وزیر بهداشت: پنج به یک از آمریکایی‌ها جلو هستیم

وزیر بهداشت گفت: «ما در این مملکت دو ماهه رمدسیویر و فاویپیراویر را ساختیم. در عرض ۵۶ روز ونتیلاتور و ماسک را به اندازه‌ای تولید کردیم که می‌توانستیم صادر کنیم. اجازه نداده و نمی‌دهیم که این غرور ملی آسیب ببیند و خواهید دید که در زمینه واکسن هم کاری کارستان خواهیم کرد.»
نمکی ادامه داد: «طوفانی که این بیماری در اوج تحریم برای جمهوری اسلامی ایران برپا کرد، قبل از اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها گرفتارش شوند، فکر کردند که یکی از مواردی که در اوج تحریم، جمهوری اسلامی ایران را در گرفتاری‌های متعدد زمین خواهد زد، کروناست و تمام محاسبات‌شان هم درست بود، زیرا ما ۱.۶ تخت به‌ازای هر هزار نفر جمعیت داریم، اما به‌عنوان مثال فرانسه هفت تخت به‌ازای هر هزار نفر جمعیت دارد. ما یک‌میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری فرمودند، حداکثر ۳۰درصدش را تا انتهای شهریور دریافت کردیم، درحالی‌که انگلیسی‌ها ۲۲‌میلیارد پوند در عرض چهار ماه خرج کردند و آمریکایی‌ها ۱۱۱‌میلیارد دلار فقط در چهار ماه در سلامت خرج کردند. اما به لطف خدا و همت همه در کشور، وفاقی در کشور شکل گرفت که فقط در دفاع مقدس دیده‌ایم. البته در دفاع مقدس می‌دانستیم که دشمن از کجا می‌آید و مسیرها مشخص بود، اما در کرونا نمی‌دانستیم فردی که کنارمان نشسته است، می‌تواند بمب ویروس باشد.»
او افزود: «روزهای اول می‌دیدم که این بمب ویروسی در گوشه‌های این سرزمین منفجر می‌شود و گرفتار عرصه‌ای گسترده هستیم که از قم به اراک، از اراک به کاشان و سپس به گیلان و ... می‌رود. از طرفی ما مملکتی با گستره چندین کشور اروپایی و با تنوع اقلیمی و فرهنگ بسیار بالا داریم. مدیریت این اقلیم پراکنده بسیار دشوار است.»
وزیر بهداشت گفت: «در چنین شرایطی خدا تفضل فرمود و بندگان پاکیزه‌اش را مأمور کرد که به وزیر بهداشت زنگ بزنند و بگویند که در این شرایط تنها نیستی و این دل من را تسلی می‌داد. اینکه خداوند یک بنده‌ای را قابل بداند که روزهای سخت مملکتش را به او بسپارد و دستش را هم بگیرد، یک موهبتی است. بنابراین بحث مدیریت کرونا مدیریت وزارت بهداشت نیست، بلکه بحث مدیریت نظام جمهوری اسلامی است و با این اقدام به بیرون از مرزها سیگنالی دهیم که درست است که با دست بسته در این اقیانوس تحریم رها شدیم، اما خوب شنا کردیم، امتیاز آوردیم، از شما جلو بودیم. همین اکنون هم پنج به یک از آمریکایی‌ها جلو هستیم.»