مشکلات دارویی و درمانی جانبازان در ایام کرونا

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: با توجه به پیام‌هایی که توسط مردم به دست ما رسیده است متوجه شدیم این روزها در شرایط بحران شیوع بیماری کرونا، جانبازان عزیز کشورمان در تهیه داروهای خود با مشکلات زیادی مواجه هستند. در همین راستا ما در این گزارش سعی کردیم بخشی از مشکلات جانبازان را بازتاب دهیم تا صدای مردانی که روزی با جانشان از این خاک محافظت کردند را به گوش مسئولین و نهادهای حامی این قشر برسانیم. مطمئنا تمام مشکلات جانبازان در این گزارش قابل طرح و عنوان نیست و این تنها گوشه‎ای از مشقت‌هایی است که این عده به آن دچار هستند.
>بسیاری از داروهای مورد نیاز ما تحت پوشش بیمه طرف قرار داد نیست
جانباز 60 درصدی به آفتاب یزد گفت: « من به دلیل اینکه بیماری دیابت دارم باید از قرص‌های ضد دیابت استفاده کنم. دکتر برای من دوز 1000 این دارو را تجویز کرده است. اما از یک زمانی دوز 1000 این دارو در داروخانه‌ها موجود نبود و من مجبور شدم که از دوز 500 این دارو به صورت جایگزین استفاده کنم که متاسفانه این روز‌ها دوز 500 این دارو هم در داروخانه‌ها کم شده است و من به دشواری می‌توانم این دارو را تهیه کنم.‌ای کاش داروخانه‌های معینی برای جانبازان و خانواده شهدا ساخته می‌شد که تا حدی مشکلات ما در تهیه دارو کمتر می‌شد. بسیاری از داروهای مورد نیاز ما تحت پوشش بیمه طرف قرار داد نیست و ما مجبوریم به صورت آزاد این دارو‌ها را تهیه کنیم. هزینه دارو هزینه بسیار بالایی در سبد خانوار ما است. حتی بسیاری از دوستان من قادر نیستند برای تهیه دارو از خانه خارج شوند و فرزندان آن‌ها مجبورند در ماه چندین بار به داروخانه‌ها مراجعه کنند. البته که باید به داروخانه‌هایی مراجعه کنند که با بیمه ما قرار داد داشته باشند و از هر داروخانه‌ای نمی‌توانیم دارو تهیه کنیم. » عمر اغلب جانبازان از پنجمین دهه گذشته و وارد دهه ششم شده است و به عبارتی پا به عرصه میانسالی یا به تعبیری پیری گذاشته اند. هرگونه امراضی که در این برهه از عمر تشدید ‌شود توان فرد در مقابل آن‌ها کمتر است.
>ماه‌هاست که داروهای خود را به صورت آزاد تهیه می‌کنم


در ادامه پدری با 30 درصد جانبازی به آفتاب یزد گفت: « زمانی که پزشک معالج، دارو برای دو ماه تجویز می‌کند ما به داروخانه‌ها برای تهیه دارو‌ها مراجعه می‌کنیم. اما متاسفانه داروخانه‌ها تنها داروی یک ماه را به ما می‌دهند و می‌گویند باید آزاد تهیه کنیم. و ما باید هر ماه به دکتر برویم، هزینه ویزیت را پرداخت کنیم تا بیمه هزینه دارو‌های ما را تقبل کند. ما مجبوریم داروهای خارجی و گیاهی مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کنیم درواقع هزینه بسیاری از داروهای خود را مجبوریم آزاد بپردازیم. من مجبورم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بسیار کمتر از قبل به دکتر مراجعه کنم و به دلیل اینکه نتوانستم به دکتر مراجعه کنم و نسخه تهیه کنم ماه هاست که دارو‌های خود را به صورت آزاد تهیه می‌کنم. » ما تلاش کردیم که پاسخ سوالات خود را از سازمان غذا و دارو به دست بیاوریم که متاسفانه موفق به گفتگو با مسئولین این بخش نشدیم و به ما گفتند فقط امکان مصاحبه حضوری وجود دارد آن هم درشرایط بیماری کرونا!
>حتما در مجلس این موضوع را پیگیری می‌کنم
با این حال سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به آفتاب یزد گفت: « بر اساس پیگیری‌های بنده، جانبازان با یکی از بیمه‌ها قرار داد دارند که این بیمه بر اساس سامانه‌های اضافه، توزیع دارو را انجام می‌دهد. برای این که مدت زمان تجویز دارو برای چند ماه باشد راهکارهای موجود این است که پزشک معالج جانباز تایید کند که این جانباز نیاز دارد دو ماه یا سه ماه یکبار داروهایش تهیه شود. این جانباز به یکی از دفاتر بیمه در کل کشور مراجعه می‌کند و بیمه بر اساس مجوز پزشک در سامانه تمدید انجام می‌دهد تا جانباز بتواند فقط هر دوماه یا سه ماه یکبار به داروخانه مراجعه داشته باشد. ظاهرا از سمت بنیاد شهید هم بارها نامه داده شده است که در زمان بیماری کرونا نیاز به این مراجعه هم نباشد و به صورت موقت این تمدید برای جانبازان انجام شود. من حتما در مجلس این موضوع را پیگیری می‌کنم که در زمان بیماری کرونا نیاز نباشد جانباز به دفاتر بیمه مراجعه کند و این تمدید به صورت موقت انجام گیرد. برای جانبازان داروخانه‌های مشخصی وجود دارد که این داروخانه‌ها با بیمه... قرارداد دارند و جانبازان برای تهیه دارو می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند. بیمه داروهای مخصوصی را تحت پوشش دارد. داروهای ویتامینی و گیاهی و داروهای خارجی با مشابه داخلی در تعهدات بیمه نیست. جانبازان برای این دسته از داروها باید به معاونت درمان بنیاد مراجعه کنند و اگر این داروها تجویز پزشک متخصص باشد به جانبازان هزینه آن‌ها پرداخت
می‌شود. »
در این شرایط بیماری، جانبازان قشر حساسی هستند که باید از ابتلای آن‌ها به بیماری کرونا جلوگیری شود. در همین راستا باید از تعداد مراجعه آن‌ها به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها کاسته شود و این تنها بخشی از مشکلات عدیده این قشر از جامعه است که با وجود نهاد مسئول و حامی آن‌ها سال‌هاست که مسائل مشابهی مطرح می‌شود و گویا برای حل کردنشان به زمان بیشتری نیاز است!