حواس کسی به قمارباز‌ها هست؟!

سرویس جامعه جوان آنلاین: اگر چشم‌هایتان را باز کنید و ببینید که در یک زندان حبس شده‌اید و فقط یک پنجره کوچک به بیرون دارید و هیچکس نیست که متوجه حضور شما در زندان باشد چه کار می‌کنید؟ فریاد می‌زنید و تقاضای کمک می‌کنید؟ تا چه زمانی؟ یک ساعت؟ دو ساعت؟ یک روز؟ دو روز؟ یک ماه؟ دو ماه؟ بالاخره خسته می‌شوید و باور می‌کنید که هیچ‌کس نیست که شما را از این زندان رهایی دهد. سعی می‌کنید بالاخره بپذیرید که تا ابد در این زندان می‌مانید و می‌پوسید. این داستان قمارباز‌های این روز‌های کشور است. آن شخصی که در زندان بدون هیچ نجات‌دهنده‌ای اسیر شده قمارباز‌های آنلاین هستند و آن کسی که صدایشان را هرگز نمی‌شنود؛ مسئولان! بالاخره مردم باید بپذیرند که نه پلیس فتا نه دولت نه بانک مرکزی قرار نیست که اقدامی برای نجاتشان از لجنزار قمار انجام دهند، ما هم هر چه تلاش کردیم که در تمام این سال‌ها از خواب غفلت بیدارشان کنیم بی‌فایده بود. دیگر روی صحبت ما با مسئولان نیست که اگر قرار بود کاری انجام دهند، انجام داده‌بودند. روی صحبتمان با شما مردم است: «عزیزان! فرشته نجاتی در کار نیست، خودتان خودتان را نجات دهید!». مسئولان حتی به ما که رسانه هستیم، به صراحت می‌گویند «راجع به قمار پاسخگو نیستیم»!
فرشید امیرشقاقی و پدرش سعدالله صاحب تقریباً همه دلقک‌های اینستاگرام هستند! هر کسی که می‌بینید در اینستاگرام با حاشیه‌های کثیفش جذب فالوور می‌کند یا به خاطر شهرتش تبلیغ سایت «بت» می‌کند، اجیر شده همین شخص است؛ امیر تتلو، دنیا جهانبخت، علیشمس، پویان مختاری، میلاد حاتمی، امین فردین، ندا یاسی، داوود هزینه، گروه زدبازی و جدیداً ریحانه پارسا و شادمهر عقیلی طعمه‌های فرشید هستند که عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین سیستم شرط‌بندی را در ایران راه انداخته و پولشویی باورنکردنی‌ای را مثل آب خوردن در سیستم بانکی جمهوری اسلامی انجام می‌دهد و آنطور که مشخص است هرگز قرار نیست این سیستم متلاشی شود!
پلیس فتا پاسخگو نیست
در این رابطه خبرنگار «جوان» با یکی از مقامات بلندپایه پلیس فتا تماس گرفت که در کمال تعجب گفت: «راجع به قمار پاسخگو نیستیم و در این زمینه مصاحبه نمی‌کنیم!» پلیس فتا که تا پیش از این با هر تماس تلفنی، پاسخ سؤالات خبرنگار «جوان» را می‌داد، اینبار می‌گوید که سؤالات درباره «سایت‌های قمار» را در برگه و با سربرگ رسمی روزنامه‌تان برایمان ارسال کنید! و در پاسخ به این سؤال که چطور در این چند سال برای مصاحبه با شما نیازی به ارسال نامه سربرگ‌دار نبود، می‌گوید: «سؤالات‌تان درباره سایت‌های قمار است، اصلاً شاید کسی پاسخگوی شما نباشد!»


