تقدیم بودجه در غیاب سران دو قوه

روحانی به مجلس نرفت، لایحه بودجه را نیکزاد تحویل گرفت تقدیم بودجه در غیاب سران دو قوه شرق: روحانی طبق روال چند ماه اخیر، دیروز هم برای تقدیم بودجه ۱۴۰۰ به مجلس نرفت و قالیباف هم از مجلس قدیمی هدایت مجلس را بر عهده گرفت تا امیری لایحه را به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم کند. انتقاد به حضورنداشتن روحانی در مجلس تا جایی پیش رفت که یکی از نمایندگان مجلس گفت: روحانی با اسنپ لایحه بودجه را به مجلس فرستاده است.
آنچه مشخص است، حضورنداشتن روحانی در مجلس که به توصیه ستاد ملی کرونا رخ داده، به کام روحانی خوش آمده و کام قالیباف را تلخ کرده است. هرچند مشکلات این دو با هم ریشه در گذشته دارد و مجلس به ریاست قالیباف به میدان نبرد با پاستور تبدیل شده است. روحانی فقط یک بار به مجلس یازدهم رفته، آن‌هم روز افتتاحیه مجلس بود که رضا تقوی، رئیس سنی مجلس شورای اسلامی بود و از زمانی که قالیباف رئیس مجلس شد، روحانی حال به دلیل عدم تمایل برای قرار‌گرفتن در جایگاهی که ریاستش با قالیباف است یا فقط به دلیل توصیه‌های ستاد کرونا، تا‌کنون به مجلس نرفته؛ شاید هم روحانی تمایلی ندارد تصویر رقیب انتخاباتی شکست‌خورده تغییر کند و کرونا به بهانه‌ای موجه تبدیل شده است. به‌هرحال او به مجلس نمی‌رود و همین امر سبب ناراحتی بهارستانی‌ها شده است تا جایی که سودای پاستور که سال‌هاست قالیباف را درگیر خود کرده، سبب شد او رقیب انتخاباتی روحانی شود. هرچند هر دو رقابت را نیز باخت، اما ماجرا در همان میدان باقی نمانده و هر دو بازی سیاسی خود را همچنان ادامه می‌دهند.
در مجلس اصولگرایی که ریاستش با قالیباف است، روزی نیست که دولت و شخص روحانی را مخاطب تهدید‌ها و توهین‌های خود قرار ندهند؛ از معرفی دولت به‌عنوان مسبب همه مشکلات تا تصویب طرح‌هایی که دولت با آنها مخالفت جدی دارد، هر روز در حال تکرار است و اینکه منافع ملت کجای این دعوای سیاسی قرار دارد، مشخص نیست. البته روز گذشته مطابق دستورالعمل ستاد ملی کرونا برای ممنوعیت تشکیل تجمعات بالای ۱۵ نفر در شهرهای قرمز، روحانی نمی‌توانست به مجلس برود و تشکیل مجلس هم ایراد قانونی داشت و دارد. با وجود چنین توجیه قانونی‌ای‌، باز هم نمایندگان مجلس فرصت را مناسب دیدند تا به حضورنداشتن روحانی حمله کنند. مالک شریعتی در روایتی از وضعیت ارائه لایحه بودجه 1400 به مجلس گفته است: رکورد تقدیم لایحه شکست؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور لایحه بودجه 1400 را در 20 ثانیه تقدیم نایب‌رئیس مجلس کرد. این انتقاد شریعتی باز‌می‌گردد به نحوه ارائه مرسوم لایحه بودجه که همه‌ساله رسم بر این بوده است که در زمان ارائه لایحه بودجه، رئیس‌جمهور ضمن ارائه توضیحاتی از لایحه بودجه، آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور را هم تشریح می‌کرد و به دفاع از بودجه می‌پرداخت که امسال پروتکل‌های بهداشتی، آن‌هم در شهری با وضعیت قرمز، مانع این کار شد. هرچند رسانه‌های اصولگرا معتقدند دلیلی برای حضورنداشتن روحانی وجود نداشته، اما دستورالعمل ستاد ملی مبازره با کرونا و نامه نمکی، وزیر بهداشت، به قالیباف موجود است که برگزاری مجامعی با ۱۵ نفر جمعیت ممنوع است. البته پیش از این نیز روحانی به دلیل حضور قالیباف در بیمارستان کرونایی‌ها از حضور در جلسه سران قوا که به میزبانی مجلس بود، امتناع کرد که با انتقادهای تند نمایندگان و اصولگرایان مواجه شد. بااین‌حال چندی بعد خبر ابتلای قالیباف به کرونا منتشر شد؛ البته قالیباف گفت از یکی از کارکنان دفترش کرونا گرفته است.
در این بین، احد آزادی‌خواه، دیگر نماینده مجلس، در تذکری در جلسه علنی صبح دیروز، مستند به ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: ما انصافا شرایط را درک می‌کنیم. وضعیت کرونا، مصوبات ستاد کرونا و همین که سمت راست و چپ من صندلی‌ها خالی است، یعنی تدبیری شده است. عده‌ای از نمایندگان در سالن مشروطه و عده‌ای در تلقین هستند که مراقبت شود کار را تعطیل نکنیم و آینده کشور را کان لم‌یکن شیا مذکورا نپنداریم. این تذکر از سوی نیکزاد که ریاست مجلس را بر عهده داشت، رد شد.


اما نوروزی، دیگر نماینده مجلس نیز در انتقاد از حضورنداشتن روحانی، در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به بند ج ماده ۱۰۷ گفت: بر اساس این بند رئیس‌جمهور باید نسبت به کلیات لایحه بودجه نطق می‌کرد، اما وی در مجلس حاضر نشد. وی در همین راستا ادامه داد: اگر مسئله نیامدن رئیس‌جمهور بحث کروناست که نمایندگان و معاون وی نیز انسان هستند، چرا ظلم کردند و نیامدند و لایحه را با اسنپ ارسال کردند؛ تا کی باید اهانت‌ها را بپذیریم. نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس اضافه کرد: در این بودجه برای دولت آینده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری به وجود خواهد آمد، از این‌رو باید چنین ارائه بودجه‌ای را به خودشان برمی‌گرداندید.
چندی پیش بود که با بالاگرفتن اختلاف‌های بهارستان با پاستور، مصطفی فقیهی، فعال اصلاح‌طلب و مشاور هاشمی‌رفسنجانی، در یک «خود انتقادی» نسبت به دولت و تفاوت رفتار دولت در ‌مواجهه با لاریجانی  و با قالیباف (رؤسای فعلی و پیشین مجلس) در توییتر نوشت: لاریجانی در مجلس هم بازوی مقتدر اجرائی دولت و بل فراتر از رئیس‌جمهور بود. بارها بعینه و اتفاقی که در حضور دولتی‌ها بودم، تلفن می‌زد و دقایقی طویل، کارهای دولت را دلسوزانه پیگیری می‌کرد.
حال‌ که رقیب جایش نشسته، این همه حساسیت خوب نیست. گرچه اقدام رئیس فعلی تبلیغاتی و پوپولیستی باشد، مذموم است. لاریجانی آن‌قدری پیگیر بود که مخاطبان تماس رئیس وقت مجلس به من می‌گفتند او چند برابر رئیس‌جمهور پیگیر کمک و انجام کارهای دولت است. نمی‌شود به این جنس کارهای رئیس مجلس هر دوره‌ای هم «رفاقتی» نگاه کنیم؛ یکی را مدح کنیم و دیگری را نهی! فعلا اختلاف‌نظرهای مجلس و دولت ادامه دارد و تصمیمی برای بهبود گرفته نشده است.