جایگاه والای مجاهدین درمانی

حضرت زینب(ع) پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین(ع) و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد، از پرستاری نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود در انجام وظیفه ادا کرد.
امیدواریم این سیره همچنان فراروی پرستاران بزرگوار این مرز و بوم باشد؛ بالاخص در این ایام دشوار که کشور با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و بیمارستان ها شلوغ و مراجعین، نیازمند حضور و مراقبت بیشتر این عزیزان در بیمارستان ها می باشند.
از سوی دیگر لازم است نگاه ویژه حمایتی به این قشر داشت تا با امید و انگیزه بالا به خدمت خود در این سرزمین ادامه دهند. طی این مدتی که از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، پرستاران بیشترین تماس را با بیماران کرونایی داشته‌اند. این موضوع درصد ابتلای به این بیماری را برای پرستاران بالا برده و به علت کمبود نیرو یک پرستار در ایران باید بیشتر از استانداردهای جهانی کار کند. بخش‌های درمان کشور ٢۵٠ هزار پرستار کم دارد که پرستاران مشغول به کار در شرایط کرونایی فشار کاری سه برابری را تحمل می‌کنند. اما با این حال حتی حق و حقوق عادی پرستاران نیز پرداخت نمی‌شود. این در حالی است که در آبان ماه، ۳۰ پرستارِ مدافع سلامت شهید شده‌اند و در مجموع تعداد شهدای پرستار به ۸۴ نفر رسیده، تعداد مبتلایان پرستار حدود ۵۰ هزار نفر و تعداد پرستاران قرنطینه، بستری یا … ، که از خدمت منفک شده‌اند از مرز هشت هزار نفر گذشته است. لذا، نیروی کافی، تامین تجهیزات لازم و انجام اقدامات انگیزشی متناسب و مدیریت و نظارت جدی در این ایام سخت و نفسگیر برای بهبود وضعیت درمان ضروری است که اگر اجرا نشود بحران کرونا و تبعات آن به این زودی پایان نخواهد یافت.امیدواریم شاهد اجرای بی چون و چرای قوانین پرستاری بویژه بازنشستگی با مزایای مشاغل سخت و زیان آور و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در آینده نه چندان دور باشیم تا پرستاران نیز از حقوق اولیه خود بهره مند شوند. قانون مشاغل سخت و زیان آور، متاسفانه به طور کامل برای پرستاران اجرایی نمی‌شود. لذا لازم است وزارت بهداشت به صورت جدی این موضوع را جهت اجرایی شدن، پیگیری کند.
در خصوص قانون گذاری به اندازه کافی قانون در این حوزه موجود است اما در مورد نظارت، مجلس باید حساس‌تر شود. به عنوان مثال قانون برنامه ششم توسعه مقرر داشته است که در چارچوب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری، دولت در قالب قوانین بودجه سالانه در سقف کارانه پرستاری و در چارچوب بسته های خدمات تشخیصی درمانی موضوع قانون مذکور اعتبارات مورد نیاز را تامین کند که هم اکنون که در ایام بررسی و تصویب قانون بودجه ١۴٠٠ هستیم بهترین زمان ممکن برای لحاظ این مهم است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد. در نهایت میلاد با سعادت حضرت زینب و روز پرستار را به این مجاهدین درمانی کشور تبریک و تهنیت عرض کرده و چنانچه این روزها خبر از پرداخت مطالبات پرستاران است، امیدواریم این وعده ها، در این روزهای سخت اقتصادی، عملی و گوشه ای از زحمات این کارکنان دلسوز جبران شود.