صحبت‌های این مقام مسئول پلیس فتا بوی فرار از پاسخگویی می‌دهد. اشکالی ندارد، اگر مصاحبه نمی‌کنید، سؤالمان را از همین تریبون مطرح می‌کنیم: «شما که هر بار اعلام می‌کنید چند هزار سایت قمار را مسدود کردیم چرا جلوی سایت‌های نوچه‌های بزرگ‌ترین مافیای قمار ایران را نمی‌گیرید؟ چرا فرشید امیرشقاقی همیشه آزادانه کارش را انجام می‌دهد؟ چند چهره مردمی دیگر باید به لجنزار این شخص کشیده‌شوند تا بالاخره احساس خطر کنید؟ چند نفر دیگر باید زندگی‌شان آتش بگیرد تا بالاخره اعلام وضعیت قرمز کنید؟»
همه بازیکنان در سایت‌های قمار بازنده‌اند
هیچ‌کس را پیدا نمی‌کنید که با بازی در سایت‌های قمار، پولدار شده‌باشد، زیرا آن‌هایی که می‌برند برای طمع پول مجدد بازی می‌کنند تا در نهایت دارایی‌شان را از دست بدهند و آن‌هایی هم که می‌بازند برای جبران خسارت آنقدر بازی می‌کنند که به خاک سیاه بنشینند. در واقع صاحبان این سایت‌ها با ترغیب و تطمیع افراد اولین قدم خود را بر‌می‌دارند و بعد از آن جوانانی که می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه بروند، وسوسه تبلیغات سایت‌های قمار شده و به امید پولدار شدن، پول‌هایشان را به باد می‌دهند.
از طرفی الگوریتم هوش مصنوعی که این سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند به این شکل است که شرکت‌کننده یک یا دو‌بار برنده می‌شود و این برای ترغیب‌کردن شرکت‌کننده است که به این فضا اعتماد کند. همین موضوع آغاز فرآیندی است که در آن فرد کل زندگی‌اش را ببازد.
اما این همه ماجرا نیست، پیگیری‌های خبرنگار «جوان» نشان می‌دهد که افراد زیادی در اثر بازی‌های قمار آنلاین با مشکلاتی، چون اعتیاد، افسردگی، عصبانیت و دوری از خانواده و دوستان دست و پنجه نرم می‌کنند. متأسفانه این بازی‌ها تمام زندگی بازیکنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد تا جایی که حتی افراد از فعالیت‌های دیگرشان باز می‌مانند.
روایتی تلخ از یکی از مالباختگان سایت‌های قمار
قمار آنلاین فقط یک لحظه است؛ لحظه جابه‌جایی کارت‌ها، لحظه انداختن تاس‌ها به فاصله یک چشم بر هم زدن، قمارباز معتاد آن می‌شود، معتاد به یک بازی بی‌رحم که می‌تواند در چشم بر هم‌زدنی هست و نیست بازیکن را بگیرد. حالا با تبلیغات در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی و همچنین دسترسی آسان‌تر به اینترنت، خیلی از افراد فقط از سر کنجکاوی وارد این سایت‌های پوکر می‌شوند و تا به خودشان می‌آیند می‌بینند که نمی‌توانند از آن رها شوند.
یکی از بازیکنان سایت‌های قمار که نمی‌خواهد اسمش در این گزارش نوشته شود، به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «تبلیغ سایت‌های قمار را در اینستاگرام دیده بودم که همه آن‌ها تبلیغ پولدار شدن را می‌کرد، من هم به دنبال درآمد و پول زیاد بودم، برای همین تصمیم گرفتم که در این سایت ثبت‌نام و بازی کنم.»
او ادامه می‌دهد: «روز‌های اول بازی را می‌بردم و البته مبلغ خیلی کمی را هم می‌باختم. هر چقدر بیشتر جلو می‌رفتم بازی برایم جذاب‌تر می‌شد و رؤیای میلیاردر شدن در سرم می‌چرخید. بعد از آن بود که در میز‌های سنگین‌تر نشستم و بازی کردن بخشی از زندگی من شده بود، تا جایی که دیگر نمی‌توانستم بازی نکنم. تا به خودم آمدم دیدم که ۲۰۰ میلیون تومان پول باخته و به دوست و آشنا بدهکار شده‌ام.»
این مالباخته در پاسخ به این سؤال که چطور این سایت فیلتر نمی‌شود، می‌گوید: «گاهی اوقات سایت را فیلتر می‌کردند، اما هر بار بلافاصله ادمین سایت در کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام، آدرس جدید می‌گذاشت و بلافاصله همه شروع به بازی می‌کردند، در واقع برای صاحبان این سایت، فیلتر شدن شبیه یک شوخی می‌ماند.»
