و بالاخره تعطیلی

دولت پذیرفت محدودیت‌های سخت را در کلان‌شهرهای کشور اجرا کند و بالاخره تعطیلی ‌شرق: ‌رکوردهای کرونایی تمامی ندارد و حالا بعد از گذشت 9 ماه از شروع موج‌های پیاپی این ویروس به کشور، با رسیدن ابتلای روزانه به بیش از 13 هزار نفر و مرگ 468 نفر در یک روز، دولت پذیرفت که محدودیت‌های سخت را از شنبه پیش‌رو در کلان‌شهرهای کشور به اجرا درآورد. محدودیت‌هایی که هرچند ممکن است ضربه‌ای مهلک به چرخ اقتصادی اصناف باشد، اما حداقل تنفسی برای کادر درمان است و می‌تواند میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر روزانه را کاهش دهد. خبری که یکشنبه‌شب، سخنگوی دولت آن‌ را تأیید کرد و از ممنوعیت تردد بین‌شهری، از اول آذر خبر داد. به گفته علی ربیعی در نشست روز یکشنبه دولت با موضوع مبارزه با کرونا، قرار شد از شنبه اول آذر تعطیلی شهرها اجرا شود. در این تعطیلی گسترده حتی به خروج از شهرها سختگیری خواهد شد و تردد از شهر به شهر ممنوع خواهد بود.
شنبه  موعود  رسید
روز گذشته نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا با فرمانداران، بخشداران و رؤسای شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های سراسر کشور، در ساختمان وزارت کشور برگزار شد. در بخشی از این جلسه، سعید نمکی، وزیر بهداشت و عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، جزئیاتی از طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی را که قرار است از ابتدای آذر اجرا شود، توضیح دادند.
در این جلسه، سعید نمکی، وزیر بهداشت، تصریح کرد:‌ ما در اعمال محدودیت قصد مزاحمت برای کسی و تعطیلی کسب‌و‌کارها را نداریم؛ اما معتقدیم طولانی‌شدن حضور این بیماری، مهلک‌ترین آفت برای اقتصاد و مسائل سیاسی و اجتماعی کشور است، با‌این‌حال، جزء نخستین کشورهایی بودیم که توانستیم پروتکل‌هایی را تدوین کنیم که اقتصاد کشور در کنار مدیریت بیماری کمترین آسیب را ببیند. اکنون هم در هر شرایطی، تأمین خدمات برای مردم تعطیل نمی‌شود. نمکی با بیان اینکه این تجربه را در مرحله نخست کنترل بیماری داشتیم و همه عوامل در کشور اثبات کردند که در کمتر از دو ماه چه اتفاق بزرگی به‌عنوان یک نشانه از این همدلی و وفاق رقم خورد، خاطرنشان کرد: امروز هم به لطف خداوند با همدلی و وفاق و رهنمودهایی که مقام معظم رهبری فرمودند و تشکیل یک ساختار جدید، این کار را بهتر از گذشته به پیش خواهیم برد. وی با تأکید بر اینکه نخستین گام ما باید کاهش بار بیمارستان‌ها باشد، ادامه داد: این امر مهیا نخواهد شد، مگر اینکه با تشدید فاصله‌گذاری، اعمال پروتکل‌های گسترده‌تر، آموزش همگانی و از همه مهم‌تر بیماریابی گسترده و درمان سرپایی، برای کاهش بار بیمارستان‌ها اقدام کنیم. نمکی تصریح کرد: انتظار ما این است که در یک زمان یک‌ماهه بتوانیم با کاهش موارد بستری، فرصت بیشتری را برای همکاران نظام سلامت فراهم کنیم تا بتوانند به بیماران بستری، بهتر برسند و بعد از آن بتوانیم به یک شرایط عادی برگردیم.


