«حمايتِ ظريف» ايران از گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني

آرمان ملي: وزير امور خارجه ايران روز گذشته در کنفرانس مجازي افغانستان 2020 صحبت کردن از جنگ در افغانستان 20 سال بعد از کنفرانس بن را يک تراژدي بزرگ عنوان کرد و گفت: براي بيش از 40 سال، مردم افغانستان متحمل خونريزي‌هايي بوده‌اند که عمدتا از خارج نشات گرفته است. محمدجواد ظريف با بيان اينکه رويکرد نظامي براي ايجاد صلح شکست خورده و حضور نيروهاي خارجي به معضلي ديرپا بدل شده است، گفت: خروج مسئولانه نيروهاي خارجي از افغانستان - همراه با انتقال روان و موثر وظايف آنها به نيروهاي امنيتي افغانستان – گÇãí ÏÑ ÌåÊ ÕáÍ پÇíÏÇÑ ÎæÇåÏ ÈæÏ.
حمايت ايران از گفت‌وگوهاي بين الافغاني
ظريف خاطرنشان کرد: ايران همواره از گفت‌وگوهاي بين‌الاافغاني که تحت اختيار و رهبري خود افغان‌ها انجام شود، حمايت کرده است. اين گفت‌وگوها بايد طالبان را نيز شامل شده و ضمنا دستاوردهاي پس از 2001 را حفظ کند قانون اساسي دموکراتيک، حق مردم براي تعيين سرنوشت خود، حقوق اقليت‌هاي قومي و مذهبي، حقوق زنان و مبارزه با تروريسم. سازمان ملل متحد بايد در تسهيل گفت‌وگوهاي بين‌الاافغاني نقشي محوري داشته باشد و ايران براي همکاري آمادگي دارد. همه ما مي‌دانيم که فقر و بيکاري زميني حاصلخيز براي افراط‌گرايي، تروريسم و قاچاق مواد مخدر مهيا کرده است. مادامي که افغان‌ها براي ادامه حيات خود با دشواري روبه‌رو باشند، صلح پايدار نخواهد ماند.
با وجود فشار آمريکا از افغان‌ها ميزباني کرده‌ايم


ظريف تصريح کرد: ما به نوبه خود با وجود جنگ اقتصادي سبوعانه ايالات‌متحده عليه مردم‌مان، از بيش از سه ميليون افغان ميزباني کرده‌ايم و آنها از اقلام غذايي، حمل‌ونقل و خدمات درماني يارانه‌اي برخوردار هستند، 470هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ما درس مي‌خوانند، 22هزار دانشجوي افغان در دانشگاه‌هاي ما مشغول تحصيل هستند.
تروريسم اقتصادي عليه ايران و افغانستان
او از افتتاح راه‌آهن خواف-هرات در روزهاي آتي خبر داد و گفت: با بيان اينکه ما از طريق چابهار افغانستان را به جهان خارج متصل مي‌کنيم. نيروگاه‌هاي ما براي مردم افغانستان برق تامين مي‌کنند و ما قادريم در زمينه انرژي اقدامات بسيار بيشتري انجام دهيم اما ايالات‌متحده به جاي تسهيل اين امر، با تروريسم اقتصادي‌اي که هم ايراني‌ها و هم افغان‌ها را هدف قرار داده است، براي چنين همکاري‌هايي مانع‌تراشي مي‌کند. اهداکنندگان کمک‌هاي بين‌المللي هم رويکردي جدا معيوب دارند که بازخورد ساده آن در ترتيب سخنرانان اين جلسه نمايان است، که همسايگان را در نوبت آخر قرار داده است. جهان بايد مردم افغانستان را بالاتر از ملاحظات ديگر قرار دهد.
گفت‌وگوي تلفني ظريف و لاوروف
همچنين وزارت خارجه روسيه اعلام کرد سرگئي لاوروف وزير خارجه اين کشور با محمدجواد ظريف همتاي ايراني خود به صورت تلفني گفت‌وگو کردند. بنابر گفته وزارت خارجه روسيه، دو طرف در اين گفت‌وگو در خصوص مسائل مهم منطقه‌اي از جمله برجام، مساله قره‌باغ و سوريه رايزني کردند. در بيانيه وزارت خارجه روسيه همچنين آمده است: در اين گفت‌وگو بر لزوم بازگشت همه طرف‌هاي شرکت‌کننده در برجام به اجراي کامل تعهدات خود در اين توافق بين‌المللي و قطعنامه 2231 شوراي امنيت تاکيد شد.