همه ایرانیان را خودی بدانیم

آرمان: حماسه 29 اردیبهشت چنان نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و به‌راحتی از کنار آن عبور کرد. این حماسه مانند دوم خرداد برای همیشه در تاریخ این کشور ثبت می‌شود؛ حماسه‌ای که مردم تحت تاثیر وعده‌هایی همچون 3 برابر شدن یارانه‌ها قرار نگرفتند و 24‌میلیون نفر به روحانی که نماد اعتدال بود، رأی دادند. ایران در 29 اردیبهشت به خود بالید و حرکت ملت در این روز چنان منسجم و هماهنگ بود که رقبای شکست‌خورده مجالی برای تردید در تصمیم ملت نیافتند. 29 اردیبهشت بار دیگر بلوغ سیاسی و ملی ایرانیان به رخ جهان کشیده شد. دلسوزان زیادی در این دوره از انتخابات تلاش کردند تا اعتدال پیروز شود، از جمله عبدا... نوری که از چهره‌های شناخته شده است. او دیروز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور همراهی خود با او را با پیشنهادی برای موفقیت دولت دوازدهم تبریک گفت. در نامه نوری پس از تبریک پیروزی 29 اردیبهشت آمده است: «مردم آگاه ايران با دركي درست از شرایط زمانه، خردمندی و آزادی را پاس داشتند و با مشاركت بي‌نظير در انتخابات، از آزموني بزرگ، سربلند بيرون آمدند و بلوغ سياسي خود را برای جهانيان به نمايش گذارده، صداقت، صمیمیت و خدمات بزرگ شما را ارج نهادند و با تقدیم خالصانه رأی خویش، صلاحیت و کفایت شما را تایید کردند. بي‌ترديد رأی قاطع اكثريت مردم به جنابعالي كه برخاسته از آگاهي سياسي و درك دشواری‌های فراروی دولت بود، اعتماد آنان به خدمتگزاران خويش را نشان داد و مسئوليتي سنگین بر دوش ايشان نهاد. انجام درست اين مسئوليت، به كوشش پيگير و بي‌دريغ دولت محترم نياز دارد و البته بدون ياری همگان، حتي مخالفان، امكانپذير نيست. اينك رقابت، با فرازها و فرودهایش پایان یافته و زمان برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر و کار و تلاش بیشتر در جهت پیشرفت و توسعه روزافزون کشور و جامعه است.اميدوارم جنابعالي با ياری خداوند و در پرتو درايت و تدبير سياسي و بهره‌مندی از پشتيباني صادقانه و صميمانه مردم، بتوانيد به پيمان خويش وفادار بمانيد و توفيق انجام اين مسئوليت سنگين و دشوار را بيابيد.
پیشنهاد به روحانی
در بخش بعدی این نامه نوری خطاب به رئیس‌جمهور تصریح کرده است: 1- دولت دوازدهم، همچنان که در شعارهای انتخاباتی طرح شد، دولتی قانونمدار و پاسدار حقوق شهروندان و پشتیبان محرومان است. در این راستا چه نیکوست که توصیه‌های امام علی(ع)، به‌ویژه آنچه در نامه‌های آن حضرت به عثمان ابن حنیف و مالک اشتر بیان شده، مورد توجه و مبنای سنجش عملکرد دولت قرار گیرند و همکاران دولت در مدیریت‌های میانی و استانی هم به مطالعه آنها توصیه شوند و عملکرد خود را در دوره مسئولیت با آن بسنجند. 2- امروز مردم ایران، دفاع از اندیشه اصلاحات و حقوق شهروندی را در سیمای مصمم و اراده مستحکم شما می‌جویند. اعتنا به اصل آزادی مطبوعات و گردش آزاد اطلاعات و رسانه‌ها و مطبوعات آزاد، می‌تواند مانع بروز بسیاری از مفاسد و ناهنجاری‌ها گردد. اختلاس‌های نجومی، رواج رشوه‌خواری و رانت‌خواری بر اثر عدم وجود رسانه‌های آزاد به‌وجود می‌آید. از این رو انتظار می‌رود دولت دوازدهم حق آزادی اطلاع‌رسانی و نظارت دقیق و کامل رسانه‌ها بر عملکرد هر سه قوه و سایر نهادها و دستگاه‌ها را با جدیتی بیشتر پیگیری کند.3- هنر مردان بزرگ و دوران ساز این است که افق‌های دور دست را در چشم‌انداز دید و تصمیمات و تدابیر خویش قرار می‌دهند و از سکوی واقعیت‌های امروز به فردا و آینده‌های دور می‌اندیشند. شایسته است جنابعالی به تداوم سیره و سنت حکمرانی خویش در سال1400 و پس از آن بیندیشید و با دوراندیشی و تدبیر و مجاهدت شبانه‌روزی، شرایطی را فراهم سازید تا زمینه استمرار اندیشه اصلاحی و مشی اعتدالی فراهم گردد و راه صلاح و اعتدال و خدمت به محرومان و اعتلای کشور ادامه یابد.
