موج تقدیر و تشکر دانشگاه‌های جهان از محقق ایرانی پروفسور ملک‌زاده

پروفسور محمدشریف ملک‌زاده مخترع نظریه جهان شمول MFT است.
اعطای عنوان بنیانگذار و پدر علم نوین مدیریت گردشگری جهان او را در زمره برترین‌های علمی جهان قرار داد. 
این عنوان پس از تایید علمی نظریه MFT توسط اساتید دانشگاه‌های معتبر جهان و مقامات سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) طی نامه‌ای رسمی به تاریخ پانزدهم اکتبر ۲۰۲۰ توسط اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌های جهان (IAUP) به وی ابلاغ شد. بدنبال کسب این افتخار مراسم رسمی ‌بین‌المللی آیین تجلیل از «پروفسور محمدشریف ملک‌زاده» توسط اتحادیه ‌بین‌المللی روسای دانشگاه‌های جهان (IAUP) و جمعی از دانشگاه‌های بزرگ جهان در روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه باحضور آنلاین رئیس اتحادیه ‌بین‌المللی روسای دانشگاه‌های جهان و اعضای بلند پایه سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد و دانشگاه‌های مطرح جهان از جمله دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، کیوتو ژاپن، دانشگاه سیاس چین، دانشگاه هولوا اسپانیا و جمعی از دانشمندان در مجموعه فرهنگی آوای خلیج فارس جزیره کیش برگزار شد. در جمع پرشمار روسا و اساتید دانشگاه‌ها، صاحب نظران و مقامات بلندپایه سازمان جهانی جهانگردی حاضر در این وبینار دکتر کاخا شنگلیا رئیسIAUP ، دکتر جانی‌هاریانتو دانشگاه پرزیدنت اندونزی، دکتر تاکشی ماتسودا رئیس دانشگاه کیوتو ژاپن، خانم کارول مارینو مدیرکل گردشگری بوگوتا کلمبیا، دکتر الهام مددوف رئیس دانشگاه گردشگری و مدیریت آذربایجان، دکتر شان چن، رئیس دانشگاه ‌بین‌المللی SIAS چین، خانم تاماز کانداکی مدیرعامل Gold ایتالیا، پروفسور ویلسون سیلونگ وه مدیر انستیتو گردشگری و هتلداری زامبیا، دکتر مصطفی بابانلی رئیس دانشگاه صنعت آذربایجان، پروفسور دونالد‌ هاوکینز استاد تمام دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، دکتر صبورخان رئیس دانشگاه دافردیل بنگلادش و دکتر کرنی دیج مان، مدیر پژوهش و نوآوری دانشگاه علوم کاربردی هلند حضور داشتند و با قرائت و ارسال بیانیه الکترونیکی خود مهر تایید دیگری بر نظریه MFT زده و از مقام علمی و جایگاه درخشان «پروفسور محمدشریف ملک‌زاده» معاون رئیس‌جمهور سابق، استاد دانشگاه و مولف سرشناس ایرانی تجلیل به عمل آوردند. گردشگری در پسا MFT  گردشگری آرامش روح و روان است. این مدل رژیم جدیدی را برای تامین این رویکرد به تعاریف و مبانی گردشگری اضافه می‌کند. MFT جوامع کوچک محلی را به جوامع کارآفرین، اقتصادی و پیشرفته 
تبدیل می‌کند.


پروفسور ملک‌زاده در شروع این مراسم ضمن تشکر از پیام‌های محبت آمیز هموطنان به ویژه نامه جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا و ابراز محبت پروفسور توفیق موسیوند نخستین مخترع بای پس قلبی ریوی جهان صمیمانه قدردانی کرد و گفت: توریسم سنتی بر سه عنصر زمان، مکان و انسان بود. در عصر کنونی توریسم سنتی نتوانست ماهیت نیاز ما را در سطح جهانی برآورده کند. بنده با تحقیقاتم مدل جدیدی ارائه کردم و هرم نیاز را به ماهیت نیاز تغییر دادم و ضلع چهارم یعنی ماهیت نیاز به آن اضافه شد.
پدر علم نوین گردشگری جهان، ماهیت نیاز را روح و روان معرفی کرد که سبب تشکیل ضلع چهارم نیاز می‌شود که قابل مشاهده نیست ولی اصل ماهیت گردشگری است. مدل MFT تعریف گردشگری در جهان را عوض خواهد کرد. گردشگری در پسا  MFTگردشگری آرامش روح و روان است. این مدل رژیم جدیدی را برای تامین این رویکرد به تعاریف و مبانی گردشگری اضافه می‌کند. با این تعریف جدید ما باید به ماهیت درخواست انسانی که به سفر می‌رود توجه کنیم و باید به نیازهای جدید توریسم احترام بگذاریم.
