محدودیت‌های انجام شده از ۳۰ هزار بستری و هزاران مرگ جلوگیری کرد

به گزارش وبدا، سعید نمکی با بیان اینکه در محدودیت‌های جدید، ما دکه‌هایی را بستیم که یک خانواده از آن روزی می‌گرفت، اظهارداشت: من هم ناز پرورده نیستم و هر تصمیمی که خواستیم بگیریم فشار احساسی داشتیم اما حالا پاداش محدودیت‌ها را می‌بینیم.
نمکی با‌اشاره به اینکه با این محدودیت‌ها توانستیم بیش ‌از ۳۰ هزار بستری را کم کنیم و از هزاران مرگ جلوگیری کنیم، افزود: از مردم خواهش می‌کنم زحمات کادر پزشکی را زیر سؤال نبرند و همچنان با رعایت‌ پروتکل‌ها، روند کاهشی ابتلا به کرونا را ادامه دهند.
پیش‌بینی‌ مؤسسات علمی جهان درباره روند شیوع بیماری در ایران محقق نشد
وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های مؤسسات علمی جهان، بسیاری از کشورهای جهان در وضع نامطلوبی هستند، ادامه داد: متاسفانه پیش‌بینی‌ها درباره روند شیوع بیماری در جهان درست درآمد اما درباره ایران خوشبختانه متفاوت شد.


نمکی ضمن تقاضا از مردم مبنی بر اینکه از عادی‌انگاری اوضاع پرهیز کنند، بیان کرد: تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا در ایران روند نزولی
دارد.
برگ‌های برنده‌ای برای دنیا رو خواهیم کرد
وزیر بهداشت گفت: درخصوص واکسن کرونا کاری می‌کنیم کارستان و دنیا قبول خواهد کرد که ما یکی از پیشتازان واکسن‌‌سازی هستیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، سعید نمکی دیروز در نشست با فرماندهان نیروهای مسلح و سازمان بسیج با‌اشاره به همکاری و مشارکت خوب نیروهای مسلح با وزارت بهداشت در مسیر مبارزه با کرونا، اظهار داشت: بحث مدیریت کرونا فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست، بلکه مربوط به مدیریت نظام جمهوری اسلامی است تا بتوانیم اقداماتی انجام دهیم و به مردم بگوییم که شرمسار شما نیستیم.
نمکی ادامه داد: موضوع دیگر این است که به خارج سیگنال بدهیم که ما از شما جلوتر هستیم؛ ما اکنون از آمریکا پنج بر یک جلو هستیم؛ ضمن اینکه سختی‌های زیادی بر ما تحمیل شد.
وی با‌اشاره به مشقت‌های زیاد وزارت بهداشت در تأمین وسایل حفاظتی در مقابل کرونا، خاطرنشان کرد: در روزهای اول شروع کرونا، ماسک و لباس می‌آوردیم، اما در فرودگاه اجازه ورود به ما نمی‌دادند یا درخصوص واکسن آنفلوانزا از کشور فرانسه این واکسن را آوردیم، اما در فرودگاه اسپانیا، آمریکا نگذاشت بیاوریم؛ در حالی که اکنون ما پنج بر یک از آمریکا جلو هستیم.
وزیر بهداشت با‌اشاره به نقش و مشارکت مردم در مبارزه با کرونا، بیان داشت: تا زمانی که دعای نیمه‌ شب یک مادر شهید و آه یک جانباز قطع نخاع وجود دارد، ما در نمی‌‌مانیم. امروز در نقطه‌ای قرار داریم که یکی از نقاط خیلی حساس کشور را شاهد هستیم، چنین اپیدمی‌ هر 150 سال یکبار کشوری را تهدید می‌کند و با خداوند عهدی بسته‌ایم تا مردم این سرزمین در لوای جمهوری اسلامی، احساس حقارت نکنند.
نمکی با‌اشاره به اقدامات قابل توجه در تأمین امکانات لازم برای درمان بیماران کرونایی در کشور، افزود: ما ظرف دو ماه رمدسیویر و فاویپراویر را در ایران ساختیم؛ ضمن اینکه پنجاه و شش روزه ماسک تولید کردیم و توانستیم آن را نیز صادر کنیم. همچنین درخصوص واکسن کرونا کاری می‌کنیم کارستان و دنیا قبول کرد که ما یکی از پیشتازان واکسن‌‌سازی هستیم.
وی تأکید کرد: بنده به شدت روزهای آینده را روشن‌تر از اکنون می‌بینم و تردید ندارم برگ‌های برنده‌ای برای دنیا داریم که رو خواهیم کرد.
وزیر بهداشت با‌اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت‌های لازم در مبارزه با شیوع کرونا در کشور، گفت: این کاری که اکنون انجام می‌دهیم، علاوه‌بر کرونا یک زیرساخت کاملا مقتدر برای نظام خواهد بود و موضوع طرح محله‌محور نیز اولین تجربه در جمهوری اسلامی است.
