رنگ کرونایی پایتخت از امروز نارنجی می‌شود

سرویس جامعه جوان آنلاین: با پایان محدودیت‌های دوهفته‌ای گسترده در کشور و روند کاهشی جانباختگان کرونا طی هفته گذشته، بسیاری از شهر‌هایی که قبلاً در وضعیت قرمز کرونا بودند حالا به نارنجی تغییر وضعیت داده‌اند. به همین خاطر هم از امروز محدودیت‌های کرونایی در این شهر‌ها متناسب با وضعیت جدید اجرایی خواهد شد. تهران هم یکی از همین شهر‌هاست که پس از عبور از محدودیت‌های دو هفته‌ای، از قرمز به نارنجی تغییر وضعیت داده‌است و بناست تا محدودیت‌های این شهر به تناسب وضعیت نارنجی کاهش یابد. بر این اساس از امروز ۵۰ درصد کارمندان دستگاه‌های اجرایی در محل کار خود حضور خواهد داشت، اما کماکان ورود خودرو‌های شخصی با پلاک غیر‌بومی به شهر‌های قرمز و نارنجی و همچنین خودرو‌های شخصی پلاک بومی شهر‌های قرمز و نارنجی به سایر شهر‌ها ممنوع است. ممنوعیت تردد شبانه خودرو‌ها مشمول از ساعت ۲۱ الی ۲۴ بامداد در همه شهر قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر هم استمرار دارد. کاهش محدودیت‌ها در شهر‌هایی که از قرمز به نارنجی تغییر وضعیت داده‌اند، اما نگرانی‌هایی را در پی داشته‌است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت نسبت به بازگشایی‌های شتابزده و شروع مجدد کرونا در پایتخت هشدار داده‌است. از نگاه وی تهران در شرایط شکننده است و بازگشایی‌های شتابزده می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت‌ماه شود.
محدودیت‌های کرونایی دو هفته‌ای توانسته تا کمی آمار فوتی‌های کرونا را جابه‌جا کند و ۴۵۰ نفر فوتی را به ۳۵۰ نفر در هر ۲۴ ساعت برساند. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه۱۳ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۹۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر رسید. در همین زمان، ۳۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۹ هزار و ۶۹۵ نفر رسید. همچنین ۵۸۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۷۰۸ هزار و ۱۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
اجرای محدودیت‌های نارنجی در تهران


غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران با اشاره به وضعیت نارنجی در اکثر نقاط استان تهران از دورکاری ۵۰ درصدی کارمندان دستگاه‌های اجرایی از امروز ۱۵ آذرماه خبر داد.
وی با اشاره به وضعیت دورکاری کارمندان در استان تهران گفت: «با توجه به همکاری مطلوب مردم و اقدامات انجام شده اکثر نقاط استان تهران در وضعیت نارنجی قرار دارد و تنها پیشوا در وضعیت قرمز است.»
بر این اساس با توجه به این موضوع بخشنامه سازمان امور اداری و استخدامی مربوط به وضعیت نارنجی در استان تهران اعمال می‌شود و از روز شنبه ۱۵ آذرماه به مدت یک هفته یعنی تا ۲۱ آذرماه این شرایط حاکم خواهد بود و در ادامه وضعیت شهر‌ها به صورت هفتگی بررسی و نحوه فعالیت ادارات اطلاع‌رسانی می‌شود.
در وضعیت نارنجی، ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا یک سوم کارکنان خود اقدام کنند و در سایر ادارات ارائه خدمات با حضور ۵۰ درصدی کارکنان انجام خواهد شد.
معاون استاندار تهران تأکید کرد: «در مورد شهر‌های قرمز نیز ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا ۵۰ درصد کارکنان خود اقدام کنند، مشروط بر آنکه خللی در ارائه خدمات ضروری به وجود نیاید و در سایر ادارات ارائه خدمات با حضور حداکثر یک سوم کارکنان انجام خواهد شد.»
نگرانی از بازگشت تهران به وضعیت قرمز
کاهش محدودیت‌ها در شهر‌هایی همچون تهران که به تازگی به وضعیت‌نارنجی رسیده و هر لحظه ممکن است دوباره به وضع قرمز برگردد، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان ایجاد کرده‌است.
علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت معتقد است: «تهران گرانیگاه کنترل بیماری کووید ۱۹ است و کنترل این بیماری در کشور بدون مهار و جلوگیری از طغیان آن در تهران امکان‌پذیر نیست.»
به گفته وی هر چند آمار‌های کرونا در پایتخت حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته، اما شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است و بازگشایی‌های شتابزده می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ماه شود.
زالی عدم فاصله‌گذاری اجتماعی و حمل و نقل عمومی را دو عامل خطر مهم در افزایش شیوع و انتقال کووید ۱۹ برشمرد و یادآور شد: «فضا‌های مسقف و بدون تهویه مناسب با حضور بیش از ۱۵ نفر از جمله کانون‌های خطر بیماری محسوب می‌شوند.»
وی به عنوان یکی از مداخلات مهمی که هرچه سریع‌تر باید انجام پذیرد به افزایش ناوگان اتوبوسرانی و واگن‌های مترو اشاره کرد که می‌تواند به طور چشمگیری میزان سرایت بیماری را کاهش دهد.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری در پایتخت در ادامه گفت: از امروز شرایط تهران به عنوان شهر نارنجی تلقی می‌شود، اما باید توجه داشت که برخی از محدودیت‌ها مثل حضور حداکثر ۵۰ درصد کارکنان، تعطیلی برخی مشاغل گروه سه و چهار، عدم اجرای مراسم و برنامه‌های تجمعی آیینی کماکان پابرجاست.»
وی در ادامه بر لزوم اجرای برنامه‌های راهبردی برای کنترل بیماری نظیر عدم حضور افراد در مجامع غیرضروری، ارائه خدمات مدنی و شهری به صورت الکترونیکی تأکید کرد و یادآور شد: اجرای طرح شهید سلیمانی در تهران به منظور شناسایی و ردیابی سریع بیماری، درمان سریع‌تر و قرنطینه‌سازی و ایزولاسیون اولیه و هوشمند انجام می‌شود.
آغاز مطالعه انسانی واکسن ایرانی کرونا
تازه‌ترین خبر درباره واکسن وطنی کرونا هم همان خبر ورود این واکسن به فاز آزمایش انسانی است. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از شروع مطالعه بالینی یک واکسن ایرانی کرونا خبر داد.
کیانوش جهانپور در صفحه توییتر خود نوشت: «واکسن Inactivated شرکت شفافارمد به عنوان اولین واکسن ایرانی کووید۱۹ با دریافت کد اخلاق عملاً وارد فاز مطالعه بالینی شد.»