«شمرخوان واقعی تعزیه»

«رضا شمر» دو، سه سالی بود که دیگر محرم‌ها لباس قرمز به تن نمی‌کرد و ابرو در هم نمی‌پیچید تا وارد میدان تعزیه‌خوانی شود. رضا شمری که وقتی در وسط میدان نعره می‌کشید و با خنجر سمت حسین‌بن‌علی می‌رفت، کربلا را چنان پیش چشم‌های مردم زنده می‌کرد که بعضی طاقت نمی‌آوردند و خود به میدان می‌آمدند تا نگذارند حسین دوباره شهید شود.
استاد لنکرانی سال‌ها در تعزیه‌ها لباس شمر و ابن زیاد و حارث و حکم بن طفیل و خلاصه تمام آدم‌های قرمزرنگ تعزیه را به تن و شبیه‌خوانی و سال‌ها در خانه‌اش تعزیه‌خوان‌ها را جمع کرد و سال‌ها تعزیه‌خوان و تعزیه‌گردان و تعزیه‌دان بود.
این هنرمند باسابقه تعزیه که نزدیک به هشتاد سال شمرخوان تعزیه‌های عاشورا بوده است، صبح دیروز ، یکشنبه شانزدهم آذر  بر اثر کهولت سن درگذشت.
حاج‌رضا لنکرانی متولد ١٣٠٩بود و سال‌ها در تعزیه‌ها لباس شمر و ابن زیاد و حارث و حکم بن طفیل و تمام آدم‌های قرمزرنگ تعزیه را به تن کرد و علاوه بر آن چندین نسل از نوآموزان جوان تعزیه را پرورش داد.


هنرمندی که نه تنها در جای جای ایران بلکه در دیگر کشورها نیز به اجرای برنامه پرداخت و در معرفی هنر تعزیه ایرانیان به مردمان دیگر کشورها سهمی ویژه داشت.
او که هم تعزیه‌دان بود و هم تعزیه‌خوان و هم تعزیه‌گردان، خاطرات بسیاری از شمرخوانی‌های خود داشت و  سال‌ها پیش در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که هر زمان قرار بوده برای شمرخوانی آماده شود، دوستانش به او یادآوری می‌کرده‌اند که مراقب لنگه کفش مردمی باشد که او را شمر و اشقیا می‌پندارند؛ زیرا  او در اجرای شبیه شمر آنچنان توانمند بود که مردم او را دشمن امام‌حسین(ع) می‌پنداشتند.