حل مشکل ۲۰ هزار زندانی از طریق شورای حل اختلاف

سرویس جامعه جوان آنلاین: رویکرد شورا‌های حل اختلاف باید صلح و سازش باشد و در قانون جدید شورا‌های حل اختلاف نیز که در مراحل تصویب در مجلس شورای اسلامی است؛ تأکید بیشتری بر رسالت اصلی این نهاد شده است. به این معنی که دفاتر میانجی‌گری و داوری بر اساس قانون جدید شوراها، توسعه بیشتری خواهند داشت.
نخستین شهر‌های میزبان داوری
بر اساس آمار‌های اعلام شده، تعداد پرونده‌های مختومه به سازش در برخی شعب حل اختلاف به ۳۰۰ پرونده در ماه هم رسیده‌است، اتفاقی که نشان از توانایی و قدرت اعضای شورای حل اختلاف در نهادینه کردن فرهنگ سازش در جامعه دارد و درخور تحسین و تقدیر است.
شورا‌های حل اختلاف در سال ۱۳۷۶ تأسیس شدند. این شورا‌ها برای نخستین بار در سه شهر شیراز، مشهد و تهران ایجاد شد تا ابتدا به‌صورت آزمایشی نقاط ضعف آن بررسی شود و خوشبختانه امتحان خوبی پس داد و به سرعت گسترش یافت.


در مراسمی که به مناسبت هجدهمین سالگرد تأسیس شورا‌های حل اختلاف، دیروز برگزار شد، برخی از مسئولان این نهاد آمار‌های جالبی از عملکرد شورا‌های حل اختلاف ارائه دادند.
کمک مجلس به بودجه شورا
در ابتدای جلسه رئیس اسبق مرکز شورای حل اختلاف گفت: «فکر تأسیس شورا‌های حل اختلاف به سال ۷۶ باز می‌گردد که همان زمان به فکر افتادم که می‌توان از ریش‌سفیدان بهره برد و به همین دلیل نامه‌ای به وزیر دادگستری وقت برای استفاده هرچه بهتر از نهاد سازش نوشتم و از آنجایی که ورود پرونده‌ها به دادگستری زیاد بود این فکر با موافقت روبه‌رو شد.»
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی افزود: «تاکنون حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده مختومه شده‌است و قتل‌های بسیاری مورد سازش قرار گرفتند که حاصل زحمت شورا‌های حل اختلاف است.»
در ادامه جلسه معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضائیه هم با اشاره به وضعیت نیرو‌های شورا‌های حل اختلاف تأکید کرد: «تعیین و تکلیف نیرو‌های شورا‌های حل اختلاف اهمیت بسیاری دارند. در بودجه ۹۹ مجلس کمک شایانی کرد و بودجه شورا‌های حل اختلاف مقداری تأمین شد و اکنون به بیش از هزار میلیارد تومان افزایش یافته‌است که می‌تواند حداقل حقوق کار را به کارکنان داد.»
رحیمی درباره اصل کار شورا‌های حل اختلاف گفت: «لایحه‌ای در دولت است که شورا‌ها به اصل کار خود یعنی صلح و سازش بپردازند و اگر این لایحه به مجلس ارائه شود شورا‌ها به کار اصلی خود می‌پردازند و رابطه کارکنان شورا‌ها مشخص خواهد شد.»
آموزش فنون روز صلح و سازش
در ادامه مراسم، رئیس شورای حل اختلاف و معاون قضایی قوه قضائیه هم گفت: «ظرفیت شورا‌ها بسیار عظیم و در اختیار مردم و قوه قضائیه است، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده‌است. شورا‌های حل اختلاف بازوان قدرتمند قوه قضائیه هستند. سال گذشته شورا‌های حل اختلاف در بیش از ۵۰۰ پرونده قتل ورود پیدا کردند و این پرونده‌ها به مصالحه کشیده‌شد.»
حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری با اشاره به بودجه شورا‌های حل اختلاف گفت: «خوشبختانه سال گذشته ریل‌گذاری به نتیجه رسید و با کمک کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بودجه شورا‌ها به وضعیت مطلوبی رسید و مهم‌تر از همه لایحه شورا‌های حل اختلاف است؛ البته آموزش فنون روز صلح و سازش هم موضوع مهمی است و می‌توان از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.»
۵ هزار زندانی آزاد شدند
گفتنی است در ادامه رئیس مرکز توسعه حل اختلاف هم گفت: «افزایش میزان صلح و سازش در پرونده‌هایی که زندانی دارد مشاهده می‌شود که حدود ۲۰ هزار پرونده در زندان‌ها بررسی شده و ۱۲ هزار مورد آن‌ها مورد صلح و سازش قرار گرفته‌است و بیش از ۵ هزار زندانی آزاد شده است.»
توجه به رسیدگی الکترونیک
حجت الاسلام هادی صادقی افزود: «همچنین طرح صلح یاران در دست تهیه است و افراد بسیاری را تحت پویش صبر قرار می‌دهیم و نوبت‌دهی الکترونیک هم موضوعی است که آن را در دستور کار خود داشتیم. از سویی دیگر رسیدگی الکترونیک به پرونده‌ها درحال پیشروی است تا کم‌کم بتوانیم پرونده‌ها را به صورت الکترونیکی بررسی کنیم.»
نجات ۱۹۷ تن از چوبه‌دار
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با اشاره به پرونده محکومان به قصاص گفت: «۱۹۷ محکوم به قصاص طی شش ماهه اول سال از چوبه‌دار نجات پیدا کردند و این افتخار دستگاه قضا است؛ یعنی مِهر و قهر در کنار یکدیگر هستند و حق قصاص حق صاحبان خون است و سالانه ۴۰۰ مورد نجات از چوبه‌دار داریم.»
مقابله با کارمندان متخلف
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با اشاره به کارمندان متخلف بازداشت‌شده در شورا‌های حل اختلاف گفت: «هفته گذشته ۲۵ نفر از افرادی که دچار لغزش شده‌بودند، شناسایی شدند و در حال رسیدگی به پرونده آن‌ها هستیم. این افراد با حکم مرجع قضایی بازداشت شده‌اند.»
وی درباره اتقان آرای صادره از شورا‌های حل اختلاف گفت: «بیش از ۳۰ درصد پرونده مصالحه می‌شود و تعداد زیادی حکم می‌گیرند و فقط نیم درصد آرای شورا‌های حل اختلاف نقض می‌شود.»
گفتنی است در پایان از پنج تن از اعضای فعال به صورت نیابتی تقدیر شد.