ساخت داروی منحصر به فرد کرونا با عصاره انحصاری ایرانی

سرویس جامعه جوان آنلاین: پس از ۹ ماه آزمودن دارو‌های شیمیایی و همکاری بی‌حد و حصر با سازمان جهانی بهداشت، در نهایت با شکست پروژه کارآزمایی بالینی دارو‌های شیمیایی در درمان بیماری کرونا، این بار دارو‌های گیاهی و طب سنتی به کمک درمان کووید ۱۹ آمده‌است. حالا فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از تحقیقات برای ساخت دارویی جدید و مؤثر در درمان کرونا خبر می‌دهد. دارویی ترکیبی که تیم‌های تحقیقاتی وزارت بهداشت پنج ماهی می‌شود روی آن کار می‌کنند و هم سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و هم مانع اتصال ویروس به سلول‌های بدن می‌شود. این دارو اختصاصی ایران است؛ چراکه عصاره‌ای در آن به کار گرفته شده که فقط در کشورمان یافت می‌شود. رسانه‌ای شدن این خبر در شرایطی که تعداد مبتلایان جدید کووید ۱۹ پنج رقمی شد و به ۱۰ هزار و ۴۶۳ نفر رسید و آمار فوتی‌ها هم رفته‌رفته به عدد ۵۰۰ نزدیک می‌شود، می‌تواند روزنه امیدی رو به سوی آینده بگشاید.
کرونا بی‌رحمانه‌تر از همیشه در حال تاخت و تاز است. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۵۷۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.
طی همین زمان، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید. تا کنون ۵۲۵ هزار و ۶۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
در چنین شرایطی رسانه‌ای شدن خبر ساخت داروی ایرانی مؤثر در درمان کرونا می‌تواند بارقه‌هایی از امید را در دل مردم روشن کند.


داروی متفاوت ایرانی برای درمان کرونا
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه با نگاه عمیق پزشکان و متخصصان طب سنتی و نوین خبر‌های خوشی را خواهیم داشت، گفت: «به طوری که تاکنون چهار داروی گیاهی برای مقابله با کرونا مجوز لازم را گرفتند.»
وی افزود: «حدود پنج ماه است که روی یک دارو با وسواس علمی و متعصبانه کار می‌کنیم و این دارو با تمام دارو‌های مشابه در جهان تفاوت دارد که در فرصت مناسب آن را اعلام خواهیم کرد.»
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این دارو یک ویژگی متمایز دارد که در سه مرحله متوالی در افزایش سیستم دفاعی بدن مؤثر است و این دارو نشان داده‌است که به شکلی مانع از اتصال ویروس به گیرنده می‌شود. زالی تصریح کرد: «چنین دارویی را در هیچ کجای دنیا ندیده‌ایم و باید بگوییم که این دارو عصاره ترکیبی خاص است که فقط در ایران یافت می‌شود.»
فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: «به طب ایرانی که رهبر معظم انقلاب دوباره بر آن تأکید کردند باید توجه ویژه داشته باشیم؛ چراکه شرایط خاص طب ایرانی در هیچ کجای دنیا تکرار‌پذیر نیست.»
زالی با بیان اینکه امروز ما در ایران با نگاه غرورآمیز ملی باید بیش از هر زمان دیگر بر احیای طب ایرانی و مواریث فاخر این طب پافشاری کنیم، گفت: «آنچه امروز موجب مقایسه کشور‌های دنیا در عرصه فرهنگی می‌شود میراث غیرقابل ملموس است و باید مراقبت کنیم که طب ایرانی به عنوان یک میراث ارزنده و مهم باید از سوی همه حمایت شود.»
جزئیات داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا
چند روز پیش هم چهار داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا مجوز وزارت بهداشت را گرفت. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره جزئیات این دارو‌ها اینگونه توضیح داد: «برای بهبود علائم بیماری کووید١٩ یا کمک به بهبود و روند درمان بیماران، تاکنون چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی مصوبه کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو را اخذ کرده اند که دو مورد منجر به صدور مجوز تولید موقت و مشروط به مدت شش ماه شده‌است.»
به گفته ‏وی مورد اول اسپری دهانی PHR ۱۶۰ حاوی شش اسانس گیاهی است که با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی ارائه شده به بهبود عوارض ریوی کووید‌١٩ شامل تنگی نفس، سرفه، اکسیژن شریانی کمک می‌کند.
