درگذشت امیرعلی سردار افخمی، معمار تئاتر شهر و مجلس شورای اسلامی

امیرعلی سردار افخمی، از معماران پیشرو ایرانی که از وی آثار مهمی همچون ساختمان تئاتر شهر و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی به یادگار مانده است به دلیل کهولت سن در فرانسه درگذشت.
 امیرعلی سردار افخمی، معمار شناخته ‌شده ایرانی که از آثار مهم او ساختمان تئاتر شهر و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی است که در ‌سال ۱۳۵۵ طراحی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۷۶- ۱۳۸۰ اجرا شد در۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.
او درباره ایده طراحی تئاتر شهر گفته است: «این باغ به گونه‌ای بود که از همه طرف دیده می‌شد. هم از طرف خیابان ولیعصر و هم از طرف شمال، هم از طرف جنوب که کوچه‌ای قرار داشت و هم از طرف شرق. چون از همه طرف دیده می‌شد به نظرم رسید بهترین طرح برای اجرای چنین ایده‌ای، یک ساختمان دایره‌ای است.»
او در ‌سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. در‌سال ۱۳۲۳ زمانی که شاگرد دوره متوسطه بود برای ادامه تحصیلات راهی فرانسه شد و پس از ورود به رشته معماری در مدرسه هنرهای زیبای پاریس «بوزار» شاگرد اول شد.
سردار افخمی پس از اخذ مدرک دکتری معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس در‌سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد. سپس تدریس را رها کرد و منحصرا به کار معماری در دفتر خود در تهران «شرکت مهندسان مشاور سردار افخمی» پرداخت. سردار افخمی کمی قبل از انقلاب به دلیل مسائل خانوادگی ایران را مجددا به مقصد فرانسه ترک کرد.