مردم فریب نخورند تور کاسبان کرونا با وعده واکسن

«تور استانبول ویژه تزریق واکسن کرونا»؛ سفری جذاب به قصد سلامت؛ آن سوی پرده اما ماجرا طوری دیگر است؛ تور کاسبان سلامت، وعده‌های پوچ و کسب سودهای کلان.
به گزارش ایسنا، با داغ شدن اخبار واکسن کرونا و پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه از سوی شرکت‌ها و کشورهای مختلف، پیش‌بینی می‌شد که شیادان سلامت دست به کار شده و با استفاده از نیاز مردم درپی به جیب زدن پول‌های کلان باشند؛ موضوعی که پیش از این هم نمونه‌های مشابه آن را در داروهای مرتبط با کرونا ازجمله «رمدسیویر» و فروش انواع تقلبی آن با مبالغ چند ده میلیونی را در بازارهای غیررسمی شاهد بودیم و مسئولان بهداشت و درمان کشور هم بارها نسبت به آن هشدار دادند.
در شرایطی که بشر از کرونا و محدودیت‌های آن به تنگ آمده و به دنبال راه فراری از آن و بازگشت به زندگی عادی است، ظاهرا فعلا تنها راه نجات را واکسن می‌داند و بر همین اساس هم تب و تاب تولید واکسن کرونا در دنیا بالا گرفته، کشورهایی هم در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند و برخی دولت‌ها نیز در آستانه واکسیناسیون جمعیت کشورهایشان هستند.
همزمان با این پیشرفت‌ها، سودجویان نیز دست به کار شده و با عناوینی وسوسه انگیز دست به تبلیغات تزریق واکسن کرونا در فلان کشور و البته با قیمت‌های آنچنانی زده‌اند؛ تبلیغات فرصت‌طلبانه و سودجویانه به بهای جان مردم.


تور ترکیه و امارات و سوء‌استفاده شیادان سلامت
در همین راستا، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تبلیغاتی نظیر تور ترکیه و امارات ویژه تزریق واکسن کرونا را جعلی دانست و گفت: چنین تورهایی وجود ندارد و طبق معمول، سوء‌استفاده شیادان از نیاز مردم است.
وی تاکید کرد: کشورهای مختلف در حال رایزنی برای خرید و تامین واکسن کووید از مسیرهای مختلف هستند. از طرفی واکسیناسیون همگانی جمعیت در شرایط فعلی حتی در بازه زمانی یک‌ساله نیز برای هیچ کشوری مقدور و متصور نیست و بر همین اساس همه کشورها در تزریق واکسن اولویت‌بندی خواهند داشت.
جهانپور افزود: در چنین شرایطی کشوری برای تبعه کشورهای دیگر، عموما امکان تزریق واکسن نمی‌تواند داشته باشد، مضافا اینکه واکسن، برای ایمن‌سازی قبل سفر است، نه بعد سفر. بنابراین چنین تبلیغاتی، فرصت طلبی شیادان است که با سوءاستفاده از نیاز مردم به دنبال کلاهبرداری هستند و یا اینکه کلا از بیخ و بن، فضاسازی است.
اقدامات ایران برای تامین وخرید واکسن کرونا
جهانپور ضمن اشاره به اقدامات ایران برای خرید و تامین واکسن تاکید کرد: ایران از سه مسیر در جهت تامین واکسن اقدام کرده است؛ پیش خرید واکسن از مسیر کووکس با محوریت سازمان جهانی بهداشت، مذاکره برای خرید مستقیم از تولیدکننده‌های خارجی و همچنین تولید داخلی و تولید مشترک با یکی از شرکت‌های سازنده واکسن. از میان واکسن‌های ایرانی، چند واکسن در فاز مطالعات حیوانی به نتایج خوبی رسیده‌اند و یک مورد نیز اخیرا وارد فاز مطالعات انسانی شده است و پیش‌بینی می‌شود تا بهار سال آینده واکسن ایرانی کرونا نیز برای جمعیت کشور در دسترس باشد.
مردم فریب نخورند
جهانپور گفت: بنابراین تامین واکسن در کشور از سوی وزارت بهداشت با همراهی وزارت خارجه و مراجعی نظیر بانک مرکزی و... در حال پیگیری است. مردم نیز فریب شیادان و شارلاتان‌ها را نخورند و اخبار مرتبط را از وزارت بهداشت و رسانه‌های رسمی پیگیر باشند. همچنین هیچگونه وجهی تحت هیچ عنوانی برای واکسن کرونا، پیش خرید واکسن کرونا یا تور واکسن کرونا به هیچ فردی پرداخت ننمایند که علایم اولیه کلاهبرداری‌های اینترنتی و... آشکار شده است.
چند واکنش به تبلیغ تور ترکیه ویژه واکسن کرونا
به دنبال تبلیغ «تور ترکیه ویژه تزریق واکسن کرونا»، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت که نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در تبلیغ این تور دیده می‌شود و باید با آن برخورد شود.
تبلیغ چنین توری درحالی انجام شده که وزارت بهداشت ترکیه همچنان درحال رایزنی با روسیه، چین و فایزر آمریکا برای تامین واکسن مورد نیاز شهروندانش است. مقامات بهداشتی ترکیه قبلا اعلام کرده‌اند که تزریق این واکسن، در مرحله نخست از کادر درمانی این کشور آغاز می‌شود و در مرحله بعد، گروه سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال در اولویت تزریق واکسن کووید ۱۹ قرار دارند. تزریق این واکسن بنا بر اعلام وزارت بهداشت این کشور، از اوایل سال ۲۰۲۱ به تدریج آغاز می‌شود.
اما واکنش ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که تبلیغ تور ویژه تزریق واکسن کرونا را دیده و بررسی‌های اولیه‌ را انجام داده است، یک پیام کوتاه بود: «فکر نمی‌کنم این تبلیغ کار یک آژانس مسافرتی باشد.»
حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز که درباره تبلیغ این تور تحقیقات اولیه را انجام داده است، با تکرار حرف معاون گردشگری به ایسنا گفت: این تبلیغ و تور به احتمال زیاد نمی‌تواند کار یک آژانس باشد. ما آژانسی نداریم که در سه نقطه کشور شعبه داشته باشد. مهم‌تر از آن، نکته‌ای است که تور به انگیزه آن تبلیغ شده است؛ ترکیه هنوز برای تمام شهروندانش واکسن کووید ۱۹ را تامین نکرده، چطور می‌تواند برای مسافر خارجی واکسن داشته باشد!؟
او مسئولیت برخورد با عوامل این تبلیغ و تور را با نیروی انتظامی دانست و افزود: نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در این تبلیغ مشهود است، اما مجوز این تور را که ما یا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نداده‌ایم، در نتیجه نیروی انتظامی باید وارد عمل شود.
همچنین امیرپویان رفیعی‌شاد رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران درباره اجرای چنین توری اظهارنظر کرد: سفرهایی که به درمان ارتباط دارد قطعا باید توسط دفاتر خدمات مسافرتی انجام شود که مجوزهای گردشگری و توریسم سلامت را دارند. اما از همکارانم استدعا دارم با توجه به اینکه صحت و سقم واکسن کووید ۱۹ و شرایط در کشورهای دیگر هنوز تایید نشده است از اقداماتی که به صنف (دفاتر خدمات مسافرتی) انگ سوءاستفاده می‌زند، خودداری کنند و تا زمانی که موضوع توسط وزارت بهداشت روشن نشده است از اقدامات حاشیه‌ای پرهیز کنند و هوشمندانه رفتار شود.
او تاکید کرد: با توجه به این‌که ویروس کرونا یک اپیدمی در دنیا است، موضع وزارت بهداشت به عنوان عالی‌ترین مقام رسیدگی‌کننده به موضوع بهداشت و درمان کشور باید مشخص شود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به عنوان مرجع عالی گردشگری در کشور، نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. امیدوارم همکارانم (آژانس‌های گردشگری) درباره این مهم با توجه به ضوابط اقدام کنند.
رفیعی‌شاد درباره این‌که با توجه به نشانه مشهود سوءاستفاده در تبلیغ این تور، برخورد با عوامل آن وظیفه چه دستگاهی است، گفت: عرض بر این نیست که دفتری سوءاستفاده کرده، تاکید ما این است شرایطی ایجاد نشود که به آژانس‌های گردشگری انگ زده شود. برای اجرای چنین تورهایی باید از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخست استعلام گرفته شود، اگر چنین اقدامی مغایر با سلامت کشور باشد، طبیعی است که برخورد لازم باید صورت گیرد.
از سوی دیگر علی رفیعی، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران با بیان اینکه هیچگونه تور گردشگری برای تزریق واکسن کرونا در کشور ترکیه وجود ندارد، در گفت‌وگو با ایرنا گفت: از شهروندان می‌خواهم که به اینگونه آگهی‌های جعلی و ناقص در فضای مجازی اعتماد نکنند. تاکنون بخش گردشگری‌ تهران هیچگونه برگزاری تور به مقصد ترکیه در زمان کرونا برگزار نکرده است. اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در پی انتشار این آگهی در فضای مجازی طی نامه‌ای از پلیس فتا درخواست کرده است تا این موضوع را بررسی و با ناشران آگهی مذکور برخورده قانونی شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اضافه کرد: دو روز گذشته آگهی در فضای مجازی منتشر شد که تورهایی از مقصد تهران به ترکیه برای تزریق واکسن کرونا برگزار می‌شود که با پیگیری‌های مختلف متوجه شدیم که این موضوع مربوط به این استان نیست. در این آگهی سوای درج آدرس سه دفتر، سه خط تلفن نیز قید شده بود که با پیگیری متوجه شدیم این موضوع صحت ندارد و فردی با سوءاستفاده و شیطنت از نام یک آژانس گردشگری در اهواز، به چنین کاری غیراخلاقی اقدام کرده است.