ظریف: مشخص است بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد


گروه سیاسی/ چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا که شمارش آرای آن تا اینجا با برتری «جو بایدن» نامزد دموکرات این رقابت در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی ادامه دارد، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به این رویداد ابراز امیدواری کرد که دولت بعدی امریکا به تعهداتش بازگردد. حسن روحانی با بیان اینکه امیدوار است تحریم‌کنندگان امریکایی متوجه شده باشند که راهشان، نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت، تأکید کرد که ایران امید دارد تجربه سه ساله، درسی باشد که دولت بعدی امریکا برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در گفت‌و‌گویی تفاوت عملکرد بایدن و ترامپ در عرصه سیاست خارجی را مورد تأکید قرار داد. ظریف که در سفر به چند کشور امریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کوبا و بولیوی به سر می‌برد، در پایان حضورش در کاراکاس به عنوان نخستین مقصد سفرش در گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی «تله سور» به انتخابات امریکا واکنش نشان داد و گفت: «هنوز نمی‌دانیم که چه کسی پس از این انتخابات پیروز خوهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد».
به گزارش ایرنا، ظریف درباره موضع ایران درباره نتیجه انتخابات امریکا ضمن یادآوری تفاوت دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در حوزه سیاست خارجی گفت: «در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوریخواهان نیز وجود داشت و دیپلماسی‌ای که دولت ترامپ در پیش گرفت، اگرچه دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم، بر اساس تهدیدهای شخص او و وزیر امور خارجه‌اش بود. بنابراین تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت اما آنچه برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست بلکه عملکردهاست. امریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است به دلیل اینکه به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد».
امریکا باید یک صندلی پشت میز مذاکره به دست بیاورد


رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره اینکه آیا امیدی به بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای که این کشور در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، دارد یا نه، توضیح داد: «توافق هسته‌ای یک در چرخان نیست. امریکا تصمیم گرفت که از آن توافق خارج شود و حالا باید یک صندلی پشت میز مذاکره این توافق به دست بیاورد. نکته این است که امریکا حق نداشت از این توافق خارج شود چراکه این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و امریکا نبود و یک قطعنامه شورای امنیت است. اگر امریکا می‌خواست از تعهدات این توافق رهایی یابد، باید از سازمان ملل خارج می‌شد، نه فقط از یک توافق».
ظریف درباره پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و شکست امریکا در تلاش برای تمدید آن در شورای امنیت گفت: «ما امریکا را سه بار در شورای امنیت در سه ماه‌ گذشته شکست دادیم و این نشان می‌دهد که چقدر سیاست فشار حداکثری امریکا و زورگویی آن در جامعه بین‌المللی به انزوا کشانده شده است. این یک پیروزی برای ایران نیست اما پیروزی قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود».
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که آیا ایران از تحریم‌های جدید واشنگتن ترسی ندارد، گفت: «اساساً طبق همان چیزی که «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رئیس جمهور ترامپ گفت، دیگر تحریمی برای امریکا باقی نمانده است که بر ایران اعمال کند، بنابراین کاری کرده‌اند که تحریم‌هایشان ته کشیده است».
او در ادامه این گفت‌وگو درباره اقدام تقابلی ایران در برابر امریکا در پی اقدام دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: «ما با هدف قرار دادن پایگاهی که این عملیات تروریستی در آن علیه سردار سلیمانی انجام شده بود، حمله درخوری علیه یک عملیات تروریستی انجام دادیم اما واقعیت ماجرا این است که امریکا جنایتی بزرگ را مرتکب شد؛ پیامدهای آن جنایت بزرگ بویژه پیامدهای جمعی آن و تأثیرش بر احساسات مردم ایران و عراق همان‌طور که در مراسم‌ تشییع سردار سلیمانی دیدید، در پی امریکا خواهد بود. یکی از پیامدهایش این بود که پارلمان عراق از امریکا خواست این کشور را ترک کند و من فکر می‌کنم این بهای نهایی امریکا است که برای ماجراجویی، خصومت و تروریسم‌اش در عراق علیه سردار سلیمانی می‌پردازد».
ظریف در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره خروج نیروهای امریکایی از خاورمیانه و وعده‌های دولت ترامپ درباره عملی کردن این موضوع چیست، گفت: «بیشتر آن تبلیغات است و خود رئیس جمهور امریکا گفته است در مناطقی که حضور دارند فقط برای حفاظت از نفت است نه حفاظت از مردم آن مناطق یا منافع امریکا. آنها در سوریه فقط برای حفاظت از میدان‌های نفتی حضور دارند که از آن بهره‌ می‌برند و این به تاراج بردن ثروت مردم سوریه است. آنها حق قانونی حضور در آنجا را ندارند و هیچ وقت از آنها درخواست نشده است نیروهایی به سوریه بفرستند».
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه هم در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت: «سیاست‌های اصولی ایران نیز که مبتنی بر مقابله با سلطه و مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی است مسلماً تحت تأثیر انتخابات امریکا قرار نخواهد گرفت، اما طبیعی است که در صورت بروز شرایط جدید جمهوری اسلامی نیز شیوه‌ها و راه حل‌های مناسب و منطبق با آن شرایط را برای تأمین منافع خود و برای مقابله با هرگونه فشار یا تهدید احتمالی جدید، اتخاذ خواهد کرد».
او صحبت درباره احتمال بازگشت رئیس جمهور جدید امریکا به برجام را زودهنگام دانست و گفت: «چالش‌های بسیاری وجود دارد، اما پیش از هر چیز باید منتظر ماند و سیاست‌های احتمالی جدید در امریکا را ملاحظه کرد».