میزان رعایت پروتکل‌ها
به بالای ۸۵ درصد رسیده است
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با‌اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم گفت: در یک ماه گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۵ درصد رسیده است و نویدبخش این است که ما در کنترل اپیدمی می‌توانیم موفق باشیم. بر همین اساس هم از ۱۶۰ شهر قرمز کرونا امروز ۶۴ شهر در این وضعیت باقی مانده و ۲۷۸ شهر به وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر به وضعیت زرد تبدیل شدند.
وضعیت صعودی کرونا در استان‌های شمالی کشور
به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی افزود: از ۶۴ شهر قرمز فعلی، ۱۱ شهر روند نزولی کندی دارند و ۷ شهر وضعیت صعودی دارند که بی‌تردید این شهرها نیاز به افزایش مراقبت دارند. عمده استان‌هایی که الان روند نزولی متفاوتی نسبت به سایر نقاط کشور دارند و شاید روند ثابت و گاها صعودی دارند، استان‌های شمالی هستند؛ استان گلستان، گیلان و مازندران از استان‌هایی هستند که روندشان صعودی شده است.
دوباره شهرها قرمز شوند، محدودیت‌ها افزایش می‌یابد
رئیسی تاکید کرد: نکته مهم آن است که تغییر وضعیت‌ها و تغییر سطح هشدار کاملا متغیر و ناپایدار است و وابسته به میزان رعایت پروتکل‌ها است. اگر وضعیت رعایت پروتکل‌ها به سمت کاهش و غفلت برود، متاسفانه سریعا بیماری برمی‌گردد، شهرها قرمز می‌شوند و مجبوریم محدودیت‌ها را افزایش دهیم. محدودیت هوشمند یعنی همین؛ اگر جایی پروتکل‌ها خوب رعایت می‌شود و سطح هشدارها از سطح سه به سطح یک می‌رسد و وضعیت شهر زرد می‌شود، قطعا محدودیت‌ها برداشته می‌شود و برعکس این موضوع هم صادق است که اگر نکات بهداشتی به خوبی رعایت نشود، مجبوریم محدودیت‌ها را بیشتر کنیم.
منع تردد شبانه برای ۲۷۸ شهر نارنجی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جلسه دیروز این ستاد که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهارداشت: در این جلسه دو مصوبه در ستاد مطرح شد. مصوبه اول منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در شهرهای نارنجی علاوه‌بر شهرهای قرمز است. این محدودیت قبلا در شهرهای قرمز اعمال شده بود، اما برای شهرهای در وضعیت نارنجی کرونا هم منع تردد شبانه مصوب شد، یعنی در ۲۷۸ شهری که نارنجی هستند، منع تردد شبانه اعمال می‌شود و با توجه به قید جمعیتی که گذاشته شده، این مصوبه اجرایی می‌شود.
ممانعت از سوار شدن ۶۴۰۰ کرونا مثبت
در وسایل حمل‌ونقل عمومی
وی افزود: مصوبه بعدی در مورد به همراه داشتن کارت ملی و کسانی است که بیمار هستند و نقض قرنطینه می‌کنند. این افراد باید در خانه بمانند؛ چراکه رفت و آمد یک بیمار در سطح شهر می‌تواند باعث انتشار بیماری شود. طی ۶ روز گذشته بیش از 6 هزار و 400 نفر از کرونا مثبت‌ها برای سوار شدن به هواپیما، اتوبوس، تاکسی و قطار اقدام کردند که چون شناسایی شدند از سوار شدن آنها در وسایل نقلیه عمومی ممانعت به عمل آمد.
تعداد بیماران ترخیص شده در استان تهران
از بیماران بستری شده پیشی گرفت
استاندار تهران با‌اشاره به تاثیر مثبت محدودیت‌های دو هفته گذشته در مدیریت بیماری کرونا از تمدید محدودیت‌های تردد درون و برون شهری در استان تهران خبر داد.
به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه چهل و هفتمین جلسه ستاد مبارزه با بیماری کرونا با‌ اشاره به تاثیر محدودیت‌های دو هفته گذشته بر آمار بیماری کرونا گفت: خوشبختانه برای اولین بار طی دو روز گذشته تعداد بیماران ترخیص شده از بیمارستان‌ها از تعداد بیماران بستری شده پیشی گرفته است، البته هنوز میزان مرگ‌ومیر در تهران نسبت به سایر شاخص‌ها کاهش چشم گیری نداشته و انتظار می‌رود تغییر در آمار مرگ و میر طی دو هفته آینده قابل مشاهده باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت نارنجی در اکثر نقاط استان تهران محدودیت‌های مربوط به شهرهای نارنجی اعمال می‌شود؛ ضمن اینکه محدودیت‌های تردد درون شهری یعنی محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح و محدودیت‌های برون شهری مانند قبل ادامه خواهد داشت.