موج انصراف متقاضیان مسکن ملی درراه است


گروه راه و مسکن: محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، چندی پیش در بخشنامهای به مدیران کل راه و شهرسازی استانها و همچنین مدیران دستگاههای تابعه این وزارت خانه یا مجری طرح اقدا ملی مسکن، هزینه ساخت و ساز واحدهای مسکن ملی را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع اعلام کرده بود.

همچنین وام این واحدها، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت به ازای هر واحد، در هیئت دولت به تصویب رسید و به بانکهای عامل ابلاغ شد.

از سوی دیگر تا کنون در مرحله اول به همه متقاضیان ابلاغ شده که ۴۰ میلیون تومان در بانک عامل افتتاح حساب و واریز کنند که قرار است تا پایان ماه جاری، همه متقاضیان طرح اقدام ملی، مرحله اول واریزی را انجام دهند؛ در غیر این صورت از ادامه طرح کنار گذاشته میشوند؛ برخی متقاضیان نیز تا کنون ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان مرحله دوم را هم واریز کردهاند.

به عبارت دیگر، قرار بود با مجموع آورده ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان به انضمام تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی که در زمان تحویل، این وام از سازنده به متقاضی منتقل میشود، مجموعاً ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان هزینه ساخت این واحدها از متقاضی ظرف دو سال دریافت شود که به طور متوسط هزینهای ماهانه ۲.۹ تا ۳ میلیون تومان به خانوارها تحمیل میکند.

هزینه زمین نیز به دو صورت ۹۹ ساله یا فروش اقساطی ۱۰ ساله از متقاضی دریافت میشد.

اما برخی هموطنان از افزایش هزینه ساخت این واحدها در تعدادی از استانها خبر میدهند؛ به عنوان مثال پروژهای که در یکی از شهرستانهای استان اصفهان در حال ساخت است، از سوی بنیاد مسکن این استان به متقاضیان گفته شده که با هزینهای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان و بدون هزینه زمین (!) ظرف دو سال تکمیل میشود. به عبارت دیگر، متقاضی میبایست در صورت تکمیل دو ساله پروژه، ماهانه ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در صورت تکمیل ۳ ساله، ماهی ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به دستگاه مجری احداث طرح اقدام ملی پرداخت کند!

حتی با فرض اینکه طرح اقدام ملی را برای اقشار متوسط و دهکهای میانی در نظر بگیریم، مشخص نیست صاحبان کدام کسب و کار یا کدام قشر از حقوق بگیران میتوانند ماهانه علاوه بر هزینههای جاری زندگی و اجاره مسکن، هزینه بسیار بالای طرح اقدام ملی مسکن را هم تأمین کنند؟ البته هزینه تمام شده متری ۵ تا ۶ میلیون تومان برای ساخت مسکن ملی، به همه پروژهها اختصاص ندارد و بخش قابل توجهی از پروژهها نیز با قیمت تمام شده متری ۳ میلیون و ۳۰۰ تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ساخته میشوند.

بنابراین هزینه تمام شده ساخت یک واحد ۱۰۰ متری، بسته به شهر یا استان محل احداث بین ۳۳۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان است که با کسر وام ۱۰۰ میلیون تومانی، ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان مابقی را متقاضی باید پرداخت کند؛ در صورت تکمیل دو ساله این پروژهها، متقاضی میبایست ماهانه ۹.۵ تا ۱۱.۶ میلیون تومان بر دوش خانوارها میگذارد.

معاون بنیاد مسکن: متری ۲.۷ میلیون، قیمت پایه برای برگزاری مناقصه بود؛ نه قیمت تمام شده

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره افزایش هزینه ساخت واحدهای مسکن طرح اقدام ملی از متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی که معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده بود به متری بعضاً ۵ تا ۶ میلیون تومان که ادارات کل بنیاد مسکن تعدادی از استانها اعلام کردهاند، اظهار داشت: اولاً که متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکن ملی نیست؛ خود وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرد، این نرخ به عنوان مبنای پایه با ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر در نظر گرفته شود. وی افزود: این نرخ برای دعوت از سازندگان تعیین شده تا آنها نرخ مورد نظر خود را بر اساس رقم پایه، به ما اعلام کنند هر سازندهای که افزایش قیمت کمتری نسبت به رقم پایه اعلام کند (پلاس)، برنده پروژه خواهد بود و آن را به اجرا در میآورد. حق شناس یادآور شد: این امکان هم هست که رقم پیشنهادی سازنده، تفاوت چندانی با رقم پایه نداشته و حول و حول همان متری ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان از سوی سازنده به دستگاههای اجرایی حوزه طرح اقدام ملی مسکن پیشنهاد شود. وی ادامه داد: در برخی استانها میتوانند بسته به شرایط آن استان، رقم پایه را تا ۱۰ درصد کمتر یا ۵ درصد بیشتر به مناقصه بگذارند اما قیمت واقعی آن رقمی است که سازندهها بر اساس قیمتهای روز، آنالیز خود را تحویل داده و به دستگاه مناقصه گزار، ارائه میدهند که معمولاً این رقم از رقم پایه بالاتر است.