هر  روز  بدتر  از  دیروز
حالا قرار است از روز شنبه محدودیت‌های جدی کرونایی اعمال شود. محدودیت‌هایی که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا، جزئیات آن را شرح داد. به گفته او ۲۵ مرکز استان در سطح هشدار ۳ (وضعیت قرمز) قرار گرفته‌اند؛ بنابراین حداقل ۲۵ مرکز استان که شامل همه کلان‌شهرها نیز هست، مشمول محدودیت‌‌های شدید خواهند شد. او تهران، مشهد، اصفهان، آذربایجان شرقی، شیراز و خوزستان را به‌عنوان نمونه‌‌هایی از کلان‌شهرهای مشمول محدودیت دانست و افزود: منظور از محدودیت‌‌های شدید، تعطیلی همه مشاغل به‌جز مشاغل سطح یک است که مشاغل سطح یک مربوط به مایحتاج و خدمات‌‌رسانی ضروری مردم است. امداد، نجات، درمان و مراکز فروش مواد غذایی از جمله مشاغل سطح یک هستند. حضور کارکنان براساس هماهنگی با مدیران ادارات صورت خواهد گرفت. در مناطق قرمز تنها یک‌سوم کارکنان اداری، حق حضور در ادارات را دارند و در مناطق نارنجی یک‌دوم و در مناطق زرد، دوسوم کارکنان حق حضور در ادارات را خواهند داشت. سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا درباره اعمال محدودیت در تردد تصریح کرد: محدودیت تردد در سطح هشدار 2 و 3 (شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی) اعمال خواهد شد. در شهرهای قرمز و نارنجی، پلاک‌‌های بومی حق ورود به سایر شهرها را نخواهند داشت؛ یعنی مثلا خودروی دارای پلاک تهران نمی‌‌تواند وارد شهر اصفهان شود و اگر وارد شود با جرایم سنگین روبه‌رو خواهد شد.‌ در یک ماه گذشته که آمار کرونایی کشور به‌ صورت هشدارآمیزی بالا رفت، دولت تلاش کرد با تعطیلی‌های مقطعی و دادن ساعت تعطیلی به اصناف مختلف، ‌کمی از بار مرگ‌و‌میر و ابتلا بکاهد؛ اما نه‌تنها این نظریه‌ها راه به جایی نبرد، بلکه اوضاع را بدتر کرد. صحبت‌های رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ، تأییدی بر این ادعاست. سرهنگ مجید رنجبر از افزایش ۵۰‌درصدی تردد خودروها پس از اعلام ساعت تعطیلی صنوف از ساعت ۱۵ تا ۲۱ خبر داد. به گفته او با رصدهای کارشناسان پلیس راهور از طریق دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران مشاهده می‌شود سطح و ساعت ترافیک در شهر تهران پس از اعلام ساعت تعطیلی صنوف از ساعت ۱۸ تغییر کرده و ترافیک پایتخت پس از اعلام محدودیت‌های فعالیت صنوف به دو بخش تقسیم شده است.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور توضیح داد: بخش اول ترافیک مربوط به ساعت شش صبح تا ساعت ۱۵ است و در بخش دوم ترافیک از ساعت ۱۵ تا ۲۱ است که حجم ترافیک در بخش دوم بیشتر است؛ به‌طوری‌که در بخش دوم ترافیک شاهد افزایش ۵۰‌درصدی حجم تردد خودروها هستیم که از رانندگان تقاضا داریم از ترددهای غیرضرور پرهیز کنند.
حالا قرار است از روز شنبه محدودیت‌های جدی‌تری در کشور اعمال شود؛ محدودیت‌هایی که کارشناسان و نظریه‌پردازان حوزه سلامت مدت‌هاست به آن اصرار می‌ورزند و دولت به‌ خاطر چرخ لنگان اقتصادی زیر بارش نمی‌رفت. اصنافی که در 9 ماه گذشته هم عملا تعطیل بودند، حالا نگاه نگران‌شان را به آذرماه دوخته‌اند. آذرماهی که با تعطیلات اجباری آغاز می‌شود و معلوم نیست چقدر می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. به هر ترتیب هر روز ساعت 14 ناقوس مرگ نواخته می‌شود و آمار مرگ‌و‌میرهای کرونایی اعلام می‌شود. آماری که مدت‌هاست روی خط قرمز ایستاده و روز گذشته هم از مرگ 486 نفر دیگر خبر داد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ابتلای 13هزارو 53 نفر و مرگ 486 نفر سهم 24 ساعت گذشته بود. البته سیماسادات لاری خبر دیگری هم داشت. او گفت که زمستانی سخت‌تر از پاییز پیش‌روی‌مان خواهد بود و باید کنش‌های اجتماعی‌مان را تغییر دهیم.