کاهش آهسته اما پیوسته قیمت ارز

بازار ارز در هفته‌ای که که گذشت در ادامه روند کاهش قیمتی هفته‌های گذشته، شاهد تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان و یورو در کانال ۳۰ هزار تومان بود.در هفته آخر آبان‌ماه بازار ارز همچنان شاهد ادامه روند کاهش قیمت‌ها بود. این روند که از ابتدای آبان و در شرایطی که دلار در محدوده قیمتی بالاتر از مرز ۳۰ هزار تومان معامله می‌شد،  آغاز شد و در طول سی روز گذشته با شدت و ضعف‌هایی مسیر خود را حفظ کرد تا جایی که در آخرین روز این ماه قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان تثبیت شد. به گزارش ایرنا، در اولین روز هفته قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۱۰۰ تومان ارزان‌تر از آخرین نرخ هفته پیش از آن و به بهای ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان ثبت شد. 
در این روز بهای فروش هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۶۷۰ تومان ثبت شد. با گذر روزهای هفته این قیمت‌ها با شیبی ملایم روند کاهشی خود را حفظ کردند و در آخرین روز هفته در صرافی‌های بانکی فروش هر دلار با بهای ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان و هر یورو نیز به قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان انجام شد. همچنین در تمامی‌روزهای این هفته صرافی‌های بانکی، این دو ارز را با قیمتی حدودا ۱۰۰۰ تومان کمتر از قیمت فروش، از مشتریان خریداری می‌کردند.بنابراین در طول این هفته که به اذعان شاهدان عینی، با استقبال کمتر خریداران ارز هم مواجه بود، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی یک هزار و ۱۳۰ تومان و قیمت یورو هم یک هزار و ۳۷۰ تومان کاهش داشت.قیمت گذاری ارز در بازار آزاد هم روندی مشابه داشت.  چرا که در بازار غیررسمی‌هم دلار در ابتدای هفته با سقف قیمتی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید و پس از تجربه کاهشی آرام قیمت‌ها در آخرین معاملات روز پنجشنبه قیمت آن به رقم ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.ورود قیمت دلار بازار آزاد به کانال ۲۵ هزار تومان در حالی رخ داد، که طی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه، با وجود آنکه در صرافی ملی نرخ فروش دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفته بود، فعالان بازارغیررسمی‌مقاومت زیادی برای حفظ بهای دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی از خود نشان داده بودند.میل کاهشی قیمت ارز در بازار باعث شد تا در هفته‌ای که گذشت حتی دلالان این بازار هم به آن تن دهند و از تلاش برای افزایش قیمت‌ها دست بردارند.
 ایجاد این میل کاهشی علاوه بر تاثیراتی که از تحولات بین‌المللی گرفته، نتیجه اقداماتی است که بازارساز و بانک مرکزی در بیش از یک ماه گذشته در بازار انجام داده‌اند. 
ریزش قیمت سکه و طلا ادامه دارد


به گفته دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به ادامه کاهش قیمت طلای جهانی در طول دو هفته اخیر و به‌ویژه کاهش چشمگیر آن در هفته گذشته و کنترل بازار ارز در داخل، روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا دیده می‌شود و بازار از اوج قیمتی خود فاصله گرفته و به تعادل رسیده است.
نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار جهانی طلا طی دو هفته اخیر، اظهار کرد: باتوجه به اتفاقات سیاسی آمریکا و همچنین تلاش دنیا برای کشف واکسن کرونا و نزدیک شدن به آن، روند نزولی قیمت اونس جهانی تقریبا از دو هفته پیش آغاز شده و در هفته‌ای که گذشت، چشمگیرتر نیز شد؛ به‌گونه‌ای که در هفته اخیر حدود ۲۴ دلار در هر اونس جهانی کاهش یافت و کاهش خود را در طول دو هفته گذشته به میانگین ۸۵ دلار رسانده است که بازار همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. در بازار داخلی ایران نیز این تاثیرپذیری مستثنی نبوده و سبب کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شده است.دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همچنین کنترل بازار ارز و ممنوعیت معاملات سفته‌بازها و معاملات کاغذی نیز در روند نزولی قیمت سکه و طلا تاثیرگذار بوده است.  علاوه‌ بر این تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا نیز به شدت پایین آمده و بر بازارهای داخلی سکه و طلا تاثیر گذاشته است و احتمالا در هفته‌های آتی نیز این روند کاهشی، ادامه‌دار خواهد بود.این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در آخرین معاملات نسبت به ابتدای هفته جاری هر قطعه سکه ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۴۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی‌۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند، در اعلام آخرین قیمت‌های معاملاتی برای سکه و طلا در بازار داخلی، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی‌نیز دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قیمت دارند.