داروی دوم شربت موکوزیفت حاوی عصاره آبی میوه دو گیاه است که با توجه به مدارک کارآزمایی بالینی ارائه شده برای ‏بهبود علائم خستگی و بی‌اشت‌هایی در بیماران مبتلا به کووید ١٩ مورد مصرف است.
جهانپور افزود: «دو مورد فرآورده دیگر مصوبه کمیسیون اخذ کرده اند، اما هنوز برای آن‌ها مجوز موقت صادر نشده است. مورد اول شامل فرآورده شربت تولیدی با نام اظهار شده استاپ سیویر است که البته نام فرآورده تأیید نهایی نشده‌است؛ این فرآورده بر اساس کارآزمایی بالینی برای کاهش دوران بستری و بهبود هایپوکسی مورد مصرف است و حاوی هفت جزء گیاهی است. مورد بعدی، فرآورده شربت با نام اظهار‌شده آنوال اس حاوی یک جزء گیاهی است که البته نام فرآورده تأیید نهایی نشده‌است؛ این فرآورده بر اساس کارآزمایی بالینی برای بهبود برخی علایم بیماری مصرف دارد.»
درخواست رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی برای تعطیلی سراسری
بحرانی شدن وضعیت کشور از منظر شیوع کرونا و آمار بالای مرگ و میر بیماران کرونایی، نگرانی‌هایی را در سطوح مختلف در پی داشته‌است. بر همین اساس هم روز گذشته رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت افزایش هماهنگی‌های بین بخشی، پیگیری تعطیلی حداقل دو هفته‌ای سراسری همراه با اعمال محدودیت جدی در سفر‌های بین شهری و رفت و آمد‌های غیر‌ضروری درون‌شهری، نظارت همه‌جانبه و پیشگیری از به‌وجود آمدن شرایط هولناک در زمستان پیش رو را خواستار شدند.
طرح ۲ فوریتی مجلس برای تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران و کلانشهر‌ها
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که باید تهران و کلانشهر‌ها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود و برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد، در غیر این صورت ما هفته آینده طرح دو فوریتی را برای الزام دولت به این کار ارائه خواهیم کرد. از نگاه وی تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهر‌ها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود. نمی‌توان امیدوار بود با این شیوه شاهد کاهش مرگ و میر بود. شهریاری با تأکید بر اینکه باید از بسیج و سپاه کمک گرفت، افزود: «اکنون بسیج جامعه پزشکی و کشور آماده است اگر اراده کنند آن‌ها پای کار می‌آیند تا با بیماریابی و شناسایی بیماران و اقدامات پیشگیرانه بتوان آمار مبتلایان و فوتی‌ها را کاهش داد. اکنون با وضعیت فعلی جای نگرانی بسیار جدی وجود دارد.»
ستاد ملی در حال بررسی پیشنهادات
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به طرح تعطیلی دو هفته‌ای در تهران و کلانشهر‌ها با بیان اینکه افزایش بروز موارد بستری و فوت ناشی از کرونا منجر به خستگی کادر بهداشت و درمان شده است، گفت: «موضوع تعطیلی دو هفته‌ای از سوی بسیاری از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده و ستاد ملی در این زمینه باید تصمیم‌گیری کند، اما ستاد تاکنون در این باره تصمیمی نداشته‌است.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباره پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: «ظاهراً یکی از همکاران به گونه‌ای مطرح کرده‌بودند که پیشنهادی مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران ارائه شده و حتی فراتر از این گفته شده‌بود که ظاهراً رئیس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافقت کرده، اما استاندار اجرا نمی‌کند. من قاطعانه می‌گویم که این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد و این پیشنهاد هم مانند سایر پیشنهاد‌هایی است که مطرح شده‌است.»
وی ادامه داد: «در ستاد ملی که با ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، اگر از سوی کمیته‌ها پیشنهادی داده شود، مطرح می‌شود و اجماعی درباره نظرات انجام شده و سپس تصمیم‌گیری می‌شود. اگر ستاد ملی تصمیمی را اتخاذ کند و ابلاغ شود، قطعاً لازم‌الاجراست و کسی نمی‌تواند آن را اجرا نکند. بنابراین این خبر دچار اشکال است. در ستاد ملی اگر پیشنهادی شود، بررسی شده و آقای رئیس‌جمهور هم مانند سایر اعضای ستاد نظر می‌د‌هند و اگر پیشنهادی مصوب شود، کسی نمی‌تواند آن را اجرا نکند.
هم اکنون هم پیشنهادات مختلفی از استان‌های مختلف آمده و مورد بررسی و بحث کارشناسی قرار گرفته است.»