احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا پس از شب چله از زیبایی «یلدا» مرگ نسازیم

امسال شب چله متفاوت با هر سال است؛ اگر چه همه زخم‌های اقتصادی خورده‌ایم و شاید حتی اندوه از دست دادن کسی را در دل داریم که این همه‌گیری موجب آن شده، اما همچنان باید صبر کرد و حداقل‌هایی را که می‌توان انجام داد، رعایت کرد.
شب چله امسال با سال‌های قبل تفاوت بزرگی دارد، اگر سال‌های گذشته همه جمع می‌شدیم حالا بنا بر توصیه‌های بهداشتی همه چیز درست بر عکس شده و باید هر کس در خانه خودش بماند؛ اگر چه ممکن است برخی رعایت نکنند که چوب این بی‌مبالاتی را یا خود خواهند خورد و یا به جامعه خواهند زد اما بسیاری هم تصمیم دارند به احترام سلامتی خود و عزیزانشان این چله را به دور از هم و با یاد هم بگذرانند. سی‌ام آذرماه که گفته می‌شود کوتاه‌ترین روز سال است و شامگاه آن، بلندترین شب سال؛ در تقویم قمری، همزمان است با روز پرستار و به نظر می‌رسد که اینک نوبت ما است که با خودداری از دورهمی‌ها در بلندترین شب سال، پرستاران را پرستار باشیم؛ باری گران از دوش آنها برداریم.
یلدای امسال؛ دورهمی خانواده، نه دورهمی خانواده‌ها
رئیس نظام پرستاری شیراز و شهرستان‌های تابعه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: انتظار و خواسته تمام پرسنل و کادردرمانی که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند و تاکنون تعداد زیادی از آنها به این بیماری مبتلا شده و یا در این راه به شهادت رسیده‌اند از مردم این است که در شب یلدای امسال به جای دورهمی‌های گسترده خانوادگی، به این اکتفا کنند که در کنار اعضای خانواده کوچک و محدود باشند. گسترش این دورهمی‌ها و برگزاری میهمانی‌های خانوادگی باعث افزایش مجدد آمار مبتلایان خواهد شد و این مساله در این شرایط که کادر درمان خسته و بی رمق هستند، خستگی و فشار وارده بر آنها را تشدید خواهد کرد و مشکلات بسیاری برای همه ایجاد خواهد شد.


او ادامه داد: اعمال محدودیت‌های اخیر موجب شد روند ابتلا به کرونا و فوت ناشی از این بیماری در کشور نزولی شود و هرگونه بی‌احتیاطی و کوتاهی دوباره آن ایام و روزهای تلخ که شاهد فوت روزانه چند صد نفر از هموطنانمان بودیم را باز خواهد گرداند.
از زیبایی «یلدا» مرگ نسازیم
از سوی دیگر متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایسنا به پیام شب یلدا اشاره کرد و گفت: یلدا پیام‌آور سلامتی و شروع تغییر است و امسال با توجه به شرایط متفاوت همه‌گیری کرونا، دور از اخلاق و معرفت است که این زیبایی را آلوده کرده و از آن مرگ بسازیم.
این متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به پیام جشن یلدا توضیح داد: یلدا واژه‌ای عبری و به معنی تاریکی ظلمت و طولانی بودن است، آیا تاریکی و ظلمت، آن هم از نوع عمیق جشن گرفتن دارد؟ اوج تیز هوشی و معرفت ایرانی است که از چنین شب سیاه و تاریکی جشنی می‌سازد با چاشنی امید و نگرش مثبت به جهان، زندگی، شروع تغییر و قطعا از آن پندآموزی تغییر رفتار شخصی را مد نظر دارد. جشن یلدا جشن شروع تغییرات مثبت در زندگی است، در این آیین شروع حرکت نور برای غلبه بر سیاهی را جشن می‌گیریم و شادی خود را اعلام می‌کنیم که طبیعت حرکت برای غلبه بر دیوسیاهی و ظلمت را شروع کرده و ما نیز چنین می‌کنیم. امسال به علت حضور ناخواسته کرونا که خود را در ما مخفی می‌کند، از تجمع و دورهمی اجتناب می‌کنیم، که ره آورد آن بیماری و مرگ است؛ چرا که با این کار در جشنمان ویروس وحشی کرونا را نیز دعوت می‌کنیم که خود این کار در تضاد کامل با روح این جشن زیباست.
احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا پس از یلدا وجود دارد
فوق تخصص عفونی گفت: با وجود توصیه‌ها به خانه ماندن در شب یلدا حتما عده زیادی از مردم رعایت نمی‌کنند و همین تعداد بطور قطع باعث می‌شوند که بعد از شب یلدا با اوج‌گیری مجدد اپیدمی کرونا در کشور مواجه شویم.
محبوبه حاج عبدالباقی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کاهش نسبی موارد ابتلا و بستری کرونا در هفته‌های اخیر البته از قبل از اعمال محدودیت دو هفته‌ای شروع شده بود اما کاهش ساعت فعالیت اصناف و مشاغل و محدودیت‌های تردد نیز تاثیر داشته است و اگر این محدودیت‌ها به طور جدی ادامه پیدا کند می‌تواند تاثیرگذار باشد اما اگر به صورت موقتی باشد و مانند گذشته بعد از مدتی که آمار پایین آمد، دوباره فعالیت ها و ترددها به حالت عادی برگردد، دوباره شاهد اوج گرفتن آمار و افزایش موارد ابتلا، بستری و بعد از آن مرگ‌های کرونا خواهیم بود. نگرانی‌های زیادی درباره ادامه اپیدمی کرونا وجود دارد هنوز نمی توان به طور قطعی گفت افرادی که یکبار مبتلا شده‌اند، ایمنی پیدا کرده‌اند و دیگر مبتلا نمی‌شود و حتی در مورد واکسن نیز که هنوز در ایران در دسترس نیست،به طور قطعی معلوم نیست چقدر ایمنی می‌دهد و مدت زمان ایمنی آن ۶ ماه، یک‌سال یا بیشتر است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به ورود به فصل زمستان و سرمای هوا با توجه به اینکه تجمعات و حضور مردم در فضاهای بسته بیشتر می‌شود و احتمالا پنجره‌ها نیز باز نخواهد بود و تهویه انجام نمی‌شود، حتما با پیک و اوج دوباره کرونا در زمستان مواجه می‌شویم و موارد ابتلا و پس از آن افزایش مرگ‌ها در زمستان در پیش است. صددرصد عده زیادی از مردم توصیه یلدای مجازی را جدی نمی‌گیرند و دیدارها و مهمانی‌های حضوری در خیلی جاها برگزار می‌شود و قطعا باید انتظار افزایش موارد کرونا را در دو یا سه هفته آتی داشته باشیم.
هموطنان از برگزاری مهمانی در شب یلدا خودداری کنند
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: توصیه می‌شود که همانند عید نوروز، افراد از برگزاری دورهمی و مهمانی‌ها در شب یلدا خودداری کنند.
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به خطر دورهمی‌ها به خصوص در شب یلدا، بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، تاثیر ابتلای افراد به ویروس کرونا به علت دورهمی‌ها بیش از 50 درصد است. به خصوص حضور در فضاهای بسته و بدون تهویه با توجه به سرمای هوا، می‌تواند در صورت حضور فرد مبتلای بی علامت در جمع، به سرعت باعث ابتلای سایر اعضای خانواده شود.
وی ادامه داد: از طرفی ساعت حضور افراد در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها و به خصوص در مراسم شب یلدا بسیار طولانی بوده و تهویه مناسب و فاصله‌گذاری هم انجام نمی‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود که همانند عید نوروز، افراد از برگزاری دورهمی و مهمانی‌ها در شب یلدا خودداری کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: محدودیت‌هایی برای تردد ساعتی در شب یلدا به ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده که تاثیرگذار خواهد بود و همچنان توصیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خانواده‌ها این است که از برگزاری هرگونه مهمانی و دورهمی خودداری کنند.
وی گفت: تلاش‌های انجام شده در هفته‌های اخیر توانسته موارد ابتلا، بستری و فوت به علت کووید 19 در کشور را کاهش بدهد و حفظ این روند نیازمند همکاری همه مردم و مسئولان است.