در ادامه ملک‌زاده با دعوت از غلام عباس برزگر مدیر خانه گردشگری بوانات شیراز، زهرا برزگر جوانترین راهنمای گردشگری ایران به جایگاه، این خانواده را نمونه‌ای موفق برای حرکت در مسیر مدل MFT معرفی کرد که با اضافه کردن بعد چهارم به مثلث نیاز گردشگری سنتی یعنی ماهیت نیاز و ایجاد خاطره برای گردشگر در محیط، توانستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضمن اشتغالزایی برای ده‌ها نفر، عنوان کارآفرین نمونه کشورو جایگاه چهارم نقاط شگفت انگیز ایران را نیز از آن خود کنند، همچنین جوامع محلی خود را به سمت جوامع اقتصادی و پیشرفته حرکت دهند و برزگر را تبدیل به اولین میلیاردر روستایی ایران کنند.
استقبال دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا برای همکاری علمی و آموزشی براساس تئوری MFT پروفسور ملک‌زاده، پروفسور دونالد ‌هاوکینر، استاد تمام دانشگاه جرج واشنگتن، ضمن تبریک بخاطر این موفقیت و قرائت پیام رسمی دانشگاه، آمادگی کامل دانشگاه جرج واشنگتن را برای همکاری آموزشی و پژوهشی با سازمان ‌بین‌المللی سیتی وان اعلام کرد.
نایب رئیس اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)  گفت: اعضای وابسته و وزرای گردشگری عضو UNWTO در جستجوی راهکارها و ابتکارات نوآورانه در صنعت گردشگری هستند که بتواند تبعات منفی همه‌گیری کرونا را برطرف و تجدید حیات این صنعت را تضمین نماید. بدون شک، تئوری MFT می‌تواند یکی از این ابتکارات باشد.
وی گفت: گسترش کرونا در سراسر جهان این نکته را به اثبات رساند که روش‌های سنتی مدیریت گردشگری نیاز به بازنگری و سازگاری با واقعیت‌های جدید دارد. براساس تئوریMFT، توجه به جنبه‌های انسانی و معنوی باید در دستور کار صنعت گردشگری قرار گیرد.
ایشان در بخش پایانی پیام خود بر این نکته تاکید کرد که لازم است نیازهای گردشگران با خدمات و محصولاتی که دریافت می‌کنند سازگار باشد تا آرامش روح و روان را به ارمغان آورد و یک تجربه معنی‌دار خلق و به بالارفتن کیفیت زندگی کمک نماید. این موارد جزو اهداف جهانی هستند که آینده‌ای پایدار، جامع و انعطاف پذیر را برای گردشگری رقم خواهد زد.
دعوت انستیتو گردشگری بوگوتا در کلمبیا از پروفسور ملک‌زاده جهت تدریس تئوری MFT برای دوره‌های فوق لیسانس 
خانم کارول مارینو مدیرکل انستیتو گردشگری بوگوتا، ضمن عرض تبریک بخاطر این موفقیت که توسط سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) و فعالان گردشگری به رسمیت شناخته شده است، از آقای دکتر ملک‌زاده دعوت کرد تا تئوری MFT را برای دانشجویان فوق لیسانس گردشگری بوگوتا تدریس نماید؛ تا آنها بتوانند راه‌های جدیدی را براساس این تئوری جالب بدست آورند و با درک بهتری در این پروژه فوق‌العاده مشارکت داشته باشند.
مدیرکل انستیتو گردشگری بوگوتا گفت: ما در کلمبیا بر این باوریم که صنعت گردشگری باید محتوای وسیعی از نوآوری و خلاقیت داشته باشد تا گردشگران و مردم نه تنها مقاصد وخدمات متنوع را تجربه نمایند بلکه حس فرهنگی، جوامع محلی، احساسات و خاطراتی را لمس و در یک محیط لذت بخش در طول سفر زندگی کنند.
خانم مارینو گفت: فرصت جدیدی فراهم شده است تا ضمن هم افزایی و تبادل دانش براساس مطالعات در زمینه گردشگری و لحاظ کردن سناریوهای جدید که در نتیجه شیوع کرونا ایجاد شده است، بتوانیم نگرش‌ها و ابزارهای متفاوتی را در پیش بگیریم تا کشورهای ما به عنوان مقاصد گردشگری پاسخگوی نیازهای خاص و ویژه هر گردشگر باشد. این نگرش باعث خواهد شد تا گردشگر ضمن تجربه یک زندگی در جوامع محلی، بتواند روح و روان خود را به آرامش برساند.
در پایان این مراسم شال عیاری، که نمادی کهن از فرهنگ ارزشمند ایران است و جایگاه ویژه‌ای نزد مردم سیستان و بلوچستان دارد به پاس تلاش‌های «پروفسور محمدشریف ملک‌زاده» در اعتلای فرهنگ و نام ایران زمین توسط جمعی از هنرمندان این استان به ایشان اهدا شد.