رهبران جدید آمریکا اراده ملت خود را برای تغییر درک کنند

روحانی در نشست مجازی سران کشورهای عضو شانگهای: رهبران جدید آمریکا اراده ملت خود را برای تغییر درک کنند ایرنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به‌صورت مجازی و با میزبانی «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، برگزار شد با بیان اینکه نتایج انتخابات آمریکا نشان داد که نه‌تنها جهان، بلکه مردم آمریکا نیز از سیاست‌های نادرست دولت کنونی کشورشان به ستوه آمده‌اند، عنوان کرد: «یک‌بار دیگر تاریخ واقعیت خود را به عرصه حکمرانی و سپهر سیاسی تحمیل کرد و درس عبرت‌ دیگری به ماجراجویان، جنگ‌طلبان، مخالفان حقوق ملت‌ها و ناقضان حقوق مسلم بین‌المللی داد. نتیجه انتخابات آمریکا نشان می‌دهد کشوری که مدام در حال استفاده از تهدید، تحریم و چماق باشد و با زبان زور با دیگر ملت‌ها سخن گوید، سیاست خارجی آن حتما راه خود را گم کرده است».حسن روحانی گفت: «اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده آمریکاست که پیام ملت خود را به‌خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سیاست خارجی خود و رابطه با دیگر کشورها و ملت‌ها عملی کنند. بازگشت به قانون‌مداری، مقررات و تعهدات شناخته‌شده بین‌المللی، احترام به حقوق ملت‌ها و جبران خسارت وارده از الزامات ترمیم اعتبار جهانی آمریکاست». رئیس‌جمهوری افزود: «امروز جهان در وضعیت خطیری قرار گرفته است. از یک‌سو همه‌گیری ویروس کرونا علاوه بر تهدید جدی جان انسان‌ها، تأثیرات عمیق و مخربی بر جان انسان‌ها و به‌ویژه معیشت مردم گذاشته است و از سوی دیگر تعقیب سیاست یک‌جانبه‌نگرانه و نادیده‌گرفتن احترام به حقوق بین‌المللی از سوی آمریکا، تلاش بیشتر کشورهای هم‌اندیش در سطح جهان و تشکیل جبهه‌ای برای فائق‌آمدن بر هر دو چالش را بیش‌از‌پیش ضروری کرده است».او ارائه ابتکار صلح هرمز (HOPE)، مشارکت در روند صلح آستانه، حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های چند‌جانبه بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را نمونه‌هایی از توجه جمهوری اسلامی ایران به مشارکت و همکاری برای حصول به امنیت پایدار در منطقه و جهان عنوان کرد و افزود: «جمهوری اسلامی ایران از همکاری در قالب سازمان همکاری شانگهای برای مواجهه با چالش‌های منطقه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی استقبال می‌کند. ایران همواره امنیت حوزه پیرامونی را به‌مثابه امنیت خود دیده و برای حفظ صلح و ثبات منطقه کوشیده است. در این جهت ما به همکاری با شرکای خود و سازمان همکاری شانگهای برای مقابله مؤثر با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر ادامه خواهیم داد».
روحانی در ادامه گفت: ‌«هرچند در ابتدای سال جاری میلادی، یکی از بزرگ‌ترین فرماندهان جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، سردار شهید قاسم سلیمانی، توسط به‌وجود‌آورندگان و حامی اصلی جریانات تکفیری و تروریستی، به‌طور ناجوانمردانه‌ای ترور شد و به شهادت رسید، اما ما همچنان مصمم‌ هستیم تا سرکوب کامل گروه‌های تروریستی افراط‌گرا و پایان‌دادن به اشغالگری بیگانگان، به راه خود ادامه دهیم». او افزود: «‌در همین زمینه قطع‌نامه پیشنهادی ایران تحت عنوان «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» با رأی مثبت ۱۹۰ کشور در دسامبر ۲۰۱۳ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید که می‌تواند همچنان مورد توجه جدی برای اقدامات عملی از سوی این سازمان قرار گیرد».
رئیس‌جمهوری همچنین با ابراز خرسندی از پایان درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و با تکیه بر اشتراکات فراوان تاریخی با مردم منطقه، از تصمیم اخیر مقامات این دو کشور با وساطت فدراسیون روسیه برای پایان‌دادن به درگیری‌های نظامی و شروع فرایند حل‌وفصل دیپلماتیک ابراز خرسندی می‌کند. امیدوارم دو کشور بتوانند اختلافات خود را در فضای صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق بین‌الملل حل‌وفصل کنند».