واکنش محسن رضایی به «شعر ارس» اردوغان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان تحریک آمیز اردوغان در مراسم رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باکو، واکنش نشان داد و تاکید کرد: آذربایجان در قلب ملت ایران قرار داد.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.
گفتنی است اردوغان در مراسمی در باکو گفت: ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم به زور جدایمان کردند.
این شعر که به زبان ترکی است یکی از نماد‌های پان ترکیست‌ها است.


شعرخوانی اردوغان همچنین با واکنش محمدجواد وزیر خارجه ایران همراه شد. ظریف در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جمهور ترکیه، در توئیتر نوشت که او درباره جدایی مناطق شمالی ارس از ایران شعر خواند، اما هیچکسی نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.
ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!
وی ادامه داد: آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.