«ابتکار» دالیل کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر را بررسی کرد سقوط آزاد سکه!

کیمیا نجفی
سرگردانی خریداران و فروشندگان در بازار طلا و سکه معاملات را به کف رسانده است، بازار در شرایطی متفاوت از چندماه گذشته خود قرار گرفته و مشخص نیست که بازار تا چه زمانی شاهد ریزش قیمت‌ها خواهد بود.
بازارهای مالی کشور اخیرا در مسیر نزولی قرار گرفته‌اند و در این میان ریزش قیمت در بازار سکه بیش از بازارهای دیگر به چشم می‌آید. این درحالی است که معاملات نیز نسبت به ماه‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و به گفته فعالان بازار شرایط غیرعادی را سپری می‌کند. در این راستا ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرآنلاین درخصوص وضعیت بازار گفته است: «اکنون نه خریداران و نه فروشندگان تکلیف خود را نمی‌دانند و هر دو طرف احساس می‌کنند، ممکن است از نوسانات و بازار عقب بمانند. خرید و فروش مصنوعات به کف رسیده و در روزهای اخیر نیز خرید و فروش سکه به دلیل نوسان حاکم بر بازار به شدت ماهش یافته است چرا که برخی از ترس کاهش بیشتر قیمت نمی‌خرند و همین مسئله وضعیت را غیرعادی کرده است.»
دلیل ریزش چشمگیر این‌ روزهای قیمت سکه چیست؟


همانطور که گفته شد سقوط قیمت سکه این‌روزها بیش از هر ریزش قیمتی بر سر زبان‌ها افتاده است. اما دلیل ریزش چشمگیر این‌روزهای قیمت سکه چیست؟ در پاسخ به این پرسش کارشناسان نظرات متفاوتی را مطرح می‌کنند. میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی با بررسی روند حرکتی بازارهای داخلی طی روزهای اخیر به ریزش قیمت سکه اشاره کرد و در این‌باره به «ابتکار» گفت: قیمت سکه بر اساس قیمت دلار و انس جهانی مشخص می‌شود، پس این دو مولفه به صورت مستقیم در کاهش و یا افزایش قیمت سکه تاثیرگذار است. بنابراین ریزش قیمت انس و دلار سبب کاهش نرخ سکه در روزهای اخیر شد، البته نکته‌ای که ریزش‌های اخیر قیمت سکه را جالب توجه کرد کاهش چشمگیر حباب سکه بود. به همین دلیل است که ریزش سکه در برابر ریزش طلای آب‌شده بیشتر به چشم می‌آید، چراکه سکه نسبت به طلای آبشده حباب بیشتری داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار سکه و طلا در ماه‌های آتی به چه شکل خواهد بود، گفت: برای هرگونه پیش‌بینی از وضعیت بازار سکه اول باید ببینیم که بازار ارز داخلی و همچنین انس جهانی به چه سمت‌وسویی حرکت خواهد کرد، بنابراین تحلیل آینده بازار سکه زیر سایه بازار ارز و انس جهانی است.
این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به وضعیت انس جهانی ادامه داد: من گمان می‌کنم روند انس جهانی در بلندمدت صعودی است چراکه شواهد موجود در اقتصاد جهانی به خصوص اقتصاد ایالات متحده حاکی از روند صعودی انس جهانی بوده و این روند قیمت سکه را تغییر خواهد داد. البته باید بدانیم نوسانات قیمت سکه در ایران بیشتر به دلیل نوسانات نرخ ارز بوده و نوسان انس جهانی به این شدت نمی‌توانست بر حباب سکه تاثیر بگذارد. اما همانطور که گفتم من تصور می‌کنم نرخ انس جهانی در ماه‌های آتی جابه‌جا خواهد شد و این جابه‌جایی در بلندمدت قیمت طلا و سکه را در دنیا و البته ایران تغییر می‌دهد.
سمت‌وسوی نامعلوم نرخ ارز
رادپور با بررسی وضعیت نرخ ارز اظهار کرد: در سوی دیگر ماجرا دلار قرار دارد و چگونگی وضعیت سکه زیر سایه نرخ ارز خواهد بود. صرف‌نظر از نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا، باید این واقعیت را بپذیریم که ما دیگر بازار ارزی که بتوانیم مدتی آن را تثبیت کنیم، نداریم. چراکه ذخایر ارزی‌مان محدود بوده و دیگر خبری از کنترل‌های خاص نیست. بنابراین هر سال حداقل بر اساس تورم و یا میزان رشد نقدینگی افزایش نرخ دلار را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: عده‌ای معتقدند نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند تغییراتی را برای ما به همراه داشته باشد اما من می‌گویم بایدن با هرکس دیگر فرقی ندارد و تا زمانی‌که تغییری در بازار ارز داخلی ما صورت نگیرد نمی‌توان انتظار کاهش قیمت در بخش‌های دیگر به خصوص سکه و طلا را داشت.
رادپور با اشاره به کسری بودجه کشور گفت: کشور ما با چالش‌های جدی همانند کسری بودجه مواجه است و اگر روابط سیاسی ایران سامان نیابد این چاش‌ها می‌تواند ما را با دردسرهای بزرگی روبه‌رو کند، به عبارتی دیگر اگر ما فرصت برای اصلاح روابط را از دست بدهیم به نظر نمی‌رسد دلار روند نزولی را در پیش بگیرد. بنابراین اگر نرخ دلار افزایش یابد قطعا بازار سکه و طلا نیز تغییرات قیمتی را شاهد خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» دالیل کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر را بررسی کرد سقوط آزاد سکه! رضا دهکی چوب و پیاز کرونا ستاد ملی کرونا: از تعطیلی خبری نیست در انتظار زمستانی سیاه رسانه‌ها چقدر در پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا نقش داشتند؟ رسانه علیه ترامپ ۴۵ درصد اشتغال در بخش غیر رسمی است چالش تعطیلی کامل کسب و کارها در دوران کرونا سهمیه‌های کسب شده در راه توکیو بررسی شد ضربه کرونا به کاروان المپیک ایران وندی شرمن: مذاکره مجدد در مورد برجام سخت است از پاستور و بهارستان تا جورجیا و آریزونا جدال ادامه دار بر سر آدرس گرانی ها روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: هدف بودجه ۱۴۰۰ قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت است تغییر نتیجه انتخابات آمریکا، سوت آغاز ناآرامی‌های داخلی است؟ ترامپ، شکست خورده مدعی معاون سیاسی وزیر کشور: باید کرونا را به عنوان یک شگفتی ساز برای انتخابات ۱۴۰۰ در نظر گرفت یک کارشناس مسائل غرب آسیا تشریح کرد چالش‌های بنیامین نتانیاهو با جو بایدن