش شکست نباشد. موضوعی که ترامپ در این باره مطرح کرد شائبه‌هایی درباره رای‌های پستی است که در شمارش برخی از ایالت‌ها نیز این رای‌های پستی نقشی ویژه ایفا کرد. ترامپ از ابتدا نیز مخالف رای پستی بود و در واکنش خود ساعتی بعد از انتخابات به نتایج نیز موضوع شکایت در دیوان عالی را مطرح کرد. در دیوان عالی از 9 قاضی موجود حالا شش نفر از قاضی‌هایی هستند که به جمهوری خواهان نزدیک هستند و این می‌تواند برای ترامپ یک امر مثبت باشد. اما موضوع دیگر این است که ساختار سیاسی منسجم ایالات متحده و موازنه قدرت نیز در این کشور به شکلی نیست که بتوان به آسانی از رای مردم عبور کرد و نتیجه را براساس رای دادگاه و قضات تعیین کرد. بنابراین اگرچه ترامپ در این زمینه تهدیدی را انجام داد اما او در مرحله عمل به این وعده کار آسانی نخواهد داشت.
به نظر می‌رسد با مشخص شدن نتایج قطعی بهتر بتوان دورنمایی از رخدادهای بعد از انتخابات و واکنش دو طرف را مورد تحلیل قرار داد.