او با بیان اینکه نباید هیچ وقت وارد این سایت می‌شدم، بعضی شب‌ها تا صبح بیدار بودم و از استرس خوابم نمی‌برد، می‌گوید: «زندگی برایم تبدیل به جهنم شده‌بود و یکی دو بار حس کردم که دارم سکته می‌کنم. آنقدر فشار عصبی رویم بود که به ادمین کانال تلگرامی‌سایت که با کاربر‌ها در ارتباط است، پیام دادم و به او گفتم که از آن‌ها شکایت می‌کنم. او هم خیلی خونسرد در جواب گفت، اگر شکایت کنی نه‌تن‌ها به پولت نمی‌رسی، بلکه به خاطر اینکه قمار کرده‌ای، شش ماه هم باید زندان بروی، من هم جرمم دو سال زندان دارد؛ البته اگر بتوانند پیدایم کنند که نمی‌توانند! وگرنه این همه از من شکایت شده‌است.»
این فرد فقط یکی از هزاران قربانی سایت‌های قمار است، افراد بسیاری هستند که به دلیل از دست دادن سرمایه زندگی‌شان تبدیل به یک بیمار روانی شده‌اند و تحت درمان هستند؛ افرادی که اعتیاد قمار باعث شده تا خانه، ماشین و حتی وسایل خانه‌شان را هم بفروشند به این امید که شاید پولی را که در این سایت‌ها از دست داده‌اند، پس بگیرند، اما نه‌تن‌ها نتوانستند پولشان را پس بگیرند، بلکه وضعیت‌شان بدتر از قبل هم شده‌است. این در حالی است که صاحبان سایت‌های قمار روز به روز میلیاردرتر می‌شوند و هنوز هم بدون هیچ استرسی به کارشان مشغولند و دنبال مشتریان جدید می‌گردند.
مسدود کردن درگاه‌ها سخت بود سخت‌تر هم شده
تقریباً پنج سال پیش که هنوز ریشه‌های سایت‌های شرط‌بندی به این شدت دور گلوی مردم پیچیده نشده‌بود، از همین تریبون اعلام کردیم که تا دیر نشده جلوی این درگاه‌ها را بگیرید. نگرفتند که نگرفتند. حالا دیگر با یک درگاه عادی طرف نیستیم. باید فکری به حال سیستم درگاه پیشرفته‌شان و سیستم خرید با ارز دیجیتال هم بکنیم! سوراخی را که می‌شد با یک چسب مسدود کرد، حالا دهان باز کرده و برای اینکه غرق نشویم، دیگر نیاز به یک سد محکم دارد! دیگر کار از فیلتر کردن و اطلاع‌رسانی و این حرف‌ها گذشته و این را هم آقای فرشید امیرشقاقی و دوستانش مدیون مسئولان عزیز ما هستند!
صاحب بزرگ‌ترین سیستم شرط‌بندی را دستگیر کنید
برای خرید دلار از صرافی، علاوه بر شماره شبا، کدپستی و شماره تلفن همراه به نام شخص، باید حتماً کارت ملی هوشمند نیز همراه باشد. حالا چطور شده که روزانه میلیون‌ها دلار توسط سایت‌های شرط‌بندی و آن هم از طریق درگاه‌های مجازی بانکی از کشور خارج می‌شود و برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد؟!
تیرماه امسال پلیس فتا اعلام کرده‌بود: «فعالیت‌های مالی صاحبان سایت‌های قمار با استفاده از کارت‌های بانکی اجاره‌ای در حال انجام است، طوری که افراد شیاد کارت‌های بانکی شهروندان را با وعده‌هایی مثل شراکت در یک فعالیت اقتصادی با احتساب سود به دست آورده و از آن سوءاستفاده می‌کنند. کارت‌های اجاره‌ای شامل کارت‌های نوزادان هشت‌ماهه تا سالخوردگان ۹۰ ساله می‌شود که طبیعتاً از تراکنش‌های صورت گرفته بی‌اطلاع هستند، تراکنش‌هایی که تا ۱۰۰‌میلیارد تومان را هم شامل می‌شود.» همچنین همین پلیس فتا گفته‌بود: «تعداد زیادی از صاحبان سایت‌های قمار در کشور‌های همسایه شناسایی شده‌اند که استرداد آن‌ها از سوی پلیس بین‌الملل در حال انجام است.»
