جامعه ما

اکبر زمانی‪-‬ ژرژ باتای فیلسوف فرانسوی در باب فاشیست می‌نویسد که خاستگاه فاشیسم را می‌بایست در جوشش همگانی یافت‌. قدرت فاشیستی از آغاز، خود را در یک تمرکز یافتگی تحقق یافته آشکار می‌کند. فاشیست نخست به عنوان نوعی تمرکز یعنی به اصطلاح تراکم قدرت آشکار شده است معنایی که عملا در بار معنایی ریشه شناختی این اصطلاح بیان شده است. البته باتای به شکل دقیق به ساختار روانشناختی فاشیستی می‌پردازد.
ما تنها نشانه‌های حضور فاشیست را می‌توانیم با رخدادهایی ببینیم. تصور کنید عدد ۹۹۹۹ نشان از مردمی است که پذیرای فاشیست اند. یعنی همان جوشش همگانی برای بدست آوردن این تمرکز یافتگی و یکدستی!
ضدیت با این جوشش همگانی برای بدست آوردن این تاریخ رند هم می‌تواند فاشیستی باشد چون منتهی عَملی انجام نمی‌شود. به تاریخ ۸۸۸۸ برگردیم که آنچنان قابل توجه نبود. در تاریخ ۸۸۸۸ فضای جامعه اصلا به سمت فاشیستی شدن نرفته بود. فاشیست به واسطه ی فضای مجازی اقتدارش را در کل جهان ایجاد کرد. برای مثال فعالیت‌های اینفلوئنسرها تلاشی برای فاشیست است. تلاشی البته نا آگاهانه، برای متحد ساختن تمامی عناصر یک جامعه را می‌توان معنای دقیق فاشیست دانست. از این‌جهت هر فردی می‌تواند در مقام یک رئیس‌جمهور یا روشنفکر یا... ظهور کند، الزامی به خودساختگی برای مثلا رسیدن به جایگاه روشنفکری نیست هر کس براحتی و‌ یک شبه می‌تواند در مقام یک روشنفکر یا شاعر یا...ظهور کند. مثال بارز را می‌توانیم در پدیده ترامپ ببینیم.
اینکه مردم بپذیرند که ۹۹۹۹ مقدس است و برای بدنیا آوردن فرزندشان در این تاریخ تلاش کنند نشانه ی فاشیست در سطح اجتماع است. ۹۹۹۹ عددی یکدست است و فاشیست هم درصدد ایجاد یکدستی است. دولت در اتحاد با مردمی که به سمت فاشیست می‌روند، می‌تواند نقش برهم زننده‌ای داشته باشد ولی دولت برای کنترل عدم صف کشیدن در بیمارستان می‌گوید که عجله نکنید ما این عدد لاکچری را به شما برای تولد فرزندانتان میدهیم آنهم اگر روزهای قبل از این تاریخ به دنیا آمده اند.
یکدستی خصلت اساسی فاشیست است. اینکه ما میخواهیم‌ عدد تولدمان تقارن داشته باشد، نشان از رشد فاشیست در جامعه است. بدبختانه این تاریخ یک‌ عددی است و هیچ رخدادی در خود ندارد. این یکدستی در شناسنامه، جذابیت دارد. فاشیست نشانه‌هایی دارد و یکی از این نشانه‌ها همین یکدستی است. یکدستی، نظم شدید، تقارن و...اینها همگی نشانه اینست که یک جامعه تا چه اندازه می‌تواند فاشیست را بپذیرد. فاشیستی کردن جامعه، امروز از سطح سیاست یک جامعه خارج شده است و باید آنرا در سطح سیاست جهانی دید.