شایستگی ایران اسلامی


در ادامه این نامه آمده است: 4- زنان و جوانان که از توانمندی‌های زیادی در زمینه‌های گوناگون برخوردارند، برای تحقق آرمان‌های بلند خود، چشم امید به شما دوخته‌اند، از این رو تقویت امید به آینده‌ای روشن و اطمینان بخش برای زنان و نسل جوان مسئولیتی است که بر دوش دولت سنگینی می‌کند. 5- امروز جامعه ما با افول ارزش‌های اخلاقی و رواج بداخلاقی‌ها روبه‌روست و قدرت‌طلبی در شکلی مبتذل، پایبندی به اصول اخلاقی را در تنگنا قرار داده است. کینه‌ورزی و نفرت، راه را بر گفت‌وگو بسته و خشونت و تندی به جای «ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ» نشسته است. ایران اسلامی، شایسته آن بود که به جای ریاکاری، دورویی و دروغگویی، عوامفریبی، نفرت پراکنی، خشونت‌طلبی، اتهام زنی و رفتارهای غیر اخلاقی، راستی، محبت، رحمت و صداقت در آن موج بزند و با رشد و تعالی در جهات معنوی و اخلاقی برای دیگران اسوه باشد. از جنابعالی به‌عنوان شخصیتی روحانی انتظار می‌رود که در راستای بهبود وضعیت اخلاقی جامعه گام بردارید و از کارشناسان مجرب و فرهیختگان جامعه‌شناس و نخبگان اخلاقمدار و متخصصان شایسته در امور تربیتی و روانی برای بهبود وضعیت اخلاقی جامعه کمک بگیرید. 6- شرایط امروز کشور و حل دشواری‌ها و بحران‌های فرارو، نیازمند اجماع نخبگان و تعامل میان نیروهای سیاسی است. دستیابی به این هدف از راه گفت‌وگو و تفاهمی ملی میان دولتمردان و مسئولان عالیرتبه نظام و دیگر جریان‌ها و شخصیت‌های مهم و موثر و مورد احترام ملت که مرجعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سنتی دارند، امکانپذیر است. این شخصیت‌های حقیقی و حقوقی پل ارتباطی نیرومندی هستند که پیوند همیشگی دولتمردان با قاعده هرم قدرت، یعنی توده‌های مردم را برقرار می‌سازند. کوشش و اقدام جنابعالی در این راستا، می‌تواند با اعتماد آفرینی، به تقویت سرمایه اجتماعی بینجامد و به تعبیر قرآنی از فتنه و فساد جلوگیری کند.
تعامل و گفت‌وگو
نوری تاکید کرده است: ما همچنان که می‌توانیم و باید برای منافع ایران با دنیا تعامل کنیم، در درون کشور نیز به گفت‌وگو و تعامل سازنده نیازمندیم. چگونه است که می‌توانیم با کسانی که فرسنگ‌ها اختلاف در جهات گوناگون داریم، تعامل کنیم ولی نمی‌توانیم با کسانی که در داخل یک کشور زندگی می‌کنیم و در جهات گوناگون، منافع مشترکی داریم، تعامل و گفت‌وگو کنیم و خصومت‌ها را در حد توان برطرف کنیم؟ آیا احتمال نمی‌دهیم دست‌هایی پنهان در جهت گسترش جدایی‌ها و شکاف نیروها کوشش می‌کنند؟ حرکت‌های افراطی و رفتار‌های غیر اخلاقی می‌تواند روزی خطر آفرین باشد و همه درگیری‌ها و کشتارها از اختلافات کوچک شروع می‌شود و به مرور زاویه‌ها بازتر شده، به کدورت و خصومت و کشتار می‌انجامد. با همه احزاب و گروه‌ها با گرایش‌های گوناگون و متفاوت و اقوام و مذاهب و اقلیت‌های دینی، دوستانه‌تر رفتار کنیم و به خواست‌های آنها، در چهارچوب استیفای حقوق شهروندی توجه کنیم. همه ایرانیان را خودی بدانیم و برای انسجام بیشتر ملت، گام‌های دوستانه، همراه با گذشت و مدارا و محبت برداریم. ادامه این نامه مربوط به موضوعات فرهنگی و اجتماعی است که چنین آمده است: بر اساس جمعبندی کارشناسان، کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با خواست‌ها، نیازها و چالش‌های متعدد و گوناگونی روبه‌روست. شایسته است افرادی توانمند، پرتلاش و اخلاقمدار برای تامین این نیازها و مقابله با این چالش‌ها، اداره امور ستادی، بخشی و منطقه‌ای شما را به عهده گیرند. به تعبیر قرآن کریم انسان‌های توانمند و امانتدار و نگاهبانان متخصص و آگاه را به کار گمارید، آن کس که از علم و آگاهی کافی برخوردار نباشد، نگاهبان خوبی نیز نخواهد بود.