سؤال ما این است که چرا امیرشقاقی که هویتش مشخص است و بزرگ‌ترین سیستم شرط‌بندی را در ایران راه انداخته و اقدام به پولشویی می‌کند، دستگیر نمی‌کنید؟ چرا با صاحبان کارت‌های اجاره‌ای جدی‌تر برخورد نمی‌کنید که راه گرداندن این سایت‌ها را ببندید؟
چیز‌هایی هست که شما نمی‌دانید!
امیرشقاقی‌ها آنقدر در ترکیه پول دارند و پول خرج می‌کنند که حتی نمی‌توانید فکرش را هم بکنید! نوچه‌هایش در استانبول راست راست می‌چرخند، کسی هم کاری به کارشان ندارد! امیر تتلو را که یک سال قبل دستگیر شد، یادتان می‌آید؟ پدر فرشید پول خرج کرد و نجاتش داد و دقیقاً از همان زمان هم تتلو شد برده جدید امیرشقاقی‌ها! با نوچه‌های فرشید لایو می‌گرفت! باعث افزایش فالوور همه‌شان شد و در آخر هم با اینکه همیشه می‌گفت به هیچ وجه تبلیغ بت و شرط‌بندی نمی‌کند خودش هم شد نماینده جدید فرشید!
مالباخته‌هایی که جرئت شکایت هم ندارند
بار‌ها و بار‌ها مالباخته‌های این سایت‌ها با «جوان» تماس گرفته و گفته‌اند که وقتی تمام سرمایه‌مان را باختیم و به پشتیبانی این سایت‌ها گفتیم که شکایت می‌کنیم، در جواب به ما گفتند که اگر شکایت کنید، پای خودتان هم گیر است و به جرم قمار کردن تا شش ماه به زندان می‌روید! دیگر چه مسیری از این هموارتر برای فرشید و امثال فرشید؟! که بدبختانی که پولشان را بالا کشیده‌اند و تبدیل به ماشین‌ها و ویلا‌های لوکس کرده‌اند، حتی نمی‌توانند به یک ارگان پناه ببرند و شکایت کنند!
بزرگ‌ترین ایراد کار اینجاست که مالباخته‌های سایت‌های شرط‌بندی را که اطلاعات بسیار خوبی از این مافیا می‌دانند، می‌ترسانیم و می‌گوییم که اگر شکایت کنید خودتان هم مجرم هستید. در صورتی که این افراد سرنخ خوبی برای رسیدن مقام قضایی به سردسته‌های سایت‌های قمار هستند که با کمک آن‌ها می‌شود اطلاعات زیادی را به دست آورد.
چرا شادمهر از همه نوچه‌ها ترسناک‌تر بود؟
تا الان ده‌ها خواننده و چهره سرشناس به تیم فرشید و سایت‌های شرط‌بندی پیوستند، ولی هیچ کدام مثل شادمهر سر و صدا نکرد. دلیلش این بود که همه آن افراد که تا به حال به این تیم رفته بودند، تکلیف‌شان مشخص بود. کسی از پیوستن‌شان به این تیم تعجب نمی‌کرد؛ اکثراً خواننده‌های زیرزمینی‌ای بودند که قاچاقی کار می‌کردند، اما حضور شادمهر عقیلی این سؤال را ایجاد کرده که او چه پیشنهادی دریافت کرده که حاضر شده تن به چنین خواسته‌ای بدهد؟!
یاد بگیرید از هیچ‌کس بت نسازید
ویلیام فاکنر یک جمله معروف دارد که می‌گوید: «زندگی به من آموخت که هیچ‌چیز از هیچ‌کس بعید نیست.» خیلی وقت است که برای مقابله با سایت‌های قمار، امیدی به هیچ مسئولی نداریم که گرفتاران را از این باتلاق نجات بدهد؛ آدم‌هایی که چهره‌های محبوبی بودند، هر کدام با سایت‌های شرط‌بندی خودشان دارند تیشه به ریشه همه می‌زنند. صاف توی چشمان بهت‌زده مخاطب نگاه می‌کنند و از انفجار و ضرایب بالایی حرف می‌زنند که کلاهبرداری خالص است.