کاخ سفید اشتباه های طراحان تحریم را جبران کند


رئیس جمهوری با بیان اینکه راهآهن خواف-هرات را به عنوان یکی از تعهدات توسعهایمان انجام دادیم گفت: ما به این تعهدنامه در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آنها به عنوان تروریست اقتصادی میخواستند تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را بر روی مردم ما ببندند؛ البته آنها شکست خوردند و طراح این طرح غلط نیز سرنگون شد و همه آنهایی که در این مسیر راه غلط را انتخاب کرده بودند، فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شدند؛ امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در پایان آیین بهرهبرداری از راهآهن خواف- هرات مهیا که با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز روزی تاریخی و به یاد ماندی در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان است، گفت: این تاریخ اتصال راهآهن، اتصال دو سرزمین دوست از طریق راهآهن است.وی افزود: روابط دو کشور ایران و افغانستان تنها از طریق هم زبانی نیست، بلکه از طریق همدلی نیز است چراکه همدلی از هم زبانی خوشتر است. امروز هر دو دارای یک سرنوشت هستیم و ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات، امنیت و توسعه هر دو کشور است. ریشه روابط دو کشور در فرهنگ و تاریخ و در زبان مشترک است؛ همسایگی ما یک انتخاب نیست بلکه تقدیر و سرنوشتی تاریخی است اما بهرهمندی ما از سایه یکدیگر به اراده ما بستگی دارد. اراده دو ملت این است که دو کشور از نعماتی که در اختیار دارند به نفع همدیگر استفاده کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به وجود بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک میان ایران و افغانستان، تصریح کرد: ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم و روزی که افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شد، امام خمینی (ره) سفیر شوروی را احضار کرد و به او گفت که کار شما غلط است ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین خود بیرون میرانند. در طول جهاد مردم افغانستان ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود و پیروزی و شادی مردم افغانستان، پیروزی و شادی ما بود.روحانی خاطر نشان کرد: افتخار داریم که در طول بیش از ۴۰ سال میزبان میلیونها مردم افغانستان بودهایم؛ میزبانیای که توام با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان همراه بوده است. امروز بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در کلاسهای درس ما درس میخوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده میکنند. جمهوری اسلامی ایران در ماجرای کرونا نیز به همان نسبت که به مردم خود خدمت داد، بدون هیچ تفاوتی به مردم افغانستان هم خدمت داده است.

وی افزود: معتقدیم فرهنگ و تاریخ ما در هم تنیده است و به همان نسبت نیز باید بازار و اقتصاد دو کشور در همتنیدگی داشته باشد؛ نخستین گام این امر توسعه زیرساختها است؛ ما پیش از این راه آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن روز روزی تاریخ برای سه ملت ایران، افغانستان و پاکستان بود و امروز با حضور ویدئو کنفرانس جنابعالی راه آهن خواف- هرات را افتتاح کردیم که دومین راهآهن در شرق ایران است.رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن میرجاوه نخستین راهآهن شرق ما بود که ایران با به پاکستان متصل کرد. راه آهن خواف-هرات دومین راهآهن شرقی ماست که ما را به افغانستان متصل میکند. از شمال نیز در سرخس و اینچهبرون و در جلفا و در رازی در غرب و در آیندهای نه چندان دور اتصال ما از کرمانشاه به خانقین و خرمشهر به بصره راههای ارتباطی دیگری است که ما را به شرق و غرب متصل می کند و مردم افغانستان نیز میتوانند از این اتصال استفاده کنند.روحانی با ابراز امیدواری نسبت به اتصال خط آهن روزنک به هرات در افغانستان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای ایرانی آمادگی دارند که راهآهن روزنک را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم و راهآهن هرات به مزار شریف متصل شود؛ با این اتصال مردم عزیز افغانستان میتوانند میلیونها تن کالا را جابجا و صدها هزار مسافر میتوانند این ریل استفاده کنند. با اجرا و افتتاح بخش چهارم راهآهن خواف- هرات مردم افغانستان میتوانند به آرزوی دیرینه خود برسند به راحتی را با راهآهن به مشهدالرضا متصل شوند.وی تاکید کرد: رونق ایران و افغانستان را در این راهآهن میبینیم و با این راهآهن کالاهای تجار افغانستان میتواند به اروپا منتقل شود و مردم افغانستان میتواند به بنادر جنوب ایران نظیر بندر امام و بندرعباس و در آیندهای نزدیک به چابهار متصل شوند. ما با تلاش جدی در حال اجرای راهآهن چابهاربه زاهدان هستیم و در سال ۲۰۲۱ این راهآهن متصل خواهد شد و افغانستان خواهد توانست به چابهار هم متصل شود. با اتصال راهآهن افغانستان به ازبکستان در آینده، افغانستان میتواند از همه امکانات ترانزیتی و فوائد ترانزیتی در منطقه بهرهمند شود. راهآهن خواف- هرات همچنین در آینده میتواند مسیر اتصال به ریل چین، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و ایران باید و شرایط را برای توسعه منطقه بیشتر فراهم کند.

گامی برای جهش اقتصادی

از سوی دیگر رئیسجمهور افغانستان در این مراسم گفت: افتتاح پروژه تاریخی راه آهن خواف-هرات به مثابه گام مهمی جهت توسعه و جهش اقتصادی ایران و افغانستان است. محمداشرف غنی افزود: خوشحال هستم که امروز شاهد بهره برداری از پروژه تاریخی و حیاتی خط آهن خواف-هرات هستیم که نتیجه تلاشهای خستگی ناپذیر هر دو کشور در عرصه اتصال قوی و رسیدن به رفاه اقتصادی است.وی خطاب به رییس جمهوری ایران، اظهار کرد: آرزو داشتم که در افتتاح این پروژه بزرگ به صورت حضوری با جناب شما اشتراک نمایم اما محدودیت ناشی از ویروس کرونا باعث شد این پروژه حیاتی را به صورت غیرحضوری و از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح کنیم.رئیسجمهور افغانستان ادامه داد: با استفاده از فرصت میخواهم مراتب عمیق همدردی مردم خود را با مردم جمهوری اسلامی ایران که با موج دوم ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکنند، ابراز کنم.اشرف غنی یادآور شد: از کمکهای شما در مهار کردن موج اول ویروس کرونا و توجه خاصتان در بهبود مهاجران افغانستان در ایران تشکر میکنم.رئیسجمهور افغانستان تاکید کرد: تکمیل این پروژه مهم با وجود محدودیتهای ناشی از گسترش ویروس کرونا نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه روزی و جانفشانیهای مسئولان، طراحان، کارگران و همه دستاندرکاران این پروژه مهم است.وی با بیان اینکه افتتاح این پروژه تاریخی به مثابه گام مهمی در جهت احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور است، گفت: این کار را به فال نیک گرفته و از آن استقبال میکنیم. همچنین از همه همکارانی که در محل افتتاح پروژه حضور دارند، قدردانی میکنم.