نخستین نظامی، رسما کاندیدای ۱۴۰۰ شد

آرمان ملي- حميد شجاعي: فصل انتخابات و هيجان و هياهوهاي تبليغاتي کم‌کم از راه مي‌رسد و جريان‌هاي سياسي نيز درصددند تا با برنامه‌ريزي دقيق و درست بتوانند حضوري موفق را در اين انتخابات تجربه کنند. اين در حالي است که کم‌کم بايد شاهد اعلام حضور کانديداهاي حاضر در آوردگاه 1400 نيز باشيم. از اين رو شايد بتوان سردار حسين دهقان را نخستين نفري دانست که چراغ کانديداتوري در انتخابات 1400 را روشن کرد تا از اين به بعد شاهد فعاليت‌هاي بيشتر انتخاباتي از سوي سياسيون باشيم. سردار دهقان با اعلام کانديداتوري گفته: «فصل مناقشات و جدال سياسي در اين کشور تمام شده است و فکر مي‌کنم جريانات سياسي امروز به اين عقلانيت رسيده‌اند که آنچه مهم است پيگيري خواسته‌هاي مردم قبل از پيگيري خواسته‌هاي حزبي و گروهي است.»
از کانديداتوري تا مشارکت
هر چه به ماه‌هاي پاياني سال نزديک‌تر مي‌شويم مباحث انتخاباتي و اعلام احتمالي کانديداتوري افراد براي رياست‌جمهوري 1400 بيش از گذشته مي‌شود و به عبارتي شک گذشته برخي براي نامزدي يا عدم نامزدي در انتخابات به يقين تبديل خواهد شد که بالاخره در انتخابات حاضر باشند يا اينکه کناره‌گيري کنند. هرچند اظهارنظر جالب علي جنتي وزير سابق ارشاد در مورد انتخابات 1400 که با اشاره به مشکلات عديده کشور در توئيتي نوشت: «هرکس هوس نامزدي 1400 را داشته باشد بايد در ميزان عقلش شک کرد.» طي چند روز گذشته بسيار موردتوجه رسانه‌ها و فضاي مجازي قرار گرفته است. اما آنچه مسلم است هنوز هستند بسيار کساني که با وجود مشکلات ريز و درشت در حوزه‌هاي مختلف مي‌خواهند بخت خود را براي حضور در انتخابات پيش رو بيازمايند. چه اينکه برخي احزاب همچون کارگزاران سازندگي براي 1400 ليستي 20 نفره از از ديپلمات گرفته تا اقتصاددان و تکنسين نيرو و متخصص محيط‌زيست منتشر کرده‌اند و معلوم نيست که از اين بين کدام‌يک وارد آوردگاه 1400 خواهند شد. گرچه در ميان اصلاح‌طلبان چهره‌هاي ديگري نيز وجود دارند که بخواهند در انتخابات آتي نقش‌آفرين باشند. با اين حال آنچه مسلم است انتخابات دوره سيزدهم رياست‌جمهوري تفاوت عمده‌‌اي با ساير انتخابات‌هاي پيش از خود دارد و آن هم بحث ميزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد بود. مسلما شرايط فعلي جامعه از مشکلات معيشتي گرفته تا تنگناهاي اقتصادي و نارضايتي عمومي ناشي از برخي عملکردها و تاثير تحريم‌ها باعث شده تا مردم نظر مثبتي نسبت به حضور در انتخابات نداشته باشند و ديگر صندوق راي را محلي براي تغيير در روندها و عملکردها قلمداد نکنند. از اين رو است که در انتخابات پيش‌رو جداي از نحوه و چگونگي کنش جريان‌هاي سياسي و حضور کانديداهاي مختلف، حاکميت بايد فکر عاجلي به‌منظور ترغيب مردم براي حضور در انتخابات داشته باشد تا باز هم انتخابات باشکوه و مشارکتي را شاهد باشيم. قدر مسلم اگر مردم بدانند که حضورشان در پاي صندوق‌هاي راي مي‌تواند منجر به اصلاح روند و تغيير وضع موجود شود بازهم مثل گذشته حضور پرشوري را رقم خواهند زد.
نخستين کانديداي نظامي


تا کنون نام‌هاي بسياري براي حضور در انتخابات 1400 سخن به ميان آمده اما هيچ‌يک از اين چهره‌ها حضور يا عدم حضور خود را تاييد يا رد نکرده‌اند. سردار حسين دهقان مشاور مقام معظم رهبري يکي از افرادي بود که تا پيش از اين از وي به‌عنوان يکي از کانديداهاي احتمالي حاضر در انتخابات ياد مي‌شد اما وي واکنشي نسبت به اين موضوع نداشت. با اين حال روز گذشته خبري رسانه‌هاي مختلف را تحت‌الشعاع خود قرار داد. اينکه وزير سابق دفاع در گفت‌وگو‌اي رسما اعلام کانديداتوري کرد و گفت: خودم را يک عنصر کاملا ملي و انقلابي و فردي مي‌دانم که آنچه تا به امروز برايم مهم بوده، در اختيار گذاشتن ظرفيت فکري، اجرائي و ذهني خودم براي پيشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است. سردار دهقان توانمند کردن جامعه، تقويت زيرساخت‌هاي قدرت و بالا بردن شأن و منزلت کشور ملت و کشور در صحنه جهاني را از جمله موضوعاتي اعلام کرد که تا به امروز به دنبال آن بوده است. مشاور فرمانده کل قوا در صنايع دفاعي خاطرنشان کرد: من به گرايش‌هاي سياسي به اين معنا که بگويم از جريانات سياسي متعارف امروز جامعه و اصلاح‌طلب يا اصولگرا هستم، حتما وابستگي ندارم، بلکه به اصل اصيل و اصالت انقلاب معتقدم چون برخاسته از ناب خواسته‌ي مردم است؛ به اين باور دارم و سعي مي‌کنم اين تفکر را نمايندگي کنم و فکر مي‌کنم که قادرم يک فضا اجماع، تفاهم و گفت‌وگو در سطح ملي و يک فضاي گفت‌وگويي از موضع قدرت و عزت با خارج فراهم کنم و از آن طرف هم بستر حضور همه کساني که در موضع و عزم و اراده خدمت به جامعه و کشور هستند را فراهم کنم.
فصل مناقشات سياسي تمام شده
وزير سابق دفاع بيان کرد: بايد از فضاي سنتي حاکم بر اداره و تصميم‌گيري‌مان فاصله جدي بگيريم و به فضايي جديد وارد شويم و نظام اداري سالم و کارآمدي را که در خدمت توسعه کشور باشد فراهم کنيم و ان‌شاءا... بسيج تمام امکانات در قالب يک سازمان و ترتيبات صحيح براي پاسخ به نيازهاي فوري، ميان‌مدت و بلندمدت کشور و به عبارتي قرار گرفتن در يک مسير رشد و توسعه با کمترين هزينه و کمترين پيامدهاي غيرقابل‌قبول يا نامطلوب را دنبال خواهم کرد. او با تاکيد بر اينکه فصل مناقشات و جدال سياسي در اين کشور تمام شده است، تصريح کرد: فکر مي‌کنم جريانات سياسي امروز به اين عقلانيت رسيده‌اند که آنچه مهم است پيگيري خواسته‌هاي مردم قبل از پيگيري خواسته‌هاي حزبي و گروهي است؛ اگر اين عقلانيت شکل بگيرد، به اعتقاد من مي‌توانيم وارد دوران جديد در عرصه اداره و سياست و حکمراني شويم که آن چيزي است که من دلم مي‌خواهد اگر ملت اقبال کردند آن را اجرائي کنم و فکر مي‌کنم اين همان خواسته مرکزي مردمي است که انقلاب کردند و پاي آن ايستاده‌اند و علاقه‌مند هستند که نظامشان قوي و عزيز باشد و خودشان در درون نظام احساس عزت و افتخار کنند؛ اين مظلوم ملت ماست و بايد به اين فضا